Afgevoerde koeien (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Afgevoerde koeien (deel 2)

Berichtdoor boer pieter » vr aug 05, 2016 14:09

weet ik niet maar een hele poos terug ook eens een keer een gehad en die hebben we laten noodslachten ,doe het niet weer eerst moet je een slacht attest hebben van de veearts en toen moest ik haar voor 11 uur in holsted afleveren ,al met al een heel gedoe en levert niks op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » vr aug 05, 2016 14:10

G.U. schreef:Afschijt is wel heel rigoreus :lol:

oeps :oops: afscheid zo beter 8)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor JA » vr aug 05, 2016 16:07

Mag je in dk zo'n koe ook zelf slachten en thuis in de diepvries doen?
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor MarcB » vr aug 05, 2016 16:34

JA schreef:Mag je in dk zo'n koe ook zelf slachten en thuis in de diepvries doen?

Ja, alleen het slacht afval aan Daka leveren
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor kobonde » vr aug 05, 2016 16:37

JA schreef:Mag je in dk zo'n koe ook zelf slachten en thuis in de diepvries doen?

Ja, als je het vlees zelf houdt mag je op je bedrijf slachten, je moet wel het slachtafval apart door Daka Laten ophalen.
Je mag het dier zelf schieten en afbloeden en dan zelf slachten of iemand anders dat bij je laten doen. Of na het
afbloeden naar de slager brengen en na het slachten het vlees weer mee nemen. Maar er zijn maar weinig slagers die
dat willen. Zolang je het vlees niet verkoopt is er niks dat je hindert om je eigen dieren in je vriezer te doen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor coen dp » vr aug 05, 2016 16:57

Sander schreef:
coen dp schreef:
Sander schreef:hier van 2000 t/m 2015 21,2% gemiddeld.
hoogste in 2001 35,8 laagste in 2008 3,4%
6 doden waarvan dus 2 in 2015. en 2 in 2001.

gezien de hoeveelheid jongvee die je opfokt is dit excl verkoop voor melkerij neem ik aan :?:

ja coen, dat wordt gewoon elders door gemolken dus tellen we niet mee in afvoer voor slacht/rendac :wink:

duurzaamheidsmonitor van crv ook maar ff aangeslingerd :yes:
vanaf vandaag telkens een jaar terug gerekend
2016 :arrow: 7 stuks van 62 :arrow: 11,3%
2015 :arrow: 10 stuks van 63 :arrow: 15,9%
2014 :arrow: 10 stuks van 64 :arrow: 15,6%
2013 :arrow: 11 stuks van 64 :arrow: 17,2%
2012 :arrow: 11 stuks van 63 :arrow: 17,5%
2011 :arrow: 12 stuks van 66 :arrow: 18,2%
2010 :arrow: 16 stuks van 58 :arrow: 27,6%
2009 :arrow: 7 stuks van 63 :arrow: 11,1%
2008 :arrow: 15 stuks van 59 :arrow: 25,4%
2007 :arrow: 20 stuks van 58 :arrow: 34,5%

streven is +/- 10 vaarzen per jaar opfokken
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Sander » vr aug 05, 2016 17:54

(y) (y) (y) en super eiwit lees ik altijd bij jou. wordt geld verdiend :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor poekske » za aug 06, 2016 06:07

kobonde schreef:

Ja, als je het vlees zelf houdt mag je op je bedrijf slachten, je moet wel het slachtafval apart door Daka Laten ophalen.
Je mag het dier zelf schieten en afbloeden en dan zelf slachten of iemand anders dat bij je laten doen. Of na het
afbloeden naar de slager brengen en na het slachten het vlees weer mee nemen. Maar er zijn maar weinig slagers die
dat willen. Zolang je het vlees niet verkoopt is er niks dat je hindert om je eigen dieren in je vriezer te doen.

:shock: Hier mag je geen koe thuis slachten, ook niet voor eigen gebruik :cry:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Henk » za aug 06, 2016 12:48

boer pieter schreef:weet ik niet maar een hele poos terug ook eens een keer een gehad en die hebben we laten noodslachten ,doe het niet weer eerst moet je een slacht attest hebben van de veearts en toen moest ik haar voor 11 uur in holsted afleveren ,al met al een heel gedoe en levert niks op

Je moet al een best bevleesde zware koe hebben wil een noodslachting zinvol zijn. Kosten liggen nogal wat hoger.
Lang geleden 1x gedaan. Toen hadden we nog vleesvee moederdieren dus een keer een pimo met inwendige bloeding laten steken en daarna op speciale trailer naar slachthuis. Was ginne vetpot wat je netto over hield :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Petro Pelgrum » za aug 06, 2016 13:22

HoK schreef:Laatste 2 weken 2 koeien weg (n) 1 koe die inmiddels 40 DIM was en een vergroeiing had in de pens. Andere die afgekalfd van een te zwaar kalf was en niet meer op kon komen. Heeft een week de tijd gekregen maar besloot zelf eerder te gaan. En nu weer eentje. Coli mastitis koe die niet meer aan de melk wil komen. 2 kwartieren slecht niet op kunnen staan en al die ellende. Ohja en gisteravond nog een koe in de box gevonden die dr niet meer uit wilde. Vandaag nog niet in een ligbox gezien dus die zal binnenkort ook wel gaan. Gaat weer lekker hier (n) (n)

Vergroeiing in de pens, hoe heb je dat gezien?

Die problemen duiden op onbalans.

Worden bij julie ook leveraandoeningen etc geregistreerd door de slachterij?
Petro Pelgrum

Berichtdoor HoK » za aug 06, 2016 17:35

Petro Pelgrum schreef:
HoK schreef:Laatste 2 weken 2 koeien weg (n) 1 koe die inmiddels 40 DIM was en een vergroeiing had in de pens. Andere die afgekalfd van een te zwaar kalf was en niet meer op kon komen. Heeft een week de tijd gekregen maar besloot zelf eerder te gaan. En nu weer eentje. Coli mastitis koe die niet meer aan de melk wil komen. 2 kwartieren slecht niet op kunnen staan en al die ellende. Ohja en gisteravond nog een koe in de box gevonden die dr niet meer uit wilde. Vandaag nog niet in een ligbox gezien dus die zal binnenkort ook wel gaan. Gaat weer lekker hier (n) (n)

Vergroeiing in de pens, hoe heb je dat gezien?

Die problemen duiden op onbalans.

Worden bij julie ook leveraandoeningen etc geregistreerd door de slachterij?

Vermoeden van de dierenarts. Rendac maakte daar geen melding van.
HoK

Berichtdoor sivert » zo aug 07, 2016 14:28

Sander schreef:sivert, nogal wat koeien rondom kalven :? fosforgebrek wat moet ik me daarbij voorstellen waarom gaat zo'n koe dood? en hoe behandel je coli?

De koeien rondom afkalven waren wat oude koeien die niet meer helemaal fit waren zonder dat je kon zeggen wat er mee was. Coli behandel ik hier met Dofatrim en Avuloxil, Novem als pijnstiller en een CaMg-infuus. De dode koeien door coli waren voornamelijk koeien die binnen 12 uur dood waren, als je het door hebt is de koe al (bijna) dood. Koe 914 was niet direct dood, maar die ging later uit zichzelf dood.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » zo aug 07, 2016 17:58

coli kun je beter ubroxelin spuiten ipv avuloxil. en als je er redelijk wat last van hebt kun je beter monster nemen en aan dierenarts geven en zeggen dat je cobactan en baytrill moet hebben. als je je moet redden met dofatrim en avuloxil kun je beter direct dierenarts laten komen voor uierinfuus.

ik heb me wel eens laten vertellen dat robotboeren uierontsteking etc veel eerder kunnen zien dan ik als putjeboer. maar ik heb het idee dat robot boeren nog wel eens een koe verliezen aan coli. hoor het vaker namelijk. heb dan toch het idee dat putjeboeren het eerder ontdekken. :?

en koeien die vanwege ouderdom dood gaan bij het kalven, dan vraag ik me af waarom insemineer je zulke koeien nog. beter gust laten afmelken en weg ermee.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » zo aug 07, 2016 21:25

Sander schreef:ik heb me wel eens laten vertellen dat robotboeren uierontsteking etc veel eerder kunnen zien dan ik als putjeboer. maar ik heb het idee dat robot boeren nog wel eens een koe verliezen aan coli. hoor het vaker namelijk. heb dan toch het idee dat putjeboeren het eerder ontdekken. :?

zoiets word graag verteld door de verkopers van robots, mooi verkoopargument. ik denk dat je ze eerder in de melkstal ontdekt
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor HoK » zo aug 07, 2016 21:32

Sander schreef:coli kun je beter ubroxelin spuiten ipv avuloxil. en als je er redelijk wat last van hebt kun je beter monster nemen en aan dierenarts geven en zeggen dat je cobactan en baytrill moet hebben. als je je moet redden met dofatrim en avuloxil kun je beter direct dierenarts laten komen voor uierinfuus.

ik heb me wel eens laten vertellen dat robotboeren uierontsteking etc veel eerder kunnen zien dan ik als putjeboer. maar ik heb het idee dat robot boeren nog wel eens een koe verliezen aan coli. hoor het vaker namelijk. heb dan toch het idee dat putjeboeren het eerder ontdekken. :?

en koeien die vanwege ouderdom dood gaan bij het kalven, dan vraag ik me af waarom insemineer je zulke koeien nog. beter gust laten afmelken en weg ermee.

Ik zou juist voor avu gaan omdat je daarmee de zwelling tegen gaat. Althans zo vertelt onze vet het ons. Waarom juist ubrolexin?

Punt 2 denk vooral dat dat door een gebrek aan ritme komt bij de koeien. Koeien die met een goeie regelmaat komen hebben vaak weinig problemen. Die coli koe die komt niet meer; want hij staat op de haallijst. En ja dan valt dat pas op omdat een coli vaak behoorlijk heftig is. Als putjeboer heb je een ritme wat jij bepaald en niet de koe dus daarom is de kans dat je het voor bent ook groter. Je kunt het wel zien; verhoogde geleidbaarheid + koe die uit ritme begint te lopen + temperatuursverhoging is vaak een signaal dat er echt wat is. Alleen een verhoogde geleidbaarheid komt soms ook omdat er een vuiltje meegemolken wordt.

Ik heb alleen een hekel aan een paar uur per dag in de melkput staan.. dat gedeelte van t boeren kan me gestolen worden.
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij