Welke stier vererft goede voerconversie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Welke stier vererft goede voerconversie

Berichtdoor Kees99 » vr nov 08, 2013 18:08

In mais en stro zit weinig eiwit en fosfaat. Dat kan de graskuil met de lagere gehaltes aan eiwit en fosfaat niet compenseren. Waarom zijn de fosfaat bollissen in omloop? Je kunt het ook via de brok doen maar dat kost euries. Met een tekort aan een nieuwe lactatie is nooit goed voor de opname van de koe. Met 33% mais krijg je zeker te dikke koeien.
Kees99

Berichtdoor lot » zo nov 10, 2013 10:55

Ik ben weer even terug van weggeweest en ik moest lachen om je Henk. FF flink met de billen bloot zie ik :shock:.
Jij hebt een slag koeien die het in jouw stal goed doen. Ik zou ze maar niet teveel opjagen in kilo's melk. De brok, het quotum en de dierenarts zijn nog steeds duur! Ik ben alleen nog razend benieuwd :oops: naar je kritieke opbrengstprijs....
Krijg je ons allemaal stil mee, denk ik.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor Sander » zo nov 10, 2013 12:25

graag dan ook ff de onderliggende berekening van die kritieke melkprijs
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma nov 11, 2013 15:44

Is een topic over maar daar werden de meeste vtf-ers zelden enthousiast van :wink: Men praat liever over de praktijk :yes:
En tis net wat Sander aangeeft; hoe en wat zijn de onderliggende cijfers :idea:

Tipje van de sluier :oops: In 2012 verdienden wij het vooral in de akkerbouw. Koei was dat jaar zakgeld verhoudingsgewijs :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor karst-jan » ma dec 09, 2013 05:17

voer conversie.... eigenlijks een onderwerp waar weinig over word gesproken. het lijkt mij het nieuwe quotum zometeen. zijn er veel boeren die het al precies weten hoeveel zijn koeien vreten ? en wat doen jullie er mee ? en is er al wat mee gedaan met fokkerij (fokwaarde al bijna klaar) ? iedereen aan de jersey zometeen ? zelf ga ik wel jersey proberen. ik heb er al veel gezien en mee gewerkt hier en de halve doen het gewoon heel erg goed met een voerconversie van 1,6.
of gaan de pure hf fokkers zometeen koeien fokken die iets lager zijn en minder vreten ? of denken we net zoals de laatste 20 jaar bigger is better en moeten de boxenmaten weer te klein worden gefokt ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Robert » do okt 09, 2014 12:41

in Madison heeft de coop twee nieuwe onderdelen gepresenteerd die in een efficentiegetal komen.
Voeropname en ketose. Nu is voeropname anders dan efficiëntie.
Efficiënte dieren zijn gezond, snel weer drachtig, hebben niet te veel kg lichaamsgewicht. Jerseys hebben de naam efficient te zijn. Nu staat er al langere tijd een vreemde stier in de HF ranking. Ik volg 'm omdat hij een van de hoogste genomicstieren was maar ondertussen is zijn index sterk veranderd. Heuvel Suarez.
Kijk ik nu naar zijn productie, exterieur en secondaire kenmerken dan lijkt hij een Jersey onder de Holsteins.
Vorige week nog één gezien (vaars) waarvan ik op productiegebied niet onder de indruk was maar verder klein en zeer courant.
Niet een stier die ik weer in 't vat zou doen maar wellicht heb ik 't mis en dan met name op 't gebied van efficiëntie?

Overwegen jullie zo'n stier aan te kopen?
Waarom wel of waarom niet?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor decky » do okt 09, 2014 13:56

Wij hebben een suarez en een atlantic
De suarez is1.39 hoogtemaat en met 81 83 83 86 84 opgenomen lw 98 AAA 651
De atlantic is1.54 hoogtemaat en met 85 83 80 82 82 ogenomen lw95 AAA 516
Wie heeft de beste voerconversie
decky

Berichtdoor karst-jan » do okt 09, 2014 13:57

decky schreef:Wij hebben een suarez en een atlantic
De suarez is1.39 hoogtemaat en met 81 83 83 86 84 opgenomen lw 98 AAA 651
De atlantic is1.54 hoogtemaat en met 85 83 80 82 82 ogenomen lw95 AAA 516
Wie heeft de beste voerconversie

dan zou je toch echt de productie en opname moeten weten!!
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor coen dp » do okt 09, 2014 14:00

Robert schreef:in Madison heeft de coop twee nieuwe onderdelen gepresenteerd die in een efficentiegetal komen.
Voeropname en ketose. Nu is voeropname anders dan efficiëntie.
Efficiënte dieren zijn gezond, snel weer drachtig, hebben niet te veel kg lichaamsgewicht. Jerseys hebben de naam efficient te zijn. Nu staat er al langere tijd een vreemde stier in de HF ranking. Ik volg 'm omdat hij een van de hoogste genomicstieren was maar ondertussen is zijn index sterk veranderd. Heuvel Suarez.
Kijk ik nu naar zijn productie, exterieur en secondaire kenmerken dan lijkt hij een Jersey onder de Holsteins.
Vorige week nog één gezien (vaars) waarvan ik op productiegebied niet onder de indruk was maar verder klein en zeer courant.
Niet een stier die ik weer in 't vat zou doen maar wellicht heb ik 't mis en dan met name op 't gebied van efficiëntie?

Overwegen jullie zo'n stier aan te kopen?
Waarom wel of waarom niet?

check (y) zit in het vat samen met big winner en mavid :yes:
op grasrantsoen moet je die literkanonnen niet willen hebben :no: je krijg simpelweg de energie er niet in om de potentiële productie er uit te halen :idea:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor karst-jan » do okt 09, 2014 14:14

hier idem. hebben m nu weer in t vat laten drukken.
zelfde idee als coen en daarnaast super conditie erbij.
gewoon een weidekoe (y)
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Robert » do okt 09, 2014 15:17

allemaal leuk en aardig maar de melk is je grootste inkomsten bron.
Als je voor 12.000 kg één koe nodig hebt of je hebt er twee (of 1,5) voor nodig.
Dan weet ik wel wel wat het meest efficient is en ik weet zeker dan één koe minder opneemt dan twee.

Twee 'toppers' uit de lijst. (en een beetje kort door de bocht want fokwaarden als werkelijk genomen)
Suarez heeft 29 kg vet en 17 kg eiwit. Snowman heeft 76 kg vet en 67 kg eiwit
bij Snowman hebben ze bereken dat zijn dochters 24255kg melk, 930 kg vet en 755 kg eiwit meer produceren in hun leven dan de gemiddelde koe. Bij Suarez is dat 14492 kg melk 891 kg vet en 678 kg eiwit.
Suarez levert dus, 9763 kg melk 39 kg vet en 77 kg eiwit minder. Even rekenen met de vaste waarden uitbetaling 1 : 5 : 10

9763 x 4.5%lactose + 5 x 39 kg vet + 10 x 77 kg eiwit = 439 +195 + 770 = 1404 kg meer

Kijk ik naar de 1e lijst 313 kg vet 252 kg eiwit van Suarez
Naar Snowman 1e lijst 371 kg vet 301 kg eiwit

en nu gaat het hier over twee 'toppers'
Robert

Berichtdoor karst-jan » do okt 09, 2014 15:43

1, hoeveel krachtvoer moet er extra in bij snowman ?
hoeveel langere tkt heeft snowman ?
is die koe wel goed te ondersteunen bij weidegang ?
als zoals jij beweert zoveel mogelijk melk het beste is zouden de toppers qua inkomen ook in dat regime moeten zitten ?
maar wat blijkt ?
http://vimeo.com/41609904
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Robert » do okt 09, 2014 16:12

inderdaad KJ.
geen quotum maar wel 't aantal koeien is beperkend. Ga je je daar mee bezig dan wil je en hoge saldo per koe en dat krijg je door meer kg melk (kg vet en eiwit)
Robert

Berichtdoor hulsteins » do okt 09, 2014 16:16

Robert schreef:allemaal leuk en aardig maar de melk is je grootste inkomsten bron.
Als je voor 12.000 kg één koe nodig hebt of je hebt er twee (of 1,5) voor nodig.
Dan weet ik wel wel wat het meest efficient is en ik weet zeker dan één koe minder opneemt dan twee.

Twee 'toppers' uit de lijst. (en een beetje kort door de bocht want fokwaarden als werkelijk genomen)
Suarez heeft 29 kg vet en 17 kg eiwit. Snowman heeft 76 kg vet en 67 kg eiwit
bij Snowman hebben ze bereken dat zijn dochters 24255kg melk, 930 kg vet en 755 kg eiwit meer produceren in hun leven dan de gemiddelde koe. Bij Suarez is dat 14492 kg melk 891 kg vet en 678 kg eiwit.
Suarez levert dus, 9763 kg melk 39 kg vet en 77 kg eiwit minder. Even rekenen met de vaste waarden uitbetaling 1 : 5 : 10

9763 x 4.5%lactose + 5 x 39 kg vet + 10 x 77 kg eiwit = 439 +195 + 770 = 1404 kg meer

Kijk ik naar de 1e lijst 313 kg vet 252 kg eiwit van Suarez
Naar Snowman 1e lijst 371 kg vet 301 kg eiwit

en nu gaat het hier over twee 'toppers'

wa ?
kilos euros ?
uitbetaling is in verhoudingsgetallen
en fw delen door 2
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor opelmanta » do okt 09, 2014 17:33

Ga ik even met Robert zijn gedachte verder. In de levensproductievererving zit de levensduur al in gebakken. Levensduur Suarez 658 dagen + Levensduur Snowman 516 dagen +. Je hoeft de Snowmannetjes dus ook nog eens 142 dagen minder te voeren, uit te mesten en te melken. En dan eigenlijk weer door de helft, anders klopt het inderdaad niet.

In kort door de bocht levert een Snowman 5.000 liter meer, maak er maar 1.500 euro van, in 70 dagen minder.

Behoeft nadere toelichting.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij