aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor G.U. » vr okt 26, 2018 05:42

De tweede evengoed ook
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr okt 26, 2018 09:44

Ach, redding is nabij :yes: er komt een aparte stierenkaart voor gehaltestieren :mrgreen:
Nog effe en je hebt een dozijn stierenkaarten liggen 8) Ook in dit wereldje heeft algoritme de nuance overgenomen... :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr okt 26, 2018 09:52

Tzou logischer zijn om een waterkaart te maken die op afroep opgestuurd wor. Iedereen wil immers gehalte stieren. Dus op de kaart alleen nog maar

1Dikke gehalte stieren

2met genoeg melk

3met superbenen

en flikker de rest van de rotsooi in de plastic afvalzak!!!!!!!!!
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » vr okt 26, 2018 12:39

waterkaart... :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr okt 26, 2018 12:57

De trippel a kerk is dicht zeker, had wel wat meer reacties verwacht hier
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor boer pieter » vr okt 26, 2018 14:56

opgeheven :lol:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » vr okt 26, 2018 19:40

vond het de moeite niet waard om te reageren.

waren flutargumenten waarom mensen stopten met Aaa.

Stieren zijn er wel en je moet een beetje crea bea omgaan met die codes

verder vooral doen waar je je je goed bij voelt
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor king » vr okt 26, 2018 19:52

G.U. schreef:De trippel a kerk is dicht zeker, had wel wat meer reacties verwacht hier

Zal ik wel ff reageren voor ze :roll: . Een aantal van deze mensen(heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen) zijn afgehaakt op t forum, en we weten (bijna) allemaal wel waardoor dat komt (n).

Maarre we hoeven het aAa systeem natuurlijk niet heilig te verklaren, maar dat t systeem gewoon werkt is wel zeker. Het is alleen soms wel eens ff zoeken naar de juiste stieren met betreffende codes( 6 is trouwens heel wat lastiger dan 1, welke er nog wel ruim voldoende zijn)
Vind de opgegeven redenen dan ook kul :? , als je gelooft int systeem, ga je er mee aan de slag en zorg je dat je de juiste stieren erbij zoekt :yes:. En als je dat al teveel werk vind, heb je bepaald geen liefhebberij in de (en denk ook geen kijk op) fokkerij, en dan kan je het maar beter volledig uitbesteden, alleen denk ik niet dat je beter af bent :roll:

Zelf gebruiken we het ook niet, ondanks dat ik er met een scheef oog wel naar kijk, omdat ik het voordeel van crossen groter acht (HETEROSIS) (q). Daarin proberen we ook wel rond met scherp te combineren en omgekeerd, zodat je koeien krijgt, die qua bouw wat meer in balans zijn :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor edward28 » vr okt 26, 2018 21:21

Maarre we hoeven het aAa systeem natuurlijk niet heilig te verklaren, maar dat t systeem gewoon werkt is wel zeker. Het is alleen soms wel eens ff zoeken naar de juiste stieren met betreffende codes( 6 is trouwens heel wat lastiger dan 1, welke er nog wel ruim voldoende zijn)
Vind de opgegeven redenen dan ook kul :? , als je gelooft int systeem, ga je er mee aan de slag en zorg je dat je de juiste stieren erbij zoekt :yes:. En als je dat al teveel werk vind, heb je bepaald geen liefhebberij in de (en denk ook geen kijk op) fokkerij, en dan kan je het maar beter volledig uitbesteden, alleen denk ik niet dat je beter af bent :roll:

Zelf gebruiken we het ook niet, ondanks dat ik er met een scheef oog wel naar kijk, omdat ik het voordeel van crossen groter acht (HETEROSIS) (q). Daarin proberen we ook wel rond met scherp te combineren en omgekeerd, zodat je koeien krijgt, die qua bouw wat meer in balans zijn :idea:[/quote]

Ik zeg maar wat ik hoor.
Maar met jou King moet ik flink lachen,jij bent begonnen met crossen omdat je waarschijnlijk jou koeien niet in balans kreeg en nu doe je alsof je aAa kent.
edward28

Berichtdoor king » vr okt 26, 2018 21:54

edward28 schreef:
Ik zeg maar wat ik hoor.
Maar met jou King moet ik flink lachen,jij bent begonnen met crossen omdat je waarschijnlijk jou koeien niet in balans kreeg en nu doe je alsof je aAa kent.

jij mag lachen wat je wilt 8) , maar ff 2 dingen recht zetten. Ik zeg niet dat ik aAa ken, maar heb me er wel behoorlijk in verdiept en snap zo prima de ideen erachter.
En ten 2e, zijn we gaan crossen, omdat we nooit gecharmeerd zijn geweest van zuivere Holsteins :roll: . Oftewel na het tijdperk van FH, zijn we begonnen met crossen en nooit meer gestopt, en dus niet om de reden die jij aangeeft
king

Berichtdoor koeiboerke » za okt 27, 2018 10:45

Beste King, je kan prima crossen combineren met aAa. Het een sluit het andere zeker niet uit. Het is maar een idee...
koeiboerke

Berichtdoor king » za okt 27, 2018 11:15

K weet t, heb alleen de laatste stap nog niet genomen om het ook echt te gaan doen 8)
king

Berichtdoor koeiboerke » za okt 27, 2018 16:19

ik zou de stap maar nemen, je krijgt er echt beter vee van en de reden om het niet te doen kan ik niet verzinnen. Voor de kosten hoef je het tenslotte niet te laten.
koeiboerke

Berichtdoor Erikjan » za okt 27, 2018 19:47

king schreef:Daarin proberen we ook wel rond met scherp te combineren en omgekeerd, zodat je koeien krijgt, die qua bouw wat meer in balans zijn :idea:

http://online.fliphtml5.com/rseuy/nqky/#p=23
Ook binnen FLV combineer ik melktypische dieren met echt Robuuste stieren. Zie Bayern type :wink: . Momenteel gebruik ik hiervoor Wilderness van Bayern.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Richt » zo okt 28, 2018 06:23

G.U. schreef:De trippel a kerk is dicht zeker, had wel wat meer reacties verwacht hier

Joh waarom zou men hier nog reageren...

Laat iedereen lekker doen wat die wil, hier in de buurt, midden in Ost Friesland, waar tot voor kort alles VOST was en ze daar aAa als een zonde zien, beginnen verschillende bekende fokkers met aAa omdat ze merken dat hun jonge koeien niet meer beter zijn als hun oude koeien. Geen balans meer in de veestapel.
Mij maakt het niks uit, laat iedereen mooi doen wat die wil, verkoop ik wel wat verse vaarzen omdat men te weinig koeien overhoud :yes:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij