aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor wijnbergen » do jan 04, 2018 19:30

boxen op 1,05 mtr :shock: , in onze 20 jaar oude jerseystal staan ze al op 1,10
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Troost » do jan 04, 2018 22:38

Robert schreef:Mag jij Wim en Koos zeggen :wink:

Koos in ieder geval wel :wink:. Aantal jaren terug met groep boeren paar dagen naar Italië geweest (Veecom-tripje). Koos en zijn vrouw waren ook mee. Gezellige mensen.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor boer pieter » di maart 06, 2018 10:38

gister avond met een stel jonge deense landbouw studenten naar een aaa boer geweest ,en een uitleg gehad over aaa was wel intersant,wat mij en ook de boer zelf opviel was dat de jonge deense generatie er helemaal niks mee heeft ,die gaan vol voor genomics ,hij had goede koeien maar niks bijzondrs gewoon goed ,ik vond het analyseren van een melkkoe wel intersant en kan daar ook wel wat mee maar het analyseren van een beesje van een jaar kan ik niks mee :oops: viking en meerdere ki 's gaan voor genomics en dat spreekt de jonge boeren ook meer aan vooral hier in dk ,het koeien houden is hier toch iets anders in het algemeen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » di maart 06, 2018 20:08

Je zou ook kunnen concluderen, dat die jonge gasten geen verstand van/kijk op koeien/fokkerij hebben.
Ik zeg zou he :wink: :wink:
Kijken alleen maar naar de hoogste x de hoogste en verder lekker op de trekker :roll: :roll:

Las in de HI vandaag even over de nieuwste GTPI topper van Amerika, heeft al 10x O man in de afstamming, maar nee hoor inteelt is/wordt helemaal geen probleem :? :? :?
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » di maart 06, 2018 21:50

Dat ze geen kijk op koeien hebben wil ik niet zeggen maar ze gaan niet echt op in combinatie maken .ze gaan voor gemak fok plan en klaar is het het zit niet echt in de kultuur hier.
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » di maart 06, 2018 21:56

boer pieter schreef:Dat ze geen kijk op koeien hebben wil ik niet zeggen maar ze gaan niet echt op in combinatie maken .ze gaan voor gemak fok plan en klaar is het het zit niet echt in de kultuur hier.

Tja, mooi zo door doen (y)

Hier weer mooi koppeltje pinken 3mnd drachtig op export gedaan naar marokko, allemaal uit niet aAa paringen (van eigen stier bij jongvee), zitten gewoon minder goed in elkaar als de aAa dieren, maar dat maakt die woestijn boeren niet uit, op papier zijn ze (y) (y) (y)

King, top conclusie :yes:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Richt » vr maart 09, 2018 13:02

JG ten Kate schreef:Ik heb idd 5 kalveren van Milito. Oudste is van juni en jongste van november. Als ze geboren worden zijn ze vaak nog klein en worden erg makkelijk geboren. Het zijn nu nog steeds niet de zwaarste kalveren van het hok. Verder prima kalveren (y)

Hoe doen die kalveren het ?

Heb een 432 koe die ik graag eens met wat anders wil insemineren, Milito leek me wel interessant, nu een goede Malando eruit gekregen, en daar voor eigen stier ook Malando, Koe is een Niveau uit een Jocko Besne
Richt

Berichtdoor Richt » do mei 31, 2018 08:42

king schreef:
Richt schreef:Is VOST hier, 20 rieten om te proberen, met 1 of 2 vaarzen kun je over 3 jaar toch niet kijken wat het is, bij 20 rieten zeg een 16 kalver, helft stiertjes, zullen max 8 vaarzen aan de melk komen, moet af en toe de lokale coop ook eens helpen :wink:

20 rietjes, 16 kalveren, das 1,25 rietje per dracht :!: :!: Hoe doe je dat?? Zitten hier al een heel tijdje rond de 1,5-1,6 rieten per dracht, maar t kan blijkbaar nog veel beter
Volgens mij hou je gem per 10 rieten een stuk of 3 vk's over( en dan mag je allang niet klagen)

Beste wat we ooit van (de 1e)10 rietjes hadden waren 6VK's -> Rau, daarna aanmerkelijk minder, zelfs geen 2 per 10 (n) .
Verder 1 keer 10 rieten, 10 dracht (y) , 12 kalver (y) , maar uiteindelijk maar 3 VK's (n) -> IncrediblePP,
Slechtste was 10 rieten , 0 VK's-> Wille

onderhand 18 rietjes gebruikt, 10 kalveren en nog 5 drachten, maar gebruik hem eerste tijd niet weer, lange dracht (allemaal een dikke week over tijd afkalven) maar dan kleine kalfjes (35-40kg), andere stieren komen wel normale kalver van dus lijkt me niet een probleem in voer of droogstand.
kijken wat het voor vaarzen worden, tot nu toe 3 stiertjes en 7 vaarskalver, hoop dat het toch nog wat word :oops:
Richt

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij