NRM en andere fokveedagen 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: NRM en andere fokveedagen 2

Berichtdoor Wijde Blik » do feb 16, 2017 18:53

Wijde Blik

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Wijde Blik » do feb 16, 2017 18:54

En hier ook onze 2e in een finale :

http://veeteelt.nl/video/wintershow-zwolle-roodbont-0
Wijde Blik

Berichtdoor ArnoH » vr feb 17, 2017 20:35

Ziet er goed uit Wijke Blik:
http://www.genhotel.nl/actueel/big-bouk ... -in-zwolle
(iets naar beneden scrollen)
ArnoH

Berichtdoor Sander » za maart 04, 2017 18:16

gisteravond nog ff in pesse wezen kijken. maar twee koeien na de middenklasse. dus twee vierdekalfs koeien of ouder. en dat uit heel drenthe. :cry:
Sander

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Jaap » zo maart 05, 2017 17:00

Ook ik was even op bekende gronden vrijdagavond in Pesse.
Opgave oudere koeien was inderdaad minimaal. Wel erg sterk bezette middenklasse met volgens mij winst voor een duo die ook Sander zou kunnen waarderen.

Zeker de pas vier weken afgekalfde reservekampioene kan zich komende maanden nog ontwikkelen tot een sterke Drentse troef voor NRM.
[url]
http://veeteelt.nl/fokkerij/nieuws/veen ... wintershow[/url]
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor JG ten Kate » zo maart 05, 2017 18:45

Ook mooi dat de reserve kampioen nog zonder toplijn, uitgeschoren ribben en glimmende kledder op achteruier was. Was ze ook 1 van de weinigen. Jammer dat die gekkigheid daar op zo'n provinciaal keuringtje ook al is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor Sander » zo maart 05, 2017 23:35

klopt jaap res kam en kam middenklasse prima koeien (y) zoals veel meer koeien van goed niveau waren. was niet altijd met plaatsing eens, ik was te laat voor jackpot maar als ik de winnaar zie kan het snel beter. dus denk dat jury daar der een beetje naast zat.

maar verbaas me altijd weer over hoe graag inzenders vaarzen en twee/derde kalfs koeien meenemen ipv oudere koeien. en een oude koe begint al bij vierdekalfs dus dat kan het probleem niet zijn.

verder hoop ik dat de organisatie in toekomst meer naar bedum kijkt dan naar HHH. poppenkast hoeft van mij niet allemaal niet zo. en blijkbaar maakt de provinciegrens ook geen verschil meer.
Sander

Berichtdoor Henk » ma maart 06, 2017 14:49

Er was ook een fokveedag in Heusden glooffik. Zag iig Teuntje in de krant staan dat ie ook mee deed :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Troost » di maart 07, 2017 08:57

Jaap schreef:Zeker de pas vier weken afgekalfde reservekampioene kan zich komende maanden nog ontwikkelen tot een sterke Drentse troef voor NRM.
[url]
http://veeteelt.nl/fokkerij/nieuws/veen ... wintershow[/url]

De Bradnick van Jan Ton was een koe die me aan de balie al opviel. Vooral in achteraanzicht een imponerende koe. Mooi in balans, niet te groot en prima conditie. Ook qua productie viel ze op: veel melk met gehalten onder de 3 procent...
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Troost » di maart 07, 2017 09:00

Teuntje moet denk nog ff bijkomen van de keuring.....
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Sander » di maart 07, 2017 09:37

het was voor teun teleurstellend resultaat, maar chapeau dat ie gewoon heen gaat met koeien die hij best vind. zouden meer mensen moeten doen :yes: (y) de aanhouder wint teun :wink:
Sander

Berichtdoor pieterv » di maart 07, 2017 10:13

Misschien moet Teun hier maar eens de foto's en/of filmpje plaatsen die ie mij stuurde... :idea: :yes:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor teuntje93 » di maart 07, 2017 14:00

Troost schreef:Teuntje moet denk nog ff bijkomen van de keuring.....

:lol: nee hoor teleurstelling al lang weer weggespoeld :cheers: :wink:
anderen waren beter, simpel zat en als je niet tegen je verlies kan moet je niet aan een wedstrijd mee doen.
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » di maart 07, 2017 14:13

Sander schreef:het was voor teun teleurstellend resultaat, maar chapeau dat ie gewoon heen gaat met koeien die hij best vind. zouden meer mensen moeten doen :yes: (y) de aanhouder wint teun :wink:

nou denk in dit geval de aanhouder niet wint hoor. Koetjes van ons zijn gewoon veels te klein en van veel te laag niveau. Koeien van onder de 1.55 kunnen echt niet meer meekomen helaas. En dat wordt me veel te groot. In het verleden vaak zat vaarzen gehad van 1.50+ meter maar om de een of andere reden werden ze nooit oud hier. Zal vast door de boer zelf of management komen maar ik ben wel klaar met zo'n beesten. Maar knap van de deelnemers die zo'n koeien blijkbaar wel goed kunnen managen want de dieren die er waren zagen er top uit en het niveau was zeker niet mis volgens mij.

Daarbij probeer ik ook koetjes te houden die ondanks veel melk geven hun conditie behouden en graag een spiertje erop. Als ik de ribben van een koe kan tellen is dat in mijn ogen geen melktype maar is die koe te mager. Maarja spiertje erop wordt negatief ontvangen in de ring :(

Blijf zo'n keuring toch een beetje raar vinden, ik weet ze kijken alleen naar uiterlijk maar een koe van 13.000 kgm afstraffen vanwege gebrek aan melktype omdat ze spiertje heeft en een koe van 9.000 kgm roemen om haar melktype terwijl ze in haar hemd staat :roll: :roll:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Erikjan » di maart 07, 2017 15:23

teuntje93 schreef:nou denk in dit geval de aanhouder niet wint hoor. Koetjes van ons zijn gewoon veels te klein en van veel te laag niveau. Koeien van onder de 1.55 kunnen echt niet meer meekomen helaas. En dat wordt me veel te groot. In het verleden vaak zat vaarzen gehad van 1.50+ meter maar om de een of andere reden werden ze nooit oud hier. Zal vast door de boer zelf of management komen maar ik ben wel klaar met zo'n beesten. Maar knap van de deelnemers die zo'n koeien blijkbaar wel goed kunnen managen want de dieren die er waren zagen er top uit en het niveau was zeker niet mis volgens mij.

Daarbij probeer ik ook koetjes te houden die ondanks veel melk geven hun conditie behouden en graag een spiertje erop. Als ik de ribben van een koe kan tellen is dat in mijn ogen geen melktype maar is die koe te mager. Maarja spiertje erop wordt negatief ontvangen in de ring :(

Blijf zo'n keuring toch een beetje raar vinden, ik weet ze kijken alleen naar uiterlijk maar een koe van 13.000 kgm afstraffen vanwege gebrek aan melktype omdat ze spiertje heeft en een koe van 9.000 kgm roemen om haar melktype terwijl ze in haar hemd staat :roll: :roll:

Teuntje, het belangrijkst is dat je koeien fokt die bij jouw bedrijfsvoering passen. Ik zie ook liever koeien met een spier erop.
Onze fokdoelen hebben veel overeenkomsten al doen we het op een verschillende manier.
Als ik ribben wil zien koop ik wel short ribs voor op de BBQ :wink:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij