Oude genetica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Oude genetica

Berichtdoor Wapse » di nov 28, 2006 11:00

Onderstaande postings zijn uit de discussie rond het spoelen van pinken gehaald. (Christel)

Sander schreef: Kansen vergroot je het meest door met betrouwbare genetica te werken. Maar tja dan hoor je er niet bij want je nieuwe loot heeft geen hotte afstamming. Terwijl dat hotte maar zeer betrekkelijk is. Wordt tijd dat men eens wakker wordt.

Denk dat het niet alleen te maken heeft met hot, maar gewoon met logische statistiek. En waar je je kansen op wilt vergroten, er dient verschil te worden gemaakt tussen een KI die een extreme uitschieter wil en wij veehouders die goede dieren zonder negatieve uitschieters willen.
Wapse

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Robert » di nov 28, 2006 23:20

Sander schreef:
Wapse schreef: Kansen vergroten doet risico vergroten, dus je hebt zoals jij aangeeft minder zekerheid, dit betekent echter niet direct dat het kansloos is.

Kansen vergroot je het meest door met betrouwbare genetica te werken. Maar tja dan hoor je er niet bij want je nieuwe loot heeft geen hotte afstamming. Terwijl dat hotte maar zeer betrekkelijk is. Wordt tijd dat men eens wakker wordt.

Is dat niet de schuld van beide partijen. KI's die oude stieren niet kunnen vermarkten en boeren die altijd op zoek zijn naar nieuwe stieren.
Als alle lezers alleen maar betrouwbare fokstieren gebruiken en verder slapen dan is er geen loterij meer :lol:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor BST » wo nov 29, 2006 03:32

Sander schreef:Die niks anders dan korte termijn politiek bezigen welke de gehele fokkerij naar de knoppen helpt. Pinken spoelen met de hotste stiervaders om zo maar commercieel aantrekkelijk producten te leveren. Iedereen loopt elkaar achterna. En de veehouder wordt weer overspoeld met allerlei stieren met dezelfde vader etc. Daar zit toch geen mens op te wachten. Commercie wint het van het gezonde verstand.

Het is toch veelal de boer die de stierkeuze maakt. Als boeren stieren gebruiken die in jou ogen niet deugen is dat hun keus. In de KI wereld draait het gewoon net als in elke andere bussines om de pegels. Als hun mariginale stieren weten te verkopen heet dat gewoon marketing. Boeren (waar ook ter wereld) kunnen niet de KI organisaties de schuld gaan geven van problemen, ze bepalen altijd nog zelf met hun 'gezonde verstand' welke stier op welke koe gaat. De commercie probeert daar met allerlei listige trucjes wel vat op te krijgen, maar het is uiteindelijk de keuze van de boer.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor teun » wo nov 29, 2006 06:43

Dat ben ik dus niet met je eens Stef.
De ki heeft hier wel degelijk invloed op door hun beleid. Zo gauw als een stier 99% betrouwbaarheid heeft is hij in een keer niet meer beschikbaar. Want dan is er weer een nieuwe die "beter"is. Dat heeft niets met keuzes van een veehouder te maken en maakt het voor mij erg moeilijk goede stieren te vinden.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Bram » wo nov 29, 2006 09:56

Robert P schreef:
Wil jij oude koeien gaan spoelen of als stiermoeder inzetten.

Kunnen wij de kwaliteiten van Felix en Tops weer benutten

Wat denk je van Mr. Frosty, ik heb me er niet in verdiept, maar die oude genetica schijnt nog zo slecht niet te wezen.
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Robert » wo nov 29, 2006 10:06

Bram schreef:Robert P schreef:

Wat denk je van Mr. Frosty, ik heb me er niet in verdiept, maar die oude genetica schijnt nog zo slecht niet te wezen.

Direct gebruiken :!:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor harm » wo nov 29, 2006 10:40

buckman van kampen kan ook wel goed meekomen ook een voorbeeld van langzame genetische vooruitgang.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor elevator » wo nov 29, 2006 20:59

teun schreef:Dat ben ik dus niet met je eens Stef.
De ki heeft hier wel degelijk invloed op door hun beleid. Zo gauw als een stier 99% betrouwbaarheid heeft is hij in een keer niet meer beschikbaar. Want dan is er weer een nieuwe die "beter"is. Dat heeft niets met keuzes van een veehouder te maken en maakt het voor mij erg moeilijk goede stieren te vinden.

Maar waarom halen de ki's oude stieren van de kaart ?
Omdat er geen vraag meer naar is bij de veehouders , en er op de kaart maar beperkt ruimte is .
elevator

Berichtdoor Sander » do nov 30, 2006 00:50

elevator schreef:Maar waarom halen de ki's oude stieren van de kaart ?
Omdat er geen vraag meer naar is bij de veehouders , en er op de kaart maar beperkt ruimte is .

lulsmoes van cr delta nummer 1, kaart heeft beperkt ruimte. De helft kan er zo al af is toch troep, heb je ruimte zat lijkt me. Heb vorige week archibald nog ff in het vat laten zetten....
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Bram » do nov 30, 2006 09:40

Hebben ze die nog in de aanbieding dan :?:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Wapse » do nov 30, 2006 12:46

Is het niet zo dat je elke stier die je wilt (uiteraard mits er sperma van is) kunt gebruiken? Volgens mij kun je van alle proef, wacht- en fokstieren gewoon rietjes krijgen, of ze nu op de kaart staan ja of nee.
Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Als dat zo is dan kan al dat gejammer over welke stieren er op de kaart staan en de rol van de KI op het stiergebruik in de prullenbak.
Vind trouwens net als Stef dat de veehouder bepaalt welke stier hij gebruikt, het is slap om hierbij naar de KI te wijzen.
Wapse

Berichtdoor N Arends » do nov 30, 2006 13:39

Als er nog voorraad is dan kun je nog wat krijgen moet je even informeren. Ki Kampen heeft ook "oude" stieren op voorraad van verschillende Ki. Staat wel op website.
N Arends

Beroep: veehouder
Interesses: koeien fokkerij

Berichtdoor Karla » do nov 30, 2006 14:13

Hier in Frankrijk is in principe van alles verkrijgbaar. Staat het niet in de catalogus moet je gewoon even bellen met de juiste persoon. Meestal duikelen ze wel ergens wat voor je op.
Bij schaarste van "oude" topstieren houden ze er nog wel eens wat criteria op na. Een dier krijgt naarmate de betrouwbaarheid hoger wordt en zij een erg goede index heeft de status pré pepinaire (pp) of pepinaire (pe). Voor deze dieren is meer beschikbaar.

Ik dacht dat je in Nederland makkelijk aan de meeste stieren kon komen. Mijn zwager heeft laatst nog wat rietjes omgeruild tegen Sunny Boys.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do nov 30, 2006 15:58

N Arends schreef:Als er nog voorraad is dan kun je nog wat krijgen moet je even informeren. Ki Kampen heeft ook "oude" stieren op voorraad van verschillende Ki. Staat wel op website.

En anders heeft Jan Advocaat altijd nog een hele verzameling oude stieren.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor jurjen » do nov 30, 2006 18:47

Bram schreef:Robert P schreef:

Heb er al 10 rietjes van gebruikt .
Zien wel wat er van tercht komt. :!: :?:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij