Ontdooien gesext sperma + gebruik

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ontdooien gesext sperma + gebruik

Berichtdoor teuntje93 » di mei 30, 2017 09:31

je kunt ook gewoon een vaars fokken die zonder moeite zelf een kalf ter wereld brengt. of het nu gesext/niet gesext, vk/sk is :?
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor poekske » di mei 30, 2017 12:42

Marcel V schreef:
boer pieter schreef:waarom niet sander gebruik het ook vooral op pinken krijg je mooie kleine kalfjes en om de prijs hoef je het ook niet telaten

reken maar eens door Pieter. met regulier sperma heb je 5 stiertjes en 5 vk van 16 rietjes . Bij gesexed heb je 9 vk en 1 stiertje van 16 rietjes (bij dezelfde bevruchtingsresultaten) . dus voor een meerprijs van 25 ?euro x 16 st heb je 4 vk meer . Das wel 100 euro per vk :yes:

Reken de meer opbrengst van die bb kalfjes er even bij
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor boer pieter » di mei 30, 2017 13:31

ik wil geen bw kalfjes wat moet je er mee er is nog altijd handel in koe kalfjes of dr vaarsen en dat word alleen maar meer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Marcel V » di mei 30, 2017 13:38

boer pieter schreef:ik wil geen bw kalfjes wat moet je er mee er is nog altijd handel in koe kalfjes of dr vaarsen en dat word alleen maar meer

idd een goed vk doet al snel 50 euro in NL :?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » di mei 30, 2017 14:37

in nl zijn ze het pad kwijt :yes
boer pieter

Berichtdoor sivert » di mei 30, 2017 22:40

Marcel V schreef:
boer pieter schreef:waarom niet sander gebruik het ook vooral op pinken krijg je mooie kleine kalfjes en om de prijs hoef je het ook niet telaten

reken maar eens door Pieter. met regulier sperma heb je 5 stiertjes en 5 vk van 16 rietjes . Bij gesexed heb je 9 vk en 1 stiertje van 16 rietjes (bij dezelfde bevruchtingsresultaten) . dus voor een meerprijs van 25 ?euro x 16 st heb je 4 vk meer . Das wel 100 euro per vk :yes:

De bevruchtingsresultaten van gesext sperma liggen wel een stuk lager dan conventioneel en voor een stier met een knappe vererving zijn ze ook behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik wel eens gesext sperma als ik van een bepaald dier heel graag een vaarskalf wil, maar ik zou het niet recht kunnen rekenen. Het dan is meer een hobby die geld kost.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » wo mei 31, 2017 09:36

bevruchting is net zo goed als gewoon ken er genoeg die dat ook vinden en de prijs is rond de 20 euro zo goed als niks duurder al een goede fokstier
boer pieter

Berichtdoor arnoud » wo mei 31, 2017 10:16

@Pieter dat sperma zat al 8uur in centirifuge geknalt en ze stoppen er maar een paar miljoen in :lol:
Soms eerst nadenken voor je typt
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor JA » wo mei 31, 2017 10:47

Gebruik alleen maar gesexed op de pinken en op een 30% van de koeien. De rest gaat onder Belg.Hoeven we nagenoeg niks meer te schieten :D Kan hier eigenlijk weinig verschil ontdekken in bevruchtingsresultaat. Verschil is natuurlijk wel dat jerseykoeien een veel betere vruchtbaarheid hebben (y) Nadeel vind ik dat Viking hun aanbod van oudere foksstieren erg klein is en andere organisaties veels te duur zijn (n)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor JKvW » wo mei 31, 2017 14:23

sivert schreef:De bevruchtingsresultaten van gesext sperma liggen wel een stuk lager dan conventioneel en voor een stier met een knappe vererving zijn ze ook behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik wel eens gesext sperma als ik van een bepaald dier heel graag een vaarskalf wil, maar ik zou het niet recht kunnen rekenen. Het dan is meer een hobby die geld kost.

Ik denk dat het echt wel recht te rekenen is als je van bv 10 procent van je beste koeien en pinken een vaarskalf krijgt. Als deze qua productie gezondheid en levensduur best zijn is je saldo bij de volgende generatie geheid een mooi stukje hoger en dat over meerdere jaren. Dan is een paar tientjes niks zeker als je dat compenseert met meer goedkoop Belgisch Blauw. Een hobby die geld oplevert zeg maar.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor boer pieter » wo mei 31, 2017 15:36

soms snap ik niks van boeren in nederland zeker nu je minder jongvee mag houden is het juist intersant om gesext sperma te gebruiken ,alle goede koeien gesext en de rest vleesvee :yes:
boer pieter

Berichtdoor postma friesland » wo mei 31, 2017 15:36

JKvW het em door (y)

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor boer pieter » wo mei 31, 2017 15:38

:yes: :yes:
boer pieter

Berichtdoor Henk » wo mei 31, 2017 16:38

boer pieter schreef:die berekening gaat niet op, bij vaarsen is de bevruchting beter en ik heb nog nooit een stier kalfje van gesexst sperma gehad

MelkboerLuc schreef:Drie laatste kalveren van gesekst Atlantic
3 stierkalveren

Gaat om het gemiddelde Pieter... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo mei 31, 2017 16:43

JKvW schreef:
sivert schreef:De bevruchtingsresultaten van gesext sperma liggen wel een stuk lager dan conventioneel en voor een stier met een knappe vererving zijn ze ook behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik wel eens gesext sperma als ik van een bepaald dier heel graag een vaarskalf wil, maar ik zou het niet recht kunnen rekenen. Het dan is meer een hobby die geld kost.

Ik denk dat het echt wel recht te rekenen is als je van bv 10 procent van je beste koeien en pinken een vaarskalf krijgt. Als deze qua productie gezondheid en levensduur best zijn is je saldo bij de volgende generatie geheid een mooi stukje hoger en dat over meerdere jaren. Dan is een paar tientjes niks zeker als je dat compenseert met meer goedkoop Belgisch Blauw. Een hobby die geld oplevert zeg maar.

CRV had altijd het praatje dat je 'n derde van je vee gesext op moest zetten en de rest Belg. Op die manier zou je dr slapend rijk van worden als je niet uit keek... 8)
In theorie is alles te berekenen alleen het komt lang niet altijd uit :no:
En wat is een goeie koe :?: Je leest bijv. bijna altijd bij 'topkoeien' dat er zelden nafok van is...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij