aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor elevator » zo feb 12, 2017 18:04

JKvW schreef:Dat heeft dan wel met de instellingen te maken en niet met de aanbieder van de betreffende stieren. Als je zelf de instellingen en percentages meebepaald kan daar geen bevoordeling van CRV-stieren in zitten :no: .
Dan passen ze gewoon goed bij je fokdoel of je zoekt bij de andere partijen de verkeerde stieren uit.

En ze kunnen dat ook nog eens onderbouwen met cijfers ..
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Marcel V » zo feb 12, 2017 18:47

elevator schreef:
JKvW schreef:Dat heeft dan wel met de instellingen te maken en niet met de aanbieder van de betreffende stieren. Als je zelf de instellingen en percentages meebepaald kan daar geen bevoordeling van CRV-stieren in zitten :no: .
Dan passen ze gewoon goed bij je fokdoel of je zoekt bij de andere partijen de verkeerde stieren uit.

En ze kunnen dat ook nog eens onderbouwen met cijfers ..

Die ze zelf maken :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Robert » zo feb 12, 2017 18:52

onderbouwen kan elke partij. mooie praatjes. helaas heb ik in de afgelopen 30 jaar nog geen stallen gezien die zich dankzij een paringsprogramma een betere veestapel bij elkaar heeft gefokt. Eerder het omgekeerde.
't aardige van VTF was !! dat hier toch wat meningen en ervaringen bij elkaar kwamen zodat een eerste schifting gemaakt kon worden. Helaas wordt dat minder en minder.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor JKvW » zo feb 12, 2017 19:14

Marcel V schreef:Jij hebt wel erg veel vertrouwen in crv :shock: :yes:

Niet per se een blind vertrouwen in CRV (ook geen wantrouwen) maar wel in de onpartijdigheid van SAP. Wij draaien met ongeveer de helft CRV en de helft stieren van andere aanbieders in het SAP en de CRV-stieren worden zeker niet het meest geadviseerd. Gewoon de stieren die het best de koe/pink aanvullen op het ingestelde fokdoel.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Sander » zo feb 12, 2017 19:27

kunnen liefhebbers als jullie toch simpel zelf. heb je dat voor sap in elk geval bespaart
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hindrik » zo feb 12, 2017 20:00

Robert schreef:onderbouwen kan elke partij. mooie praatjes. helaas heb ik in de afgelopen 30 jaar nog geen stallen gezien die zich dankzij een paringsprogramma een betere veestapel bij elkaar heeft gefokt. Eerder het omgekeerde.
't aardige van VTF was !! dat hier toch wat meningen en ervaringen bij elkaar kwamen zodat een eerste schifting gemaakt kon worden. Helaas wordt dat minder en minder.

Jij wou een discussie in dezen :?:
Welnu zet op alle koeien waar je een vk van aanhoud eens 1 en dezelfde stier [desnoods een ES] om zo enige uniformiteit te bekomen.
Durf te selecteren en gooi alles wat niet bevalt eruit, en ga zo verder.
Bij iedere koe een passende stier zoeken is geen fokken maar gokken, of lijken jullie allemaal op je broers en zusters[afgezien geslacht]
Het zal toch niet voor niks zijn dat bedrijven met een ES heel behoorlijk mee kunnen komen :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor JKvW » zo feb 12, 2017 21:17

Sander schreef:kunnen liefhebbers als jullie toch simpel zelf. heb je dat voor sap in elk geval bespaart

Een paar jaar geleden voor gekozen vooral vanwege inteelt. Ik ken niet meer van alle koeien, pinken en stieren de afstammingen tot 4 generaties terug. Dus teveel inteelt met vooral O-Man. SAP bewaakt dat en ook het fokdoel. Paringskeuze zou ik zelf prima kunnen maar kost veel tijd en met SAP kun je harde criteria en uitsluitingen invoeren (bv hoogtemaat, achterspeenplaatsing en beenstand zij) waardoor je extremen voorkomt.
JKvW

Berichtdoor wijnbergen » zo feb 12, 2017 21:35

Heb hier trippel a omdat ik niks geen verstand van fokkerij heb en ook niet wil hebben maar toch goede/duurzame koeien wil hebben. En ik met het inseminatieplan van Viking niet uit de voeten kan, elk kwartaal een totaal nieuwe stierenlijst, met zogenaamd weer betere lees genomics hogere indexen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » zo feb 12, 2017 21:36

Altijd bedenken dat de fokkerij maar 10% van het resultaat bepaald, de rest bepaal je zelf als veehouder.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Marcel V » zo feb 12, 2017 22:19

wijnbergen schreef:Altijd bedenken dat de fokkerij maar 10% van het resultaat bepaald, de rest bepaal je zelf als veehouder.

Is wel een enorme dooddoener, alsof je dan maar met de pet naar moet gooien :? . Je zult op alle fronten bij de beste 10 of 20 % moeten willen horen :yes: .
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor pieterv » zo feb 12, 2017 22:24

Robert schreef:'t aardige van VTF was !! dat hier toch wat meningen en ervaringen bij elkaar kwamen zodat een eerste schifting gemaakt kon worden. Helaas wordt dat minder en minder.

Hoe zou dat komen? De 1 roept naar de ander dattie slecht bezig is en geen inzicht heeft in vanalles en nog wat (en ik zeg niet dat ik nooit eens roep).
Ik heb in het verleden jaarlijks (al zeg ik het zelf) mooie fotosessies gemaakt van ons vee en op vtf geplaatst. Op een enkele reactie na kwam er een reactie terug. Je kan daar van zeggen wat je wilt maar 't is spijtig dat er geen reactie op kwam. Ik had er afgelopen jaar eigenlijk geen zin in om mijn tijd daar dan in te steken.
Ik doe het tegenwoordig vooral via whatsapp. Foto's van dieren wisselen en tonen en veelal ook aan mede forummers.

en wat sap en aAa betreft... Ik heb 2 jaar een uitdraai laten maken met de stieren die ik wou inzetten. 'k werd der niet blij van. 'k zou de lijsten der nog eens moeten bij nemen maar 'k vond't toch niet waauw.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor JKvW » ma feb 13, 2017 09:57

wijnbergen schreef:Altijd bedenken dat de fokkerij maar 10% van het resultaat bepaald, de rest bepaal je zelf als veehouder.

Ben ik het niet mee eens, fokkerij kan het verschil maken. Als je ziet dat de betere koeien op een bedrijf zo maar pak 'm beet 25 % beter presteren (hogere productie, efficiëntie, exterieur en/of betere gebruikseigenschappen) onder de zelfde omstandigheden en management dan laat dat zien wat er nog mogelijk is voor de rest van de veestapel. Die extra kilogrammen vet en eiwit kun je niet tegen voeren.
JKvW

Berichtdoor gabbertien » ma feb 13, 2017 10:18

Eens (y)
gabbertien

Berichtdoor boer pieter » ma feb 13, 2017 10:20

wijnbergen schreef:Heb hier trippel a omdat ik niks geen verstand van fokkerij heb en ook niet wil hebben maar toch goede/duurzame koeien wil hebben. En ik met het inseminatieplan van Viking niet uit de voeten kan, elk kwartaal een totaal nieuwe stierenlijst, met zogenaamd weer betere lees genomics hogere indexen.

Snap ik niks van koos 95% gebruikt Viking hier in dk ken er genoeg met (y) koeien ik zelf gebruik 99% Viking en ik heb wel eens vaker gezegd ik heb niet de beste veestapel van dk maar ook niet de slechtste . vervanging% is vrij hoog in dk maar ook weer niet hoger als in NL ik denk dat het vel gaat zakken hier omdat hier ook veel jongvee de deur uit gaat.voor mij zelf ik ga meer jongvee aan houden en ga deze zomer een 50 kalveren van een jaar plus min die ik deze zomer Wil gaan weiden op andere locatie en dan de stier er bij heb ik volgende winter mooie De pinken te koop
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jozef » ma feb 13, 2017 12:36

pieterv schreef:Ik doe het tegenwoordig vooral via whatsapp. Foto's van dieren wisselen en tonen en veelal ook aan mede forummers.

Is er eigenlijk ook een whatsapp groep hiervoor?? :D (y)
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij