Ontdooien gesext sperma + gebruik

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ontdooien gesext sperma + gebruik

Berichtdoor JKvW » wo mei 31, 2017 18:01

Henk schreef:CRV had altijd het praatje dat je 'n derde van je vee gesext op moest zetten en de rest Belg. Op die manier zou je dr slapend rijk van worden als je niet uit keek... 8)
In theorie is alles te berekenen alleen het komt lang niet altijd uit :no:
En wat is een goeie koe :?: Je leest bijv. bijna altijd bij 'topkoeien' dat er zelden nafok van is...

Een goede koe voldoet helemaal of bijna helemaal aan je fokdoel en daar wil je er graag tientallen van in de stal hebben. Dat goede koeien niet altijd goed fokken is natuurlijk waar maar goede families fokken bijna altijd goed. Als je daar dmv gesekst sperma dubbel zoveel nakomelingen uit kunt fokken ga je hard vooruit.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Henk » wo mei 31, 2017 18:09

Heb je weer gelijk in theorie :yes: Feit blijft dat je bij bijna elk jubelverhaal over een 100.000 liter/ 10 kg koe leest dat er amper tot geen nafok van is. Dus draai je 1 generatie op de turbo (y) maar een vervolg komt er vaak niet...

Blijft tuuk wel een topprestatie wanneer je 100.000 lier / 10.000 kg met een koe melkt :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » wo mei 31, 2017 18:31

families die niet uit zichzelf zorgen voor voldoende nageslacht zijn geen goede koefamilies.
zelfde als vruchtbaarheid in de been houden met allerlei onzin. vruchtbare koefamilies hebben dat niet nodig. zo selecteert de natuur zichzelf
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » wo mei 31, 2017 19:20

ach voor een paar centen kun je de natuur natuurlijk een beetje helpen daar is toch niks mis mee 8)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » wo mei 31, 2017 19:56

boer pieter schreef:ach voor een paar centen kun je de natuur natuurlijk een beetje helpen daar is toch niks mis mee 8)

is helemaal waar, maar er zijn natuurlijk wel nog een paar dingetjes he
1: prijs is hier in Nederland nogal wat hoger van gesexed (jij schreef ronde de €20,-, maar is hier gem. zeker het dubbele)
2: bevruchting valt gewoon tegen, hebben hier ook wel wat gesexed gebruikt en (wat ik meer gehoord heb) je moet rekening houden met gemiddeld een half rietje meer per dracht.
En vooral dat laatste (inclusief een dus oplopende tkt) heb ik het meeste moeite mee, dat ze meer kosten, tot daar aan toe, maar dan moet je er redelijker wijs wel van uit kunnen gaan dat ze ook drachtig worden.

Maar dan nog, zal je als je goed rekent er best mee uit de voeten kunnen, maar wij zijn der wel een beetje klaar mee
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Sander » wo mei 31, 2017 20:21

boer pieter schreef:ach voor een paar centen kun je de natuur natuurlijk een beetje helpen daar is toch niks mis mee 8)

blauwe pilletjes al nodig ja? 8)
Sander

Berichtdoor boer pieter » wo mei 31, 2017 21:36

:lol: :lol:
boer pieter

Berichtdoor JKvW » wo mei 31, 2017 22:27

Sander schreef:families die niet uit zichzelf zorgen voor voldoende nageslacht zijn geen goede koefamilies.

Vreemde redenatie. Als er niet een stier bij loopt zul je ze toch een handje moeten helpen. :idea:
En als je de besten nu twee handjes helpt door het geslacht ook ff vast te stellen heb je meer vrouwelijk nageslacht van je beste dieren en dus betere volgende generaties.
JKvW

Berichtdoor Sander » wo mei 31, 2017 22:30

mooi doen dan. ik denk der anders over.
Sander

Berichtdoor Henk » wo mei 31, 2017 23:04

Ik denk dat de offspring van gesekst semen ook minder vruchtbaar zijn. Of hoe zijn de ervaringen hierin :?:
Vruchtbaarheid holt landelijk toch al jaar op jaar terug uit (n) Je kan geen blad meer open slaan of ze gooien je dood met reclame voor sensoren oid.
Prima wanneer zoiets helpt (y) maar je kunt je ook afvragen waarom die dingen nodig zijn...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » wo mei 31, 2017 23:17

Henk schreef:Ik denk dat de offspring van gesekst semen ook minder vruchtbaar zijn. Of hoe zijn de ervaringen hierin :?:
Vruchtbaarheid holt landelijk toch al jaar op jaar terug uit (n) Je kan geen blad meer open slaan of ze gooien je dood met reclame voor sensoren oid.
Prima wanneer zoiets helpt (y) maar je kunt je ook afvragen waarom die dingen nodig zijn...

Dat ze minder vruchtbaar zijn, geloof ik nx van, maar dat de vruchtbaarheid achteruit holt, is natuurlijk gewoon een inteelt probleem in combinatie met de nogal eens extreme productie fokkerij.
Maar zoals je zelf ook al gelezen hebt, inteelt is volgens de hoge heren helemaal geen probleem :? :roll:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor kobonde » do jun 01, 2017 08:20

king schreef:

is helemaal waar, maar er zijn natuurlijk wel nog een paar dingetjes he
1: prijs is hier in Nederland nogal wat hoger van gesexed (jij schreef ronde de €20,-, maar is hier gem. zeker het dubbele)
2: bevruchting valt gewoon tegen, hebben hier ook wel wat gesexed gebruikt en (wat ik meer gehoord heb) je moet rekening houden met gemiddeld een half rietje meer per dracht.
En vooral dat laatste (inclusief een dus oplopende tkt) heb ik het meeste moeite mee, dat ze meer kosten, tot daar aan toe, maar dan moet je er redelijker wijs wel van uit kunnen gaan dat ze ook drachtig worden.

Maar dan nog, zal je als je goed rekent er best mee uit de voeten kunnen, maar wij zijn der wel een beetje klaar mee

In DK kun je wel geskst sperma kopen voor 20 Euro maar dat zijn restpartijen, de top stieren kosten toch wel 30 Euro.
Geskst sperma moet je wel wat vroeger in de tocht insemineren, om goed resultaten te halen, Vrouwlijke zaad cellen zijn
langzamer dan mannelijke, de kans dat je te laat insenmineert is groter dan bij gewoon zaad. Als je geskst sperma
gericht gebruikt op goede bronsten en op tijd in de bronst,doen de resultaten niet onder voor gewoon sperma. Wat ook een ding is dat op veel bedrijven het drachtigheids% van de eerste inseminatie erg slecht is als je dan geskst sperma op de de eerste inseminaties gebruikt, en daarna gewoon lijken ze niet drachtig te worden van gesekst sperma. Hier kan het helpen om een bronst later te beginnen met insemineren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor JKvW » do jun 01, 2017 08:55

kobonde schreef:Geskst sperma moet je wel wat vroeger in de tocht insemineren, om goed resultaten te halen, Vrouwlijke zaad cellen zijn
langzamer dan mannelijke, de kans dat je te laat insenmineert is groter dan bij gewoon zaad.

Gesekst sperma moet je juist later in de tocht toedienen ipv vroeger. Tenminste zo is het mij altijd verteld en zo lees ik ook her en der.
JKvW

Berichtdoor Robert » do jun 01, 2017 09:12

gesext sperma is 'ouder' omdat het een extra handeling heeft onder gaan.
Om die reden zou je later moeten insemineren.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor boer pieter » do jun 01, 2017 09:32

dat de vruchtbaarheid terug neemt lagt niet aan de koeien maar aan de boeren zelf ,ik zie dat hier veel dat ze gewoon te veel koeien per man hebben ,bij mij in de studie groep zitten ook een paar die 3 uur aan het melken zijn, dan nog moeten prakken enz enz ,dan is een heattime of ander tochtdetektie een uitkomst ,die stieren van 20 euro zijn inderdaad wat oudere stieren maar ooit waren het nieuwe en die zijn best genoeg :yes:
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij