Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor JKvW » do nov 16, 2017 11:08

Henk schreef:Met dat in het achterhoofd zou ik bijna gaan stellen dat Teuntje gelijk heeft en dat tkt van geen belang is.
Echter, oa de usa boys wijzen juist op het belang van een correcte tkt.

Als beiden nu voor ons hun eigen gedachtegang uitcijferen voor ons dan zijn wij weer een heel dotje wijzer :yes:

Iets met Rome en wegen....

Volgens mij zit het verschil in:
Koemanagement t.o.v. koppelmanagement en daarbij als 1 van de uitgangspunten waarschijnlijk individuele kv-verstrekking t.o.v. TMR :idea:
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Arno » do nov 16, 2017 11:10

opelmanta schreef:
Arno schreef:Hier een tkt van 376 en gem dagen aan de melk ergens in de 150 meestal ,en dat proberen we nog steeds lager te krijgen.

Dat is allemaal niet zo fraai. Je zet koeien minimaal 58 dagen droog of je hebt erg veel uitval in de eerste helft van de lactatie. Of, en dat kan ook nog, je verkoopt veel verse koeien.

60 dagen droog ,en ind zijn er dit jaar een dotje vers verkocht omdat er simpelweg geen ruimte meer is.
Nog een reden ,zoals jk al aangeeft ,is dat we 1 rantsoen voeren voor alle melkkoeien ,dus geen plek voor oudmelkse dames
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 16, 2017 11:13

Waarom zo lang droog :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Arno » do nov 16, 2017 11:18

Overvol in de melkveestallen,dus dan maar wat langer droog om meer verse te melken ,en geeft een soort harmonica effect om wat extra koein aan te houden mochten we de ambitie hebben om er wat meer te gaan melken op termijn.
Arno

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 16, 2017 11:24

Dairy Master :arrow: Mobiele melkstal :arrow: huren :arrow: stekker :arrow: stopcontact :arrow: melken (y)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » do nov 16, 2017 14:04

Ik gok dat de cap. van de rotor niet de beperking is maar de plaats in de loopstallen?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » do nov 16, 2017 15:20

:yes:
Arno

Berichtdoor teuntje93 » do nov 16, 2017 17:30

Henk schreef:
boer pieter schreef:Is allemaal heel leuk maar dat gaat volgens mij niet lukken met een jaar rond opstallen en veel mais

Volgens mij omschrijf jij nu precies het bedrijf van Teuntje... :wink:

denk dat het juist met weiden een stuk moeilijker is. Wisselende seizoenen, graassnedes en dus vaak rantsoenwisselingen. Hier jaarrond ongeveer zelfde rantsoen. Enige wat verandert is andere snede gras wat gevoerd wordt en soms hooguit wat finetunen :yes:

@arno, denk juist dat je met langere tkt minder werkt hebt en nog meer koeien de man kan melken. :yes: Juist met koeien die aan de melk zijn en eenmaal de eerste 100 dagen door zijn heb je eigenlijk nagenoeg geen omkijken naar.
Hier ook geen tijd voor allerlei flauwekul. Vaak enkel 's ochtends en 's avonds met melken en voeren iemand op stal. Overdag moeten ze zich maar zien te redden. Hoe meer je koeien met rust laat, hoe liever ze het hebben. Je mist natuurlijk wel eens een tocht hierdoor omdat we geen tochtprogramma hebben maar als je tkt toch niet belangrijk vindt is dat natuurlijk niet zo erg :wink:

Ik zou het juist interessant vinden om te lezen hoe je koeien juist nog langer aan de melk kunt houden maar in de vakbladen wordt vaak alleen maar gerept over bedrijven met lage tkt. Door je voerboer, ki organisatie of dierenarts wordt je ook al niet geholpen want die hebben allemaal baat bij korte tkt :roll:

Zal misschien idd wel een verschil zitten zoals JKvW ook al zegt in TMR en individuele krachtvoer organisaties dus iedereen moet doen wat beste bij hem past. En dat is bij iedereen dus weer anders :yes: :mrgreen:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor marcelv » do nov 16, 2017 17:47

Ik hoop datje weet dat de vc van oudmelkse koeien vrij beroerd is. Dus laat je aardig wat omzet liggen omdat het aantal koeien in nl begrensd is ...
marcelv

Berichtdoor ramos fan » do nov 16, 2017 18:07

Hier tkt van 370. Voer een hoog basis rantsoen. En dat melkt super hier. Zou ik tkt van 430 dagen hebben worden veel koeien te vet. Nadeel ervan is dat ik sommige koeien 2 week moet afbouwen Om de melk eronder weg te krijgen. maar dat is een bewuste keus
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Corjan » vr nov 17, 2017 13:08

@Teuntje geef eens een berekening of inschatting wat een lange tkt $$$ opleverd :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Talis » vr nov 17, 2017 13:57

Corjan schreef:@Teuntje geef eens een berekening of inschatting wat een lange tkt $$$ opleverd :idea:

jep. verhaal ophangen is leuk. Maar onderbouw het maar eens met cijfers....
Talis

Berichtdoor Corjan » vr nov 17, 2017 14:50

Ja laten we even een voorbeeld nemen :idea:

10000 in 305 dgn betekend een dag produktie van 32.8 :!: In Teun zijn geval met tkt van 450 en een voorspelde produktie van 10000 komt dan niet verder dan een dag produktie van 28.8 kg schat ik :!: :?:

Dus 4 liter per dag minder :!: 100 koeien keer 4 liter is 146000 liter :!: keer 35 euro cent is 51000 euro :!:

Maar ja ipv 100 koeien die kalven heb je er nog maar 80 die kalven per jaar :!: Dus wat is het "extra werk" verhaal dan :?: :?:

En idd een koe met een TKT brengt ook al extra gevaren wat iemand al zei :wink: Dus waar hebben we het over :?: En een verse koe heb je niet de eerste 100 dagen extra werk aan maar dat is maar beperkt tot een 7 tot 10 dagen. Net als kalveren. Alleen net iets anders :!: Als een kalf door de 10 dagen is zijn ze meestal bullet proof :!: Een koe die niet door de eerste 10 dagen komt loopt vaak lood vergiftiging op :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor APPELMOES » vr nov 17, 2017 15:12

als je door een lage tkt per 100 koeien 10 kalveren meer in een jaar hebt, heb je ook 10 droogstandsperiodes meer x 45 dagen x 20-25 liter is 10-12000 liter minder omzet { moet wel hele dure kalveren voor vangen erikjan}

10 kalveren meer per 100 koeien bij een lage tkt is tien verse koeien extra per jaar (met hoge vc) maar ook 10 oudmelkte extra per jaar(met lageVC)

men rekent in liters maar je wordt uitbetaald op kg v+e ( het verschil in kg v+e is tussen hoog en laag ? 1kg?

een verse koe gaat inefficient om met ruwvoer ,het gras is bijna niet weg te geven,mais 13 cent/kgds tegenover een duur brokje van 25-30 cent

een korte tkt is alleen van belang om de dagproduktie hoog te houden
APPELMOES

Berichtdoor wit » vr nov 17, 2017 15:25

10 kalveren meer per 100 koeien bij een lage tkt is tien verse koeien extra per jaar (met hoge vc) maar ook 10 oudmelkte extra per jaar(met lageVC)

Heb liever een oudmelkte van 300 dim als een van 400 dim.
wit

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij