NRM en andere fokveedagen 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: NRM en andere fokveedagen 2

Berichtdoor Sander » do jul 06, 2017 18:13

dus je bent zielig als je niet naar de nrm gaat. :lol: :lol: laat je nakijken hans
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » do jul 06, 2017 19:42

Hans is weer erg dramatisch bezig. Een beetje meer :lol: en wat minder :( lijkt mij beter voor ieder.

Inderdaad, je hebt meer kans op ziekte overdracht tijdens keuringen. Het beste is thuis blijven zitten, geen bezoek en vrachtwagens voor op de dam laten. Lang leve de varkensboeren, die doen dit al jaren en zijn gelukkig. :wink:
Helaas komen ook daar weer ziekten en bacterien tevoorschijn die mens en dier liever niet hebben.
Risico's zijn bekend en redelijker wijze ook te voorkomen.

Ook het einde van de NRM. Ik zeg niet dat er niets speelt, ook niet dat er erg veel kost. Maar dat de coop er niets aan heeft? Een paar jaar geleden Paramount en later Pilot. Dat hadden ze zeker voordeel bij. De stieren hoefden ze niet te verkopen maar ging na een goede NRM vanzelf. (y)
Daarbij heeft de coop ook nog dochtergroep presentaties georganiseerd. Dat is niet voor niets want als je niet laat zien wat je kunt dan krijg je geen waardering.
Het afgelopen weekeinde was het knetterdruk en (y) voor sector, bedrijven en bezoekers. :P
Ook voor internationale bezoekers die :shock: keken. Bij hun thuis komt er niemand naar de stamboekkeuring. Geeft zeker de indruk dat NL-melkveehouders nog serieus en kundig met een melkvee bezig zijn. En zij zien de jonge lui die actief zijn, stinkend jaloers.
Tenslotte de stamboekkeuring waar de coop maar eigenlijk alle KI's en importeurs weinig aan hebben. Het vaderbeeld is divers en die stieren worden nu niet meer gebruikt. Aan de andere kant is 't wel een sport en hobby die motiveert. Als een eenzame kip een beetje de wijsheid gaan kakelen is ook niet wat. Ook als KI of andere organisatie wil je graag een gesprek.
Een stamboek heeft ook als doelstelling : verbetering en promotie van het ras.
Zie regelmatig dat of de een of de andere doelstelling vergeten wordt :oops:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor marcelv » do jul 06, 2017 21:05

Ik ben t voor de verandering es met je eens Robert. De boeren die met koeien naar de keuring gaan hebben echt niet meer trubbles dan gesloten bedrijven. Los van het zelf koeien bekijken en zeggen wat er wel en niet aan deugd is het een ontmoetingsplek voor veehouders en verkopers handelaren en exporteurs . Voordeel was ook dat de bijdehandste vtfers er waren dus veel wijze praatjes :yes: (y)
marcelv

Berichtdoor Hans van Bergen » do jul 06, 2017 23:11

Ja dus/ Ga naar de nrm as der een nrm is. Is een leuk folklorisch gebeuren wat er maar zo ook niet meer kan zijn. Is der in de future ergens een ibr uitbraak of zo dan wordt ie afgeschaft net als vele fokveedagen. Zag zelfs jongens op houten klmpen lopen. Waar zie je dat nog in het wild :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor hulsteins » do jul 06, 2017 23:13

niet heen gaan is investeren in bedrijfsblindheid
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hans van Bergen » do jul 06, 2017 23:20

Pezies :!: Paramount is tuuk weer een blunder die ze nie nog es maken. Ook leuke info gehad over pour on pijnbestrijding en sproeibare soort van uiermint. Pik je toch weer mee :D
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor marcelv » do jul 06, 2017 23:36

Hoor eik weinig over de Malando groep ? Heeft op basis van cijfers niks te zoeken op barbieshow met 103 totaalexterieur maar ik vonnut 1 van de beste groepen :yes: . Buffels van koeien met superbeste kruizen (y) . En voorbenen zonder franse stand, daar leken diverse andere groepen speciaal op geselecteerd te zijn :roll: :(
marcelv

Berichtdoor gabbertien » vr jul 07, 2017 09:07

Hans van Bergen schreef:Pezies :!: Paramount is tuuk weer een blunder die ze nie nog es maken. Ook leuke info gehad over pour on pijnbestrijding en sproeibare soort van uiermint. Pik je toch weer mee :D

haha wil je het weer over paramount hebben? 3 weken geleden nog een mooi kalf van gehad (y) :mrgreen:
gabbertien

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jul 07, 2017 10:37

marcelv schreef:Hoor eik weinig over de Malando groep ? Heeft op basis van cijfers niks te zoeken op barbieshow met 103 totaalexterieur maar ik vonnut 1 van de beste groepen :yes: . Buffels van koeien met superbeste kruizen (y) . En voorbenen zonder franse stand, daar leken diverse andere groepen speciaal op geselecteerd te zijn :roll: :(
5556 dochters aan de melk. 1639 ingeschreven. Goede cijfers met 37 kg eiwit, 109 klg 105 celgetal. Bij ouder worden stijgt het naar 110. Inet stijgt van 132 naar 470. lvsd dan weer 135
Hans van Bergen

Berichtdoor Sander » vr jul 07, 2017 11:17

hulsteins schreef:niet heen gaan is investeren in bedrijfsblindheid

:lol: :lol:
Sander

Berichtdoor Robert » vr jul 07, 2017 14:00

Hoewel ik niet veel heb met 't showgebeuren was ik toch zeker onder de indruk van de koeien tijdens de NRM.
Als ik niet was geweest dan had ik die nuance niet gehad.
De blindheid toch een beetje verschoven.

Ook op de beurs heb ik wel 't een en ander gezien waarvan ik dacht, dat lijkt mij wel een aardig hulpmiddel.

Verder heb ik een yoghurt gekregen, en één geregeld voor iemand die 't wel verdiende, van Heemskerk. (y) Goeie actie (y)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor pieterv » vr jul 07, 2017 20:24

Hans van Bergen schreef:
marcelv schreef:Hoor eik weinig over de Malando groep ? Heeft op basis van cijfers niks te zoeken op barbieshow met 103 totaalexterieur maar ik vonnut 1 van de beste groepen :yes: . Buffels van koeien met superbeste kruizen (y) . En voorbenen zonder franse stand, daar leken diverse andere groepen speciaal op geselecteerd te zijn :roll: :(
5556 dochters aan de melk. 1639 ingeschreven. Goede cijfers met 37 kg eiwit, 109 klg 105 celgetal. Bij ouder worden stijgt het naar 110. Inet stijgt van 132 naar 470. lvsd dan weer 135

En wat wil je nu zeggen met de opsomming van Deze cijfertjes? :roll:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Sander » za jul 08, 2017 11:35

dat ze taaimelks zijn 8)
Sander

Berichtdoor Sander » za jul 08, 2017 11:41

Robert schreef:Hoewel ik niet veel heb met 't showgebeuren was ik toch zeker onder de indruk van de koeien tijdens de NRM.
Als ik niet was geweest dan had ik die nuance niet gehad.
De blindheid toch een beetje verschoven.

Ook op de beurs heb ik wel 't een en ander gezien waarvan ik dacht, dat lijkt mij wel een aardig hulpmiddel.

Verder heb ik een yoghurt gekregen, en één geregeld voor iemand die 't wel verdiende, van Heemskerk. (y) Goeie actie (y)

daarvoor hoef ik niet naar nrm. laat een ieder lekker zijn eigen ding doen.
mijn koeien veranderen niet zo opeens in van die toppers die daar lopen als ik wel ben geweest.
ik moet het doen met wat ik heb en daar probeer ik het beste van te maken op mijn manier.
Sander

Berichtdoor Hans van Bergen » za jul 08, 2017 12:33

Bedrijfsblindheid al om. Bij het beoordelen van een dochtergroep zul je in consideratie het aantal dochters moeten nemen. Immers vanaf een bepaald aantal is van iedere stier wel een topgroep neer te zetten. Uit de ciefers valt af te lezen dat hoewel flink over de datum de Malando's op latere leeftijd nog makkelijk mee kunnen met de huidige stieren. En dat stieren met gezonde klauwen ,benen en celgetal eik altijd goed zijn en dat de rest eigemlijk geneuzel is.
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij