Ervaring met kruislingen (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Ervaring met kruislingen (deel 10)

Berichtdoor Bart L » ma jun 17, 2013 21:36

@ gerben

Kwam ik nou een foto tegen op facebook dat je aan de picnic zat tussen je crossies (y)
Bart L

Beroep: koeienmelker
Interesses: koeien

Re: Ervaring met kruislingen (deel 9)

Berichtdoor coen dp » do jun 20, 2013 19:03

coen dp

Interesses: melkveehouderij

Re: Ervaring met kruislingen (deel 10)

Berichtdoor kistemaker » do jun 27, 2013 10:50

Heb de Filmpjes ff bekeken, maar vond de kruislingen niet overtuigend. Crv is bij ons ook geweest voor een Vanstein uit een Kian. dit beestje mocht uiteindelijk niet mee omdat ze de baarmoeder nog wel eens wil laten zien als ze ligt. Ons koetje is een net koetje maar ook niet dat ik denk van een super koe. er moeten toch betere corssies te vinden zijn dan hier in de ring kwamen? of het moet de bedoeling zijn om precies geen reclame te maken voor het inkruisen in de hoop dat boeren HF blijven gebruiken!
kistemaker

Beroep: student
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do jun 27, 2013 11:02

Denk dat de meeste crossers weinig behoefte hebben om hun koetjes rond te trekken op shows.
Maar wat viel jou tegen aan de crossies :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kistemaker » do jun 27, 2013 11:15

Henk schreef:Denk dat de meeste crossers weinig behoefte hebben om hun koetjes rond te trekken op shows.

Het zijn geen krachtige dieren die super op de benen staan, naar mijn idee. gewoon koeien die niet overtuigen en een slordig uier, dat is vaak ook zo bij crossies, benen niet super. ook vond ik dat er maar weinig spier op zat bij de Fleckies! ik heb het gevoel dat er gewoon betere dieren te vinden moeten zijn. Al kan dat ook aan mij liggen
kistemaker

Berichtdoor Erikjan » do jun 27, 2013 11:27

kistemaker schreef:
Henk schreef:Denk dat de meeste crossers weinig behoefte hebben om hun koetjes rond te trekken op shows.

Het zijn geen krachtige dieren die super op de benen staan, naar mijn idee. gewoon koeien die niet overtuigen en een slordig uier, dat is vaak ook zo bij crossies, benen niet super. ook vond ik dat er maar weinig spier op zat bij de Fleckies! ik heb het gevoel dat er gewoon betere dieren te vinden moeten zijn. Al kan dat ook aan mij liggen

Vorige week bij Tetteroo in Neede geweest. http://www.fleckviehkoeien.nl/
Daar liepen (y) (y) fleckies. Ik heb het idee dat CRV geen trek heeft in het Fleckvieh verhaal. Wat zij hier op de kaart hebben is maar een slap aftreksel van het Duitse aanbod bij Meggle. De betere stieren van Meggle worden ook nog eens vermarkt door GGI of Xsires.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Erikjan » do jun 27, 2013 12:07

Fleckvieh aktuell: Wille als Anlagenträger für Zwergwuchs identifiziert
http://www.eurogenetik.com/de/aktuell/t ... /1032.html
Erikjan

Berichtdoor Schoonvelde » do jun 27, 2013 13:59

Erikjan schreef:Fleckvieh aktuell: Wille als Anlagenträger für Zwergwuchs identifiziert
http://www.eurogenetik.com/de/aktuell/t ... /1032.html

We hebben afgelopen vrijdag informatie hierover gekregen. Zoals je kunt lezen zit dit al lang in het fleckviehras. Door een nieuwe genomic test kunnen ze nu stieren hierop testen.

Het gebruik van Wille is geen probleem in de kruising fokkerij. Bij de zuivere fokkerij zitten er geen stieren bij die ook in Nederland zijn gebruikt. Het is recessief, bij zuiver fleckvieh gaf het 0,07 gevallen in Oostenrijk en 0,01 gevallen in Beieren. Bij kruisen zal het niet voorkomen.
Zaak voor de toekomst is dat alle jonge stieren met zwergwuchs worden uitgesloten, dit kan nu deze test beschikbaar is. Voor de details kun je het beste het bericht doorlezen van Erikjan hierboven.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Schoonvelde » do jun 27, 2013 14:02

Erikjan schreef:
kistemaker schreef:

Vorige week bij Tetteroo in Neede geweest. http://www.fleckviehkoeien.nl/
Daar liepen (y) (y) fleckies. Ik heb het idee dat CRV geen trek heeft in het Fleckvieh verhaal. Wat zij hier op de kaart hebben is maar een slap aftreksel van het Duitse aanbod bij Meggle. De betere stieren van Meggle worden ook nog eens vermarkt door GGI of Xsires.

Doordat ze zelf een matig aanbod hebben in vergelijking met de concurrentie zal CRV fleckvieh nooit openlijk promoten, feitelijk promoot je dan handel voor een ander. En dat is uiteraard niet de bedoeling van onze cooperatie.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor kistemaker » do jun 27, 2013 15:19

Schoonvelde schreef:
Doordat ze zelf een matig aanbod hebben in vergelijking met de concurrentie zal CRV fleckvieh nooit openlijk promoten, feitelijk promoot je dan handel voor een ander. En dat is uiteraard niet de bedoeling van onze cooperatie.

misschien zullen ze ook bij CRV bedenken dat het beter moet.. Nu is Vanstein nog beschikbaar, maar wanneer die er niet meer is is het aanbod wel mager... dan blijft Imposium over voor de (te) grote Holsteiners en zijn Willenberg en Rureif bruikbaar, al geven beide wel behoorlijke kalveren.. verder vind ik Vitaly wel een interssant stiertje, lichte kalveren en verwacht voldoende melk!
kistemaker

Berichtdoor Henk » do jun 27, 2013 15:21

kistemaker schreef:

Las je reactie vanmorgen al :wink: en aangezien de melkkoei nog allemaal vast stonden voor tjek-up, ben ik es gaan kijken welke dieren nu wel of niet negatief buiten de boot vallen.
Koeien van O Brolin (9x); de minste/slordigste uiers/ speenplaatsing bij alleen de eenkleurige roden :o De bonten hebben een veel beter uier.
van Lucrative (4x); veruit de slechtste poten en de laagste conditiescore.
Koeien van Induvi (3x) (MON) ook beneden gemiddeld beenwerk
Koeien van R David (10x) veruit het beste beenwerk, is kleiner dan gemiddeld.
Melk ook 5 mrij vaarzen; bovengemiddelde productie, zware dieren maar uier straalt weinig levensduur uit.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erikjan » do jun 27, 2013 20:46

kistemaker schreef:misschien zullen ze ook bij CRV bedenken dat het beter moet.. Nu is Vanstein nog beschikbaar, maar wanneer die er niet meer is is het aanbod wel mager... dan blijft Imposium over voor de (te) grote Holsteiners en zijn Willenberg en Rureif bruikbaar, al geven beide wel behoorlijke kalveren.. verder vind ik Vitaly wel een interssant stiertje, lichte kalveren en verwacht voldoende melk!

De meeste CRV fleckviehstieren zijn niet geschikt voor de kruisingsfokkerij. Ik denk dat Willenberg nog de meest geschikte is maar hij is helaas een zeer slechte bevruchter. Hierdoor valt ook deze af. Vitaly is een proefstier met een veel te slechte bespiering om extra kracht toe te voegen.
Erikjan

Berichtdoor kistemaker » do jun 27, 2013 23:26

Erikjan schreef:
kistemaker schreef:misschien zullen ze ook bij CRV bedenken dat het beter moet.. Nu is Vanstein nog beschikbaar, maar wanneer die er niet meer is is het aanbod wel mager... dan blijft Imposium over voor de (te) grote Holsteiners en zijn Willenberg en Rureif bruikbaar, al geven beide wel behoorlijke kalveren.. verder vind ik Vitaly wel een interssant stiertje, lichte kalveren en verwacht voldoende melk!

De meeste CRV fleckviehstieren zijn niet geschikt voor de kruisingsfokkerij. Ik denk dat Willenberg nog de meest geschikte is maar hij is helaas een zeer slechte bevruchter. Hierdoor valt ook deze af. Vitaly is een proefstier met een veel te slechte bespiering om extra kracht toe te voegen.

Hangt er van af naar welk type je streeft.. wanneer je echt een dubbeldoel koe wilt moeten de stieren hoog scoren voor bespiering! maar wij willen een niet te groot gebouwde koe met een degelijke voorhand, goed melkbaar uier met super benen. wanneer je Felckvieh gebruikt, maakt niet uit welke krijg je altijd meer kracht dan Holstein! voor mij is een beetje spier om de productie top op te vangen genoeg.. belangrijker vind ik dat er lengte in het frame blijft, daarvoor zijn Willenberg en Vitaly zeker geschikt!
kistemaker

Berichtdoor Erikjan » vr jun 28, 2013 09:09

kistemaker schreef:Hangt er van af naar welk type je streeft.. wanneer je echt een dubbeldoel koe wilt moeten de stieren hoog scoren voor bespiering! maar wij willen een niet te groot gebouwde koe met een degelijke voorhand, goed melkbaar uier met super benen. wanneer je Felckvieh gebruikt, maakt niet uit welke krijg je altijd meer kracht dan Holstein! voor mij is een beetje spier om de productie top op te vangen genoeg.. belangrijker vind ik dat er lengte in het frame blijft, daarvoor zijn Willenberg en Vitaly zeker geschikt!

Voor de eerste kruising zijn volgens mij Rurex, Willem, Vanadin en round up het meest geschikt. Wil je niet al te zware koeien is Rurex zeker (y). De Rurex vaarsen geven hier allemaal 30 lter of meer. De eerste tweede kalfs 40+
Erikjan

Berichtdoor kistemaker » vr jun 28, 2013 23:13

Imposium is ook zeker geschikt voor het inkruisen! Alleen is opletten qua formaat!
kistemaker

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij