aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

aAa (deel 3)

Berichtdoor Sander » wo sep 04, 2013 23:52

Marcel V schreef:
Sander schreef:
coen dp schreef:komt ie nu mee :wink:

heb hem nooit gebruikt ondanks zijn triple aaa code

Ik ook niet, Ik had Mr Justin maar of dat nu zo'n succes is :?

ik ook. eerste vaars vorige week verkocht. ze leek niet minder dan de moeder. komen nog genoeg dus we zien wel.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Re: aAa (deel 2)

Berichtdoor gabbertien » do sep 05, 2013 09:11

wyben schreef:jerudo bevrucht voor geen meter. 5 ins 1 drachtig 1 vk uit een hele beste shogun. het kalf is vereweg de minste van het hok. shogun vaars nu maar met een goede stier geinsemineerd :mrgreen:

en wat is dan die goede stier
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor MelkboerLuc » do sep 05, 2013 09:48

Robert schreef:Dat viel mij ook op. Die 62 en 65 kwaliteiten zijn terug te vinden.
Eight heeft juist een ernstig tekort aan 6. Zoals bijna alle OMan zonen.

Afbeelding

wat een gedoe en papierwinkel lijkt me dat die triple a codering :mrgreen:
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor wyben » do sep 05, 2013 10:10

gabbertien schreef:
wyben schreef:jerudo bevrucht voor geen meter. 5 ins 1 drachtig 1 vk uit een hele beste shogun. het kalf is vereweg de minste van het hok. shogun vaars nu maar met een goede stier geinsemineerd :mrgreen:

en wat is dan die goede stier

eigen stier van mascol :cheers: :mrgreen:
wyben

Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Marcel V » do sep 05, 2013 11:34

MelkboerLuc schreef:
Robert schreef:Dat viel mij ook op. Die 62 en 65 kwaliteiten zijn terug te vinden.
Eight heeft juist een ernstig tekort aan 6. Zoals bijna alle OMan zonen.

Afbeelding

wat een gedoe en papierwinkel lijkt me dat die triple a codering :mrgreen:

Ik neem toch aan Luc dat ze ook in Belgie op de lagere school minimaal tot 6 leren te tellen :o :mrgreen:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Robert » do sep 05, 2013 11:54

:D :D :D ik zat op deze reactie van jou te wachten Marcel :D :D :D

en Luc waarschijnlijk ook :D :D :D
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » do sep 05, 2013 12:11

juist erg leerzaam ipv die sap cijferbrij
Sander

Berichtdoor MelkboerLuc » do sep 05, 2013 14:10

Marcel V schreef:Ik neem toch aan Luc dat ze ook in Belgie op de lagere school minimaal tot 6 leren te tellen :o :mrgreen:

waarom moet jij tot zes leren tellen, je hebt toch 5 vingers aan één hand
of .. nee toch ?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor gabbertien » za sep 14, 2013 20:10

gisteren nog weer gecodeerd hier, zal ze morgen op internet zetten..
@robert, nog bijzonderheden bij de familie prins betreffende aAa?
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor Robert » zo sep 15, 2013 13:12

Stieren coderen had ik meerdere malen meegemaakt. Grote koppels :no: dus bescheidenheid past :mrgreen:

de mannen gaan zeker serieus om met hun vak en dan kun je wel gaan nøhlen over kleine verschillen, maar de overeenkomsten van een gewenste koe zijn veel groter.
Dur zijn wel verschillen in denken, uitgangspunten en (te verwachten) oplossingen maar ieder z'n eigen manier.
Daarbij ben/was ik natuurlijk slechts praatjesmaker, één betaalde koeienkijker en één eigenaar die bepaalt welke combinaties er gemaakt worden.

Veel 5, 6 en 1 nodig, maar dat vink helemaal geen probleem want daarin is aardig keuze met de betere stieren van 't moment.
Daarbij is het natuurlijk onzin dat alles in één keer gecorrigeerd moet worden.
Hoewel ik soms ook wel :oops: zag, bleek wel dat een goede dekstier heel veel invloed heeft.
en met die dekstier doe je natuurlijk geen fokkerij, die krijgt alles
Robert

Berichtdoor Marcel V » zo sep 15, 2013 14:53

Robert schreef:Stieren coderen had ik meerdere malen meegemaakt. Grote koppels :no: dus bescheidenheid past :mrgreen:

de mannen gaan zeker serieus om met hun vak en dan kun je wel gaan nøhlen over kleine verschillen, maar de overeenkomsten van een gewenste koe zijn veel groter.
Dur zijn wel verschillen in denken, uitgangspunten en (te verwachten) oplossingen maar ieder z'n eigen manier.
Daarbij ben/was ik natuurlijk slechts praatjesmaker, één betaalde koeienkijker en één eigenaar die bepaalt welke combinaties er gemaakt worden.

Veel 5, 6 en 1 nodig, maar dat vink helemaal geen probleem want daarin is aardig keuze met de betere stieren van 't moment.
Daarbij is het natuurlijk onzin dat alles in één keer gecorrigeerd moet worden.
Hoewel ik soms ook wel :oops: zag, bleek wel dat een goede dekstier heel veel invloed heeft.
en met die dekstier doe je natuurlijk geen fokkerij, die krijgt alles

Dat laatste ben ik niet met je eens, je hebt zelf bij Sander gezien als je het jongvee in koppels doet en daar en passende stier bijdoet :yes: . Daarmee ga je zeker vooruit.
Marcel V

Berichtdoor Sander » zo sep 15, 2013 15:03

dat moeten we nog afwachten :wink: dhr m. Siebenga was absoluut niet positief gestemd.
volgens hem ga ik straks flink wat vaarzen afvoeren.
we gaan het meemaken...
Sander

Berichtdoor Robert » zo sep 15, 2013 15:30

Marcel V schreef:
Robert schreef: bleek wel dat een goede dekstier heel veel invloed heeft en met die dekstier doe je natuurlijk geen fokkerij, die krijgt alles

Dat laatste ben ik niet met je eens, je hebt zelf bij Sander gezien als je het jongvee in koppels doet en daar en passende stier bijdoet :yes: . Daarmee ga je zeker vooruit.

Een stier selecteren doe je al als kalf en op een jaar mag ie al de pinken dekken. Zo'n stier wordt niet geanalyseerd door de aAa mannen als kalf op op 8 mnd leeftijd :mrgreen: en krijgt een code als al ie bij de pinken loopt. Zo'n stier doet al lang z'n werk en als ie een beetje aansluit dan is 't (y) Dat is geen fokkerij
Wat afstamming en productie betreft zal hij bij de betere behoren want anders hou je 'm niet aan.
Robert

Berichtdoor Marcel V » zo sep 15, 2013 20:00

Tja Robert, op welke leeftijd word een Ki-stier dan geselecteerd? Afhankelijk van de Ki word de stier zelf ook aangekeken maar je weet ook niet of deze persoon over voldoende kennis beschikt :?:
Ik heb me er al jaren over verbaasd dat op ons bedrijf de nakomelingen van eigen stier het niet onder deden tov fokstierdochters. Nu heb ik niet doorgeleerd in genetica en komt mijn kleine beetje kennis uit de praktijk dus dat betekend dat de fokkerijclubs het niet beter kunnen dan Jan met de pet (in dit geval Marcel met de pet)
Als je dan nu ziet dat men doorslaat in het gebruik van genomics-stieren en deze doodleuk als stiervader inzetten om nog sneller de boot in te gaan denk ik dat ik voorlopig maar een beetje doorfrot met af en toe een leuk stiertje fokken/kopen en hier en daar een wat oudere stier tegen spotprijsje in het vat zwieren.
Marcel V

Berichtdoor Harke Heidstra » ma sep 16, 2013 15:05

Sander schreef:dat moeten we nog afwachten :wink: dhr m. Siebenga was absoluut niet positief gestemd.
volgens hem ga ik straks flink wat vaarzen afvoeren.
we gaan het meemaken...

Och, dat moeten er al heel wat zijn om je te kunnen meten met kanonnen als Bertil en Support. Toch stieren van de coöp die het hele parcours afgelegd hebben en achteraf beter voor dekrijpheid op de jaarlijkse CRV-personeelsbarbeque waren geëindigd.
Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.
Harke Heidstra

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij