Welke stier vererft goede voerconversie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Welke stier vererft goede voerconversie

Berichtdoor Marcel V » do okt 09, 2014 19:20

Robert schreef:in Madison heeft de coop twee nieuwe onderdelen gepresenteerd die in een efficentiegetal komen.

Ze houden zichzelf wel goed bezig, maar aanhoudingscijfers publiceren doen ze niet , zou het echt zo slecht zijn??
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor coen dp » do okt 09, 2014 20:21

Robert schreef:allemaal leuk en aardig maar de melk is je grootste inkomsten bron.
Als je voor 12.000 kg één koe nodig hebt of je hebt er twee (of 1,5) voor nodig.
Dan weet ik wel wel wat het meest efficient is en ik weet zeker dan één koe minder opneemt dan twee.

Twee 'toppers' uit de lijst. (en een beetje kort door de bocht want fokwaarden als werkelijk genomen)
Suarez heeft 29 kg vet en 17 kg eiwit. Snowman heeft 76 kg vet en 67 kg eiwit
bij Snowman hebben ze bereken dat zijn dochters 24255kg melk, 930 kg vet en 755 kg eiwit meer produceren in hun leven dan de gemiddelde koe. Bij Suarez is dat 14492 kg melk 891 kg vet en 678 kg eiwit.
Suarez levert dus, 9763 kg melk 39 kg vet en 77 kg eiwit minder. Even rekenen met de vaste waarden uitbetaling 1 : 5 : 10

9763 x 4.5%lactose + 5 x 39 kg vet + 10 x 77 kg eiwit = 439 +195 + 770 = 1404 kg meer

Kijk ik naar de 1e lijst 313 kg vet 252 kg eiwit van Suarez
Naar Snowman 1e lijst 371 kg vet 301 kg eiwit

en nu gaat het hier over twee 'toppers'

als je mest en voer in je berekening betrekt is je berekende voordeel totaal weg :yes:

de basiskoe waarop fokwaarden berekend worden
8234 kgm 4,31% vet 3,44% eiwit

deze koe gepaard met:
snowman :arrow: 9579kgm 4,13%vet 3,33% eiwit :arrow: 45,3 kg fosfaat
suarez :arrow: 8083 kgm 4,54% vet 3,61% eiwit :arrow: 41,2 kg fosfaat

op basis van mestwet kan ik voor 10 x snowman dus 11 x suarez melken :idea: en qua voer redt je dat ook wel :yes:

bij garantieprijs van 37 cent en lactose van 4,50%
snowman x 10 :arrow: 95.790kgm 4,13%vet 3,33%eiwit 3953 kg vet 3187 kg eiwit en 4313 kg lactose :arrow: 33.791,-
suarez x 11 :arrow: 88913 kgm 4,56% vet 3,61% eiwit 4054 kg vet 3210 kg eiwit en 4001 kg lactose :arrow: 33,778,-

zit dus totaal geen verschil tussen :no: en kom ik weer terug op deze uitspraak :yes:
coen dp schreef: op grasrantsoen moet je die literkanonnen niet willen hebben :no: je krijg simpelweg de energie er niet in om de potentiële productie er uit te halen :idea:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Robert » do okt 09, 2014 20:38

om wat meer over centen te praten en en niet alleen over kg vet, eiwit had ik de waardering van Frica erbij gepakt.
uit de kleine lettertjes kon je opmaken dat ik fokwaarden en ruwe productie door elkaar had gebruikt.

(y) Coen, aan jou heb ik wat (y) maar de opmerking van opelmanta is ook (y)
10 of 11 koeien maakt wel degelijk verschil uit. Niet alleen in voer maar ook in stalling en verzorging.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor hulsteins » do okt 09, 2014 20:56

"Welke stier vererft goede voerconversie ? "

de stieren met de hoogste Inet :yes: .
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Robert » vr okt 10, 2014 09:08

Suarez heeft een INET van 145
Snowman zijn INET is 422

Snowman is de hoogste kg vet en eiwit stier in NL
Suarez komt daar niet bij in de buurt maar als je Coen zijn insteek erbij haalt dan is er geen verschil.
Aangezien Suarez dochters hoogst waarschijnlijk beter met mindere (milieu) omstandigheden om kunnen gaan lijken die efficienter en winstgevender?
Robert

Berichtdoor karst-jan » vr okt 10, 2014 09:31

Robert schreef:Suarez heeft een INET van 145
Snowman zijn INET is 422

Snowman is de hoogste kg vet en eiwit stier in NL
Suarez komt daar niet bij in de buurt maar als je Coen zijn insteek erbij haalt dan is er geen verschil.
Aangezien Suarez dochters hoogst waarschijnlijk beter met mindere (milieu) omstandigheden om kunnen gaan lijken die efficienter en winstgevender?

als je met mindere omstandigheden een eis naar een kortere tkt, (94 snowman/ 105 suarez), en zelfredzamer/betere conditie (snowman 98/suarez 110) dit met een lager totaal gewicht voor suarez.
een koe die 2700 liters meer wil geven houd dat bij ons niet vol.
die brand helemaal op. op een intensief bedrijf met veel aankoop van voer/veel krachtvoerachtigen dan kan je waarschijnlijk beter snowman nemen. daar kan je ze beter ondersteunen. kortom het is bedrijfsafhankelijk en doel afhankelijk.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Robert » vr okt 10, 2014 10:35

die laatste opmerking vind ik een dooddoener. De verschillen tussen de bedrijven in Nederland zijn helemaal niet zo groot.
Huisvesting, rantsoen, beschikbaarheid gras, mais, land.

Quotumaankoop lag voor ieder ook verschillend en het was zelden verstandig om te doen, maar wie in 30 jaar geen quotum heeft gekocht is nu geen boer meer.

Kijk ik naar het aanbod van stieren dan zie ik melkdrang en gehaltestieren. Groot en klein, vruchtbaar en niet vruchtbaar
Voerkosten en de eisen van 't voer worden niet genoemd. Ook niet in het efficiëntie of voeropname verhaal.
Net als mest en stallingskosten. Toch is er met stierkeuze een makkelijke keuze te maken voor het vee wat je op stal hebt of wilt hebben. Een efficiënte koe lijkt bij voor iedereen aantrekkelijk.
Robert

Berichtdoor karst-jan » vr okt 10, 2014 11:15

Robert schreef:die laatste opmerking vind ik een dooddoener. De verschillen tussen de bedrijven in Nederland zijn helemaal niet zo groot.
Huisvesting, rantsoen, beschikbaarheid gras, mais, land.

Quotumaankoop lag voor ieder ook verschillend en het was zelden verstandig om te doen, maar wie in 30 jaar geen quotum heeft gekocht is nu geen boer meer.

Kijk ik naar het aanbod van stieren dan zie ik melkdrang en gehaltestieren. Groot en klein, vruchtbaar en niet vruchtbaar
Voerkosten en de eisen van 't voer worden niet genoemd. Ook niet in het efficiëntie of voeropname verhaal.
Net als mest en stallingskosten. Toch is er met stierkeuze een makkelijke keuze te maken voor het vee wat je op stal hebt of wilt hebben. Een efficiënte koe lijkt bij voor iedereen aantrekkelijk.

wat wil je hier nu mee zeggen ?
natuurlijk is een efficiënte koe belangrijk.
jij vind een grote koe met hoge melkdrang efficiënt.
ik een kleine vruchtbare koe.
maar als we over efficiëntie praten waarom praten we dan nog of HF en niet over JER ?
hier zijn laatst weer wat rietjes jersey int vat gekomen. efficiëntie pure sang.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor kobonde » vr okt 10, 2014 12:06

Jerseys hebben de beste voer efficientie, (kg vet, eiwit/ kvem) maar ze hebben wel geconcentreerder voer nodig
dus geschikt voor intensive bedrijven.
Op extentensieve bedrijven met veel ruwvoer in het rantsoen kun je het beste flekies og montis hebben.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor karst-jan » vr okt 10, 2014 12:11

kobonde schreef:Jerseys hebben de beste voer efficientie, (kg vet, eiwit/ kvem) maar ze hebben wel geconcentreerder voer nodig
Op extentensieve bedrijven met veel ruwvoer in het rantsoen kun je het beste flekies og montis hebben.

waarom hebben zoveel bedrijven in Nieuw zeeland dan zoveel jersey's ? (15% van populatie is 100% jersey)
en waarom hebben BIO boeren jersey koeien ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Robert » vr okt 10, 2014 13:55

als 't land en de gebouwen 'goedkoop' zijn kun je met een lagere productie uit de voeten.
In NL zijn beide extreem hoog. Er zal meer melk (per koe of per ha of per kg ds) geleverd moeten worden.
Robert

Berichtdoor karst-jan » vr okt 10, 2014 14:03

Robert schreef:als 't land en de gebouwen 'goedkoop' zijn kun je met een lagere productie uit de voeten.
In NL zijn beide extreem hoog. Er zal meer melk (per koe of per ha of per kg ds) geleverd moeten worden.

lagere productie van koe betekend toch niet lagere productie van het land ????
overigens kunnen wij van het vroege voorjaar tot het late najaar wel 200 koeien melken. ze lopen dan toch dag en nacht buiten. gewoon je vaarzen in het voorjaar laten kalven en de koeien die je niet wil houden verkopen zodra je gaat opstallen.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Robert » vr okt 10, 2014 15:07

mooie theorie maar dat heeft niets met efficiëntie te maken.
en één ding weet je zeker, als je de koeien niet op kunt stallen zijn de verkoopprijzen laag 8)
Daarbij begint 't voorjaar altijd 2 tot 8 weken later dan 't plan was :P
Robert

Berichtdoor karst-jan » vr okt 10, 2014 15:23

Robert schreef:mooie theorie maar dat heeft niets met efficiëntie te maken.
en één ding weet je zeker, als je de koeien niet op kunt stallen zijn de verkoopprijzen laag 8)
Daarbij begint 't voorjaar altijd 2 tot 8 weken later dan 't plan was :P

wel met stal efficiëntie :mrgreen:
dan begin je dag en nacht te grazen met een kleine koppel oudmelkte koeien. mooi groeistappen maken.
maar over productie. als je een koe hebt die 10.000 liter geeft kostprijs heeft van 30 cent en melkprijs van 35 cent maakt die net zoveel geld per koe als 1 van 5000 met kostprijs van 25 cent en melkprijs van 35 cent.
10.000*0,05=500
5.000*0,10= 500
dus zoals ik al zei er leiden meerdere wegen naar rome. je kan voor de USA way gaan of de NZ way. beiden hebben een andere strategie maar het zelfde doel. maximale winst.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor kobonde » vr okt 10, 2014 16:16

karst-jan schreef:
kobonde schreef:Jerseys hebben de beste voer efficientie, (kg vet, eiwit/ kvem) maar ze hebben wel geconcentreerder voer nodig

waarom hebben zoveel bedrijven in Nieuw zeeland dan zoveel jersey's ? (15% van populatie is 100% jersey)
en waarom hebben BIO boeren jersey koeien ?

In NZ zijn de bedrijven erg intensiev met alleen afgrazen, vers gras heeft hoge voderwaarde en dus geconcentreerd
verder kunnen jerseys veel verder lopen op een dag zonder dat het melk kost.
Bio Bedrijven hebben veel klaver in het gras geeft hoge omzetsnelheid in de koe en veel weiden dus ook hier
is jersey ook geschikter.
Jersey s zijn minder geschikt om grote hoeveelheden ingekuild gras om te zetten ze hebben al snel te
veel struktuur in het voer en dan wordt de passage snelheid te laag.
Daarom zijn in het veenweidegebied, flekis en mountis geschikter dan HF en jerseys.
Ze kunnen gewoon beter met minder goed voer toe.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij