Afgevoerde koeien (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Afgevoerde koeien (deel 2)

Berichtdoor Hindrik » zo aug 07, 2016 21:39

HoK schreef:
Sander schreef:coli kun je beter ubroxelin spuiten ipv avuloxil. en als je er redelijk wat last van hebt kun je beter monster nemen en aan dierenarts geven en zeggen dat je cobactan en baytrill moet hebben. als je je moet redden met dofatrim en avuloxil kun je beter direct dierenarts laten komen voor uierinfuus.

ik heb me wel eens laten vertellen dat robotboeren uierontsteking etc veel eerder kunnen zien dan ik als putjeboer. maar ik heb het idee dat robot boeren nog wel eens een koe verliezen aan coli. hoor het vaker namelijk. heb dan toch het idee dat putjeboeren het eerder ontdekken. :?

en koeien die vanwege ouderdom dood gaan bij het kalven, dan vraag ik me af waarom insemineer je zulke koeien nog. beter gust laten afmelken en weg ermee.

Ik zou juist voor avu gaan omdat je daarmee de zwelling tegen gaat. Althans zo vertelt onze vet het ons. Waarom juist ubrolexin?

Punt 2 denk vooral dat dat door een gebrek aan ritme komt bij de koeien. Koeien die met een goeie regelmaat komen hebben vaak weinig problemen. Die coli koe die komt niet meer; want hij staat op de haallijst. En ja dan valt dat pas op omdat een coli vaak behoorlijk heftig is. Als putjeboer heb je een ritme wat jij bepaald en niet de koe dus daarom is de kans dat je het voor bent ook groter. Je kunt het wel zien; verhoogde geleidbaarheid + koe die uit ritme begint te lopen + temperatuursverhoging is vaak een signaal dat er echt wat is. Alleen een verhoogde geleidbaarheid komt soms ook omdat er een vuiltje meegemolken wordt.

Ik heb alleen een hekel aan een paar uur per dag in de melkput staan.. dat gedeelte van t boeren kan me gestolen worden.

Als dat zo is mag je nog wel eens bij je zelf te rade gaan, ongeacht hoe, maar met dat melken moet het toch verdient worden
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor HoK » zo aug 07, 2016 21:41

Bedoelde vooral te zeggen, t truukje van melken zelf vind ik nogal saai. Voor koeien zorgen kan ik machtig van genieten.
HoK

Berichtdoor h.groothuis » zo aug 07, 2016 22:06

Sander schreef:coli kun je beter ubroxelin spuiten ipv avuloxil. en als je er redelijk wat last van hebt kun je beter monster nemen en aan dierenarts geven en zeggen dat je cobactan en baytrill moet hebben. als je je moet redden met dofatrim en avuloxil kun je beter direct dierenarts laten komen voor uierinfuus.

ik heb me wel eens laten vertellen dat robotboeren uierontsteking etc veel eerder kunnen zien dan ik als putjeboer. maar ik heb het idee dat robot boeren nog wel eens een koe verliezen aan coli. hoor het vaker namelijk. heb dan toch het idee dat putjeboeren het eerder ontdekken. :?

en koeien die vanwege ouderdom dood gaan bij het kalven, dan vraag ik me af waarom insemineer je zulke koeien nog. beter gust laten afmelken en weg ermee.

Coli koe zie je niet aankomen op je koemonitor :no: coli kan in een paar uur toeslaan van gezond naar doodziek maar zie je niet eerder dan dat ze op je lijstje van lange uren staan....andere soorten mast zie je soms aankomen in de koemonitor doordat de geleidbaarheid oploopt...moet je wel geregeld op je koemonitor kijken [size=50]wat ik nog wel eens vergeet als het mooi loopt :oops: [/size]
h.groothuis

Berichtdoor sivert » zo aug 07, 2016 23:52

Coli kun je niet van tevoren zien met een melkrobot, de koe is dan van het ene op het andere moment ziek. Normale uierontsteking heb je wel eerder door doordat de robot celgetal en geleidbaarheid meet. We hebben per jaar ongeveer 2 koeien met coli. Nadeel van de robot is wel dat je alleen maar kunt sprayen, een barrieredip is dus niet toepasbaar. Toen we nog in de melkput molken gebruikten we uddergold, daarmee hadden we nooit een koe met coli. We hebben ooit een Ubrolexin gehad toen de veearts Avuloxil op had, ik vond het maar waardeloos spul.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor BonteKoe » ma aug 08, 2016 09:33

sivert schreef:

Coli kun je niet van tevoren zien met een melkrobot, de koe is dan van het ene op het andere moment ziek. Normale uierontsteking heb je wel eerder door doordat de robot celgetal en geleidbaarheid meet. We hebben per jaar ongeveer 2 koeien met coli. Nadeel van de robot is wel dat je alleen maar kunt sprayen, een barrieredip is dus niet toepasbaar. Toen we nog in de melkput molken gebruikten we uddergold, daarmee hadden we nooit een koe met coli. We hebben ooit een Ubrolexin gehad toen de veearts Avuloxil op had, ik vond het maar waardeloos spul.

Ubrolexin haalt hier ook niks uit. Dit jaar ook nog al last van coli, hier doet Mastiplan het goed. Alleen met een injector red je het ook niet. Vochtopname is zeer belangrijk. Als je niet zeker weet of de koe wel genoeg drink, kan j hem beter vol pompen. Calcium infuusje erbij (y) . Klinkt misschien allemaal wat overdreven, maar pak het liever direct flink aan dan dat door geklungel.
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor Jozef » ma aug 08, 2016 10:57

Vorige week ook koe met zware coli gehad. Koe had s ochtens nog 22 liter, maar vertrouwde 1 kwartier niet helemaal.
Gesepareerd en getemperatuurd. Toen had ze al 40,5 graden. 15 min later toen de veearts er was al ruim 41,2 :? en steeds harder wordend kwartier.
Behandeld met uierinfuus, Dofatrim en albiotic injectoren. Veearts stopt ook altijd een goedje bij in het infuus wat de zwelling laat afnemen, maar dat is spul wat alleen veeartsen mogen spuiten en ben even de naam kwijt.

Koe zat 3 dagen later al weer op 40 liter daags (y) Denk dat je zo`n koe gemist zou hebben in een robot.
Jozef

Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Sander » ma aug 08, 2016 11:31

denk dat robotboeren het beste altijd direct veearts kunnen laten komen voor uierinfuus want met de middelen die je tegenwoordig zelf nog mag hebben richt je niks meer uit zeker als je het al wat laat ontdekt.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor HoK » ma aug 08, 2016 22:09

Ubrolexin en Avuloxil werken beiden prima hier. Bij een zwelling/hard kwartier avuloxil anders ubrolexin. Ubrolexin is 1x daags. Wel zo makkelijk (y) . We merken wel als we pijnstilling en ontstekingsremming ernaast spuiten (Novacam) dat koeien over het algemeen goed en makkelijk herstellen (y) . Dus dat gaat er wel standaard bij.

Eigenlijk gebruiken we alleen maar dofatrim bij meerdere kwartieren slecht of koeien die een verleden hebben.
HoK

Berichtdoor teuntje93 » ma aug 08, 2016 22:14

teuntje93 schreef:eerste sunflower is naar de slager vertrokken :( Had met 2ling gekalfd en wilde niet meer drachtig worden.

beest bleek ook nog eens meer dan 400kg te wegen (y)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Hindrik » ma aug 08, 2016 22:38

teuntje93 schreef:
teuntje93 schreef:eerste sunflower is naar de slager vertrokken :( Had met 2ling gekalfd en wilde niet meer drachtig worden.

beest bleek ook nog eens meer dan 400kg te wegen (y)

Jij doet net als bij de melk?
Als de kg prijs laag is, gewoon meer kilo's leveren.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor Sander » ma aug 08, 2016 22:50

HoK schreef:Ubrolexin en Avuloxil werken beiden prima hier. Bij een zwelling/hard kwartier avuloxil anders ubrolexin. Ubrolexin is 1x daags. Wel zo makkelijk (y) . We merken wel als we pijnstilling en ontstekingsremming ernaast spuiten (Novacam) dat koeien over het algemeen goed en makkelijk herstellen (y) . Dus dat gaat er wel standaard bij.

Eigenlijk gebruiken we alleen maar dofatrim bij meerdere kwartieren slecht of koeien die een verleden hebben.

bij mijn weten werkt avuloxil niet tegen coli. en is ubroxelin breder in spectrum, maar wellicht zit dat verkeerd in mijn hoofd. dofatrim spuit ik alleen bij koorts. en bij coli zou ik het 2 keer daags doen. ubroxelin ook overigens. maar cobactan werkt veel beter. dus ik zou wel ff monstertje naar dierenarts doen. dan heb je het in elk geval op voorraad.

sivert: zeggen dat ubroxelin niet werkt terwijl koe dood gaat bij avuloxil :| , kan ik toch wel zeggen dat avuloxil ook niet werkt :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor sivert » ma aug 08, 2016 23:14

Sander schreef:
HoK schreef:Ubrolexin en Avuloxil werken beiden prima hier. Bij een zwelling/hard kwartier avuloxil anders ubrolexin. Ubrolexin is 1x daags. Wel zo makkelijk (y) . We merken wel als we pijnstilling en ontstekingsremming ernaast spuiten (Novacam) dat koeien over het algemeen goed en makkelijk herstellen (y) . Dus dat gaat er wel standaard bij.

bij mijn weten werkt avuloxil niet tegen coli. en is ubroxelin breder in spectrum, maar wellicht zit dat verkeerd in mijn hoofd. dofatrim spuit ik alleen bij koorts. en bij coli zou ik het 2 keer daags doen. ubroxelin ook overigens. maar cobactan werkt veel beter. dus ik zou wel ff monstertje naar dierenarts doen. dan heb je het in elk geval op voorraad.

sivert: zeggen dat ubroxelin niet werkt terwijl koe dood gaat bij avuloxil :| , kan ik toch wel zeggen dat avuloxil ook niet werkt :wink:

De koeien die er aan zijn dood gegaan waren nergens meer mee te redden geweest, het ging er mij om dat ubrolexin anders ook niet werkt bij ons. Met Avuloxil hebben we wel goede resultaten.
sivert

Berichtdoor boer pieter » di aug 09, 2016 09:49

je moet altijd een monster nemen en dan kun je gericht behandelen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » di aug 09, 2016 09:54

Werkt penicilline wel echt bij coli-koeien? Als ze er last van krijgen dan zijn de bacteriën toch al dood meen ik. Veearts propt er hier een uierinfuus suikerwater in en ik melk ze wat vaker. Krijgen wel wat in de nek maar daar twijfel ik sterk aan het nut.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor sivert » di aug 09, 2016 11:08

opelmanta schreef:Werkt penicilline wel echt bij coli-koeien? Als ze er last van krijgen dan zijn de bacteriën toch al dood meen ik. Veearts propt er hier een uierinfuus suikerwater in en ik melk ze wat vaker. Krijgen wel wat in de nek maar daar twijfel ik sterk aan het nut.

De koe wordt ziek van de toxines die door coli-bacteriën worden geproduceerd, al heb je de bacteriën gedood, dan zegt dat dus nog niet dat de koe wordt genezen.
sivert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij