Ontdooien gesext sperma + gebruik

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Ontdooien gesext sperma + gebruik

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jul 31, 2013 10:00

Laatst nog een hoopje gesext sperma gekocht, maar ik twijfel aan de juiste ontdooi en gebruikstechniek.
Waarom is dat voor conventioneel en gesext verschillend?

Wie zet het even voor me op een rijtje?

En hoe ervaren jullie de bevruchtingsresultaten bij koeien met gesext?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Re: Ontdooien gesext sperma + gebruik

Berichtdoor Erik S. » wo jul 31, 2013 10:08

Ik ben na 15 rieten gesext ermee gestopt, vond de bevruchtings resultaten iets minder maar wordt er vooral zelf verrekte slecht van als ik met € 50,- aan sperma op me rug rond wandel en helemaal als een pink terug komt van gesext :oops:

Ontdooiprotocol aldus crv site, blijkbaar is er een update geweest, want mij is altijd nog geleerd 30:30, 30 graden en voor 30 seconden, werd gezegt als je warmer dan 30 deed was het te moeilijk om hem op deze temp. als je naar de koe toe loopt en dat deze schommeling slechter is, maargoed, nu weet ik het ook niet meer :oops:

StikstofOm de vruchtbaarheid van SiryX te maximaliseren is een nauwkeurige en correcte behandeling van het sperma noodzakelijk. Onderzoek en ervaring leren dat het beste ontdooiproces plaatsvindt bij 37 graden Celsius gedurende 45 seconden. Dit ontdooiproces is ook toepasbaar op conventioneel sperma en wordt ook in veel landen voor conventioneel sperma gebruikt. Daarom wordt het ontdooiproces van SiryX ingevoerd als standaardwerkwijze.

De KI-dienstverlening is getraind in de procedures voor het gebruik van dit sperma. Zij beschikken over elektronische ontdooiapparatuur om het sperma optimaal te ontdooien. Het insemineren dient zo nauwkeurig mogelijk plaats te vinden. Het algemeen advies is om risico’s bij spermabehandeling en insemineren te minimaliseren en gebruik te maken van een ervaren inseminator of de instructies op de handleiding te volgen.
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor boer pieter » wo jul 31, 2013 13:00

dat is ook niet proberen 15 rietjes, ik gebruik al wel 4 jaar op mijn pinken gesekst en de reseltaten zijn het zelfde als met gewoon wel laat ik de inseminator altyd even voelen of ze wel goed tochtig zijn voor we het zaad uit het vat halen, we doen twee keer ins met gesekst en zijn ze dan nog niet drachtig dan gaat er een gewone proef stier op ,laatste uitdraai 1,7 rietje per dracht , we hebben denk ik wel bijna 200 koekalfjes gehad en nog niet een stiertje dus ik ga er gewoon mee door heb natuurlijk wel veel jongvee maar heb ook genoeg plek en voer verkoop elk jaarongeveer 20 voor export en een paar hier inde buurt Heb de inseminator nog ff gevraagt over de temperatuur van ont dooien en hij zei gewoon rond de 35 graden 30 sec was volgens hem goed genoeg
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor karst-jan » wo jul 31, 2013 13:01

Erik S. schreef:Ik ben na 15 rieten gesext ermee gestopt, vond de bevruchtings resultaten iets minder maar wordt er vooral zelf verrekte slecht van als ik met € 50,- aan sperma op me rug rond wandel en helemaal als een pink terug komt van gesext :oops:

Ontdooiprotocol aldus crv site, blijkbaar is er een update geweest, want mij is altijd nog geleerd 30:30, 30 graden en voor 30 seconden, werd gezegt als je warmer dan 30 deed was het te moeilijk om hem op deze temp. als je naar de koe toe loopt en dat deze schommeling slechter is, maargoed, nu weet ik het ook niet meer :oops:

StikstofOm de vruchtbaarheid van SiryX te maximaliseren is een nauwkeurige en correcte behandeling van het sperma noodzakelijk. Onderzoek en ervaring leren dat het beste ontdooiproces plaatsvindt bij 37 graden Celsius gedurende 45 seconden. Dit ontdooiproces is ook toepasbaar op conventioneel sperma en wordt ook in veel landen voor conventioneel sperma gebruikt. Daarom wordt het ontdooiproces van SiryX ingevoerd als standaardwerkwijze.

De KI-dienstverlening is getraind in de procedures voor het gebruik van dit sperma. Zij beschikken over elektronische ontdooiapparatuur om het sperma optimaal te ontdooien. Het insemineren dient zo nauwkeurig mogelijk plaats te vinden. Het algemeen advies is om risico’s bij spermabehandeling en insemineren te minimaliseren en gebruik te maken van een ervaren inseminator of de instructies op de handleiding te volgen.

mij is geleerd 30:60 of meer. zolang het water maar 30 graden is. hier altijd water 30/31 graden dan naar het vat lopen rietje pakken erin stoppen ondertussen hulst bij borstkas en handschoen in zak. pipet warm maken met doekje. dan doekje om bovenste 30cm houden. rietje pakken en even langs doekje halen. erin stoppen. afknippen. hulst erom en pipet ONDER OKSEL. schaar schoonmaken en dan naar koe. sommigen halen de stront er altijd uit maar ik niet. geeft de koe teveel stress. dan even cervix zoeken maar niet beetpakken. dan begint de koe teveel te persen. dan schede schoon en pipet erin. cervix pakken en naar voren duwen tot pipet bij de cervix is. dan iets terug aantrekken en pipet in cervix brengen en leegspuiten. zo doe ik het nu al een paar jaar en de resultaten zijn naar mijn idee super. insemineer veel in de kvbox omdat ze ondertussen rustiger zijn als ze dan kv eten.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Robert » wo jul 31, 2013 13:34

M'n meissie werkt bij een Ki die zich nog al profileert met gesekst sperma.

Door het sexen is het sperma nu eenmaal kwetsbaarder en veel teleurstellingen komen van niet goed gebruik.
Dat is jammer van het dure sperma.

Hier is hun protocol (gelukkig met wat plaatjes :mrgreen: )

http://www.cogentuk.com/other-services/ ... xed-semen/
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor kobonde » wo jul 31, 2013 13:45

Hier zijn de bevruchtings resultaten met gesekst sperma net zo goed als met gewoon. Je moet wel iets vroeger in de bronst
insemineren want Vrouwelijke zaadcellen zijn langzamer dan Manelijke Zaadcellen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Erik S. » wo jul 31, 2013 13:55

@boer pieter, je hebt 1,7 ins. getal bij jongvee??

Ziet hier met 1,5 toch dotje lager, ga ik niet redden meer met gesekst, pas heeft hier nog wel gestaan hoeveel maandje later afkalven kost :wink:
insemineren doe ik zelf dus laat ook echt geen inseminator langs komen om ze eerst goed tochtig te voelen, ook extra kosten.

Maar vind elk rietje sperma boven de 20 euro (ex. korting) al een rib uit me lijf :roll:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Erikjan » wo jul 31, 2013 14:46

Erik S. schreef:Ziet hier met 1,5 toch dotje lager, ga ik niet redden meer met gesekst, pas heeft hier nog wel gestaan hoeveel maandje later afkalven kost :wink:
insemineren doe ik zelf dus laat ook echt geen inseminator langs komen om ze eerst goed tochtig te voelen, ook extra kosten.
Maar vind elk rietje sperma boven de 20 euro (ex. korting) al een rib uit me lijf :roll:

Voor de duidelijkheid ik heb hier nog nooit één rietje gesekst gebruikt.
Gebruik van gesekst is met 1,5 rietjes per dracht wel recht te rekenen. Als je daarnaast een op gelijk aantal oudere koeien Belg gebruikt. De kleine plus in extra sperma kosten wordt ruimschoot gecompenceerd door de meerprijs van het BWB kalf.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor boer pieter » wo jul 31, 2013 15:06

gewoon vroeg beginnen met insemineren dan kom je ook nog wel uit op 24 maand afkalf leeftijd verder kan het hier wel uit geskst kost hier gemiddelt 18 euro dus dat kost de wereld nou ook weer niet en die vaarsen die over heb ,brengen ook nog goed geld op ,verder wil ik een jonge vee stapel omdat gewoon makkelijker werkt maar die discussie hebben we al een keer gehad hahahha :yes: verder moet iedereen het zelf maar weten
boer pieter

Berichtdoor kobonde » wo jul 31, 2013 15:17

Bij ons is cirka 2/3 van al het jongvee dat hier loopt geboren uit gesekst sperma en op 70 % van alle koeien worden geinsrmineerd met belgisch blauwe dit sperma kost 6 Euro per rietje, het gesekste gem 18 Euro.
Voor de stieren met BB vader krijgen we 80 Euro ekstra. En de vaars kalveren uit BB 20 meer dan voor een gewone stier.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jul 31, 2013 17:13

ik heb nu al wat gesext sperma gebruikt en gekalfd
de eerste sexed Edison was een stier, was ik niet blij mee
daarna tegenvallende bevruchtingsresultaten
ik warm pipet en sperma gelijk in het water, water uit pipet slingeren, dan rietje in pipet en afknippen en huls erover
en dan achter op de rug of op de voorkant
insemineren eind cervix voor de splitsing en bij het uitduwen beetje terugtrekken
meestal nog een tiental sec na-masseren op cervix en "vooruitstuwen"
veel sperma wordt gesplitst (helft uitduwen en dan naar andere koe)
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor willemk » wo jul 31, 2013 17:55

Luc, in hoeverre ik weet is water en sperma niet bevoordelijk. Dus als ik jouw was zou ik de pipet gewoon droog opwarmen en het rietje na opwarmen in water eerst afdrogen en daarna pas op de pipet zetten. Je moet ervoor zorgen dat de temperatuur van het sperma alleen maar naar boven gaat. Dus je kan beter iets kouder opwarmen in water en de pipet met rietje verder op laten warmen onder je kleren of in de houder.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jul 31, 2013 18:06

aangezien het rietje vanboven in de huls geklemd zit zie ik geen enkele mogelijkheid dat er sperma met water in contact komt
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor boer pieter » wo jul 31, 2013 19:51

dat splitsen heb ik nooit begrepen verkeerde bezuiniging in mijn ogen :yes:
boer pieter

Berichtdoor teuntje93 » wo jul 31, 2013 19:53

boer pieter schreef:dat splitsen heb ik nooit begrepen verkeerde bezuiniging in mijn ogen :yes:

onzin :!: Waarom niet doen als bevruchtingsresultaten hetzelfde zijn :?:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij