Afgevoerde koeien (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Afgevoerde koeien (deel 2)

Berichtdoor Guus J » vr jan 13, 2012 20:33

dat zijn de jammere beestjes vind ik... die na 1 lijst moeten wieberen
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Sander » vr jan 13, 2012 21:08

2 beessies vertrokken voor slacht. 1 jammere beessie 331 kg, 1 celgetal beessie 245 kg
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » vr jan 13, 2012 23:18

Guus J schreef:dat zijn de jammere beestjes vind ik... die na 1 lijst moeten wieberen

tsja ze had moge blijve als ze eerder dragend was geweest. :yes: Moeders had wel meer als 50000 gegeven (y) en is uiteindelijk afgevoerd omdat we teveel molken. Achteraf wel zonde :oops: :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Jorina R » vr jan 13, 2012 23:29

teuntje93 schreef:
Guus J schreef:dat zijn de jammere beestjes vind ik... die na 1 lijst moeten wieberen

tsja ze had moge blijve als ze eerder dragend was geweest. :yes: Moeders had wel meer als 50000 gegeven (y) en is uiteindelijk afgevoerd omdat we teveel molken. Achteraf wel zonde :oops: :yes:

Een koe dat drachtig is doe je toch niet weg? Verkoop ze dan naar collega 2 jaar opfokkosten gewoon weggegooid als je ze dan toch niet wou houden had ze dan niet meer gedekt. En waarom gaf ze maar 10l meer en was ze niet direct drachtig? Ik zou daar eerst oorzaak van zoeken. Hier zal er 1 een maand of 4 droog lopen niks of fier om te zijn maar is beste koe, had gewoon verworpen en is dus ook een keer of 4 gedekt (na verwerpen van 1ste keer drachtig) hebben we ook niet weggedaan ondanks dat ze maar op 3 goede poten loop en halve voorpoot. Gaf wel 13035 2.99 3.09 (hoogste lijst qua kg melk, laagste qua gehalte, ook nog lijst van 10791 3.50 3.41 en 11341 3.39 3.44. Zal voor de 7de keer kalven en al meer dan 70.000kg melk op teller. Gaf op laatste ook geen 15l meer.
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor teuntje93 » vr jan 13, 2012 23:34

Jorina R schreef:Een koe dat drachtig is doe je toch niet weg? Verkoop ze dan naar collega 2 jaar opfokkosten gewoon weggegooid als je ze dan toch niet wou houden had ze dan niet meer gedekt. En waarom gaf ze maar 10l meer en was ze niet direct drachtig? Ik zou daar eerst oorzaak van zoeken. Hier zal er 1 een maand of 4 droog lopen niks of fier om te zijn maar is beste koe, had gewoon verworpen en is dus ook een keer of 4 gedekt (na verwerpen van 1ste keer drachtig) hebben we ook niet weggedaan ondanks dat ze maar op 3 goede poten loop en halve voorpoot. Gaf wel 13035 2.99 3.09 (hoogste lijst qua kg melk, laagste qua gehalte, ook nog lijst van 10791 3.50 3.41 en 11341 3.39 3.44. Zal voor de 7de keer kalven en al meer dan 70.000kg melk op teller. Gaf op laatste ook geen 15l meer.

ze gaf geen drol meer :no: (n) en dan moest ze nog 7 maand droogstaan. :? Opzich vinnik da geen punt zolang het een speciale bovengemiddelde koe was. :yes: Dees koe was op alle gebied gemiddeld en had niet de potentie om ooit beter als een gemiddelde koe te worre. Bovendien is ze 4 keer geinsemeneerd en alle 4 de keren met wa goeiekope zooi die nog int vat zat en tog op moest. :idea: :yes: Was ze eerder dragend geweest en aardig door blijven geven mocht ze blijven en ook na de 4e ins had ze mogen blijven mits ze genoeg gaf en dat deed ze niet dus einde verhaal. :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Jorina R » vr jan 13, 2012 23:38

teuntje93 schreef:
Jorina R schreef:Een koe dat drachtig is doe je toch niet weg? Verkoop ze dan naar collega 2 jaar opfokkosten gewoon weggegooid als je ze dan toch niet wou houden had ze dan niet meer gedekt. En waarom gaf ze maar 10l meer en was ze niet direct drachtig? Ik zou daar eerst oorzaak van zoeken. Hier zal er 1 een maand of 4 droog lopen niks of fier om te zijn maar is beste koe, had gewoon verworpen en is dus ook een keer of 4 gedekt (na verwerpen van 1ste keer drachtig) hebben we ook niet weggedaan ondanks dat ze maar op 3 goede poten loop en halve voorpoot. Gaf wel 13035 2.99 3.09 (hoogste lijst qua kg melk, laagste qua gehalte, ook nog lijst van 10791 3.50 3.41 en 11341 3.39 3.44. Zal voor de 7de keer kalven en al meer dan 70.000kg melk op teller. Gaf op laatste ook geen 15l meer.

ze gaf geen drol meer :no: (n) en dan moest ze nog 7 maand droogstaan. :? Opzich vinnik da geen punt zolang het een speciale bovengemiddelde koe was. :yes: Dees koe was op alle gebied gemiddeld en had niet de potentie om ooit beter als een gemiddelde koe te worre. Bovendien is ze 4 keer geinsemeneerd en alle 4 de keren met wa goeiekope zooi die nog int vat zat en tog op moest. :idea: :yes: Was ze eerder dragend geweest en aardig door blijven geven mocht ze blijven en ook na de 4e ins had ze mogen blijven mits ze genoeg gaf en dat deed ze niet dus einde verhaal. :yes:

Had je dat niet zien aankomen tijdens opfok of tijdens de 1ste maande dat ze aan de melk was?
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor teuntje93 » vr jan 13, 2012 23:43

Jorina R schreef:Had je dat niet zien aankomen tijdens opfok of tijdens de 1ste maande dat ze aan de melk was?

Nee, was me tijdens opfok en eerste maande aan de melk nie opgevalle dazze als koe nie goed zou gaan behouden 8) :wink: :mrgreen:

Kun je tuuk nooit weten. :no: :no:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor hulsteins » vr jan 13, 2012 23:55

Henk schreef:
Zojuist nog 12 kalfvaarzen verkocht. Totale afvoer dus 87 stuks waarvan 54 kalfvaarzen.
Gaan naar het westland :yes:

das dan 100 % cull :?: das nog vrij stevig voor iemand met maar 170 % jongvee :!:
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » vr jan 13, 2012 23:59

Henk schreef:
Ik stoot veel uit maar melk weinig xxtra nieuwen aan.

das ook eig wel best een aardig kunstje

oh nee , das henken
hulsteins

Berichtdoor freek essink » za jan 14, 2012 10:41

Henk kun je aangeven hoe hoog je o+a is per kg melk? Moet vlgs mij zo ongeveer de hoogste zijn op vtf.
freek essink

Berichtdoor Henk » zo jan 15, 2012 13:45

Over 2011 weet ik nog niet precies :no: maar ligt iig ruim boven de 10 ct. Grei ligt allemaal bij de boekhouder dus binnen een half jaar zal ie wel weer een rapport gemaakt hebben waar ik in kan spieken :wink:
Wel ff meenemen dat het een apparte situatie is :yes: Paar jaar 170% jongvee gehad en als je zelf niet meer wil melken dan is het logische gevolg dat de grote hoop voor de handel is :yes:
Komende jaren wordt dat minder. Jongvee is nu nog maar ca 115% :wink: dus heb je ook minder te verkopen :yes:

De 1 wil hard groeien, heeft minder o&a maar meer melkgeld en de ander haalt minder melkgeld maar iets meer bij o&a :wink: en ieder heeft zijn of haar reden om het op die manier te doen :yes:
Zolang ik nog veel tijd en energie kwijt ben aan ziekenhuizen en soortgelijke hutten :wink: heb ik geen goesting om stoere dingen te doen :no: maar daarentegen kan ik erg genieten van de enthousiaste expansiedrift van Jan.nl :yes:

bdw, komende week weer 9 kalfvaarzen weg die kalven in februari :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » zo jan 15, 2012 15:00

je omzet is dan wel hoog maar je aanwas is negatief , volgens mij
balanswaarde vee einde jaar is kleiner dan begin jaar

en om die omzet te behalen moet je al dat vee wel voeren , lijkt mij
hulsteins

Berichtdoor Erik S. » zo jan 15, 2012 16:56

Is ook behoorlijk opmerkelijk aan de post O&A
Ondanks dat het wordt opgenomen bij de opbrengsten bevat het naast werkelijke opbrengsten ook nog de waarde verandering.
Blijf ik niet logisch vinden :no:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo jan 15, 2012 20:03

teuntje93 schreef:Taco x Stadel
levensproductie :arrow: 501 dgn 10734 kgM met 4.66%V en 3.46%E lw 103

onopvallend beesje (y) dat gemiddeld produceerde en exterieur ook gemiddeld was. Is dees jaar 4 keer geinsemeneerd en was nu waarschijnlijk wel drachtig maar is naar de slacht gegaan omdat ze pas 2.5 maand dracht had en nog maar amper 10 liter per dag gaf en ze al aardig rond was.

Dat snap ik dus ook niet. Nieuwe vaars opfokken duurt 24 maanden, deze hoeft maar 6 maanden droog te lopen. Taco en Stadel, kan best oude koe worden. Potentiele 100.000 literkoe.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » zo jan 15, 2012 20:45

hanskoeienliefhebber schreef:
teuntje93 schreef:Taco x Stadel
levensproductie :arrow: 501 dgn 10734 kgM met 4.66%V en 3.46%E lw 103

onopvallend beesje (y) dat gemiddeld produceerde en exterieur ook gemiddeld was. Is dees jaar 4 keer geinsemeneerd en was nu waarschijnlijk wel drachtig maar is naar de slacht gegaan omdat ze pas 2.5 maand dracht had en nog maar amper 10 liter per dag gaf en ze al aardig rond was.

Dat snap ik dus ook niet. Nieuwe vaars opfokken duurt 24 maanden, deze hoeft maar 6 maanden droog te lopen. Taco en Stadel, kan best oude koe worden. Potentiele 100.000 literkoe.

:no: :no: :no: Kun jij al zonder foto zegge dat ut een potentiele 100.000 liter koe is. :no:
Heb helaas geen foto maar da was dus egt geen potentiele 100.000liter koe :no: Was hooguit nog 1-2 lijstjes gebleve en dan was ze verslete. :yes: (n)

Die trut had gewoon eerder drachtig moete worre en dan had ze rond deze tijd gekalfd en was er niks aan de hand. :!: :yes: Is haar eige schuld :yes: :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij