aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor Hans van Bergen » zo okt 28, 2018 12:44

Je kunt heel simpel zien aan de lijsten met aangehouden kalveren, welke kalveren er aan gehouden worden :yes: En dat zijn gewoon nakomelingen van bekende topstieren. :yes: Dus gekke rare ouwe stieren gebruiken vanwege aAa of rare rassen komt weinig voor :yes: Dat zeggen de ciefers. :yes: Hoe zinvol issut dan om daar eindeloos over door te zeveren vraag ik u. aAa is al meer dan 60 jaar oud en zolang wachten we al op de doorbraak en op de resultaten.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Roderick » zo okt 28, 2018 14:34

Maakt niet zoveel uit of jij er in "gelooft" of niet Hans. :no:
Er zijn al meerdere onderzoeken geweest die bewezen hebben dat de gemiddelde levensduur van aAa koeien langer is.
Het is er al 60 jaar en elk jaar worden er meer koeien geanalyseerd en komen er meer analyseurs bij. Zou niet mogelijk zijn als de klanten niet tevreden waren.

En als ik dan maar even door mijn eigen veestapel kijk.......je ziet het gewoon. :yes: VEEL sterkere dieren met correcte bouw voor een lang productief leven. Het probleem is dat hier veel mensen echt niet meer weten hoe een gezonde, correcte koe eruit moet zien. Te lang is er ingedramd dat ze hoog, en mager moet zijn. Vooral hier is in Ca is het onderhand een drama aan het worden hoe veel commerciele koeien eruit zien, en presteren. :x
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » zo okt 28, 2018 14:57

Hans van Bergen schreef:Je kunt heel simpel zien aan de lijsten met aangehouden kalveren, welke kalveren er aan gehouden worden :yes: En dat zijn gewoon nakomelingen van bekende topstieren. :yes: Dus gekke rare ouwe stieren gebruiken vanwege aAa of rare rassen komt weinig voor :yes: Dat zeggen de ciefers. :yes: Hoe zinvol issut dan om daar eindeloos over door te zeveren vraag ik u. aAa is al meer dan 60 jaar oud en zolang wachten we al op de doorbraak en op de resultaten.

Kan best kloppen.
Maar redeneer es andersom; stel dat iedereen wel via aAa zou fokken en af en toe een antieke bul zou gebruiken, dan zou misschien de gemiddelde leeftijd bij afvoeren stuk hoger worden...

Denk dat hippe hoge stieren gebruiken nog vaak standaard wordt gedaan...
Maar na 50 jaar lang hippe hoge stieren gebruiken zou de veehouder inmiddels 20.000 liter gemiddeld melken...

Nieuw = hip = duur = commerce :idea: :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor sivert » zo okt 28, 2018 15:50

En over een paar jaar zijn al die hippe stieren van nu al weer vergeten en zijn er weer nieuwe hippe stieren. Stellando was ook een paar jaar wat van de meest gebruikte stieren en daar is de glans ook al weer behoorlijk van af. Vanwege de prijs gebruik ik op de koeien nog wel genomicstieren van 9.50 euro, maar de pinken worden nu alleen nog maar met bewezen fokstieren geïnsemineerd zoals bv. Bookem, Epic, Balisto, Shogun en Brekem. De grote horde CRV-adepten rent gewoon achter alles aan wat CRV promoot.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » zo okt 28, 2018 18:19

Roderick schreef: komen er meer analyseurs bij.
Dat zegt niet zo veel. De eerste in Nederland is het geleerd door Weeks zelf maar de man kon geen bek vol engels.
Twee jaar geleden of zo komt er een meid uit Nieuw-Zeeland naar Nederland overvliegen voor een week omdat ze aAa interessant vind. Die gaat terug met het stempel aAa-analyzer in het paspoort.
Het is wel wat simpel om analyzer te worden.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » zo okt 28, 2018 18:25

De meid heeft blijkbaar iets niet goed gedaan in Nieuw-Zeeland. Jurjen Groenveld himself zit nu in New Zealand.

Grappige man. Wel koeien kunnen analyseren maar geen nieuw telefoonnummer willen kopen.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » ma okt 29, 2018 17:28

Het is juist heel ingewikkeld om goed te typeren. Maar een hf is erg vaak smal en mager. NL veehouders willen snel vooruit met benen, geen mortelaro en hoge gehaltes. ruimte voor aaa codes is er da nie hoewel NL HET aaa land in de wereld is. De bewijsvoering voor succes blijft anecdotisch. Ik heb gehoord zus en die zei zo :? :|
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Mellek » di okt 30, 2018 12:28

Waar ben je bewijsvoering voor nodig?
Ik heb nog nooit iemand aAa zien proberen te verkopen, op een lezing op een enkele fokstudieclubbijeenkomst na, waar de helft van de boeren fokkerij toch niks interesseerd, terwijl er tal van fokkerijproducten, eh ga eens naar Hardenberg wat ze je daar allemaal voor producten willen verkopen, soms ondersteund door hele computerprogramma's, bergen cijfers en papier, zonder echte bewijsvoering. En volgens mij was er paar jaar terug ook daadwerkelijk een onderzoek, maar word het daar op jou bedrijf toch niet anders van?
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Mellek » di okt 30, 2018 12:36

edward28 schreef:1)ik hoor vertellen dat er teweinig 1&6 stieren zijn
2)er zou op aAa bedrijven te weinig gemolken worden per koe/jaar
Het is teveel werk om alle stieren te zoeken als je ook nog eens inteelt of robot geschiktheid of andere dingen erbij wilt betrekken,m.a.w het is geen kant en klaar paringssysteem waardoor boeren het niet 100% goed kunnen gebruiken en zo een gemakkelijke prooi zijn van andere paringsprogramma's.

Nou ik melk met een robot, doe alles in een 3-wegkruising, dus ik moet niet alleen voor elke code-groep passende stieren zoeken, nee ook nog van 3 verschillende rassen, en dat gaat allemaal best, ben ik geen vage paringsprogramma's voor nodig 8)
Maar bij boeren die fokkerij niks interesseert dan gaat geen een fokkerijsysteem vruchten afwerpen.
Mellek

Berichtdoor opelmanta » di okt 30, 2018 12:58

aAa werkt niet omdat je te veel variabelen hebt. Je weet van tevoren niet wat er uit komt.
opelmanta

Berichtdoor Arno » di okt 30, 2018 13:16

Mellek schreef:Waar ben je bewijsvoering voor nodig?
Ik heb nog nooit iemand aAa zien proberen te verkopen, op een lezing op een enkele fokstudieclubbijeenkomst na, waar de helft van de boeren fokkerij toch niks interesseerd, terwijl er tal van fokkerijproducten, eh ga eens naar Hardenberg wat ze je daar allemaal voor producten willen verkopen, soms ondersteund door hele computerprogramma's, bergen cijfers en papier, zonder echte bewijsvoering. En volgens mij was er paar jaar terug ook daadwerkelijk een onderzoek, maar word het daar op jou bedrijf toch niet anders van?

Waar ben je bewijsvoering voor nodig :?: :shock: :shock: ,we moeten alles maar aannemen van een forum :?: en van iemand die zegt dat hij na 6 maanden gebruik al grote verschillen kan zien :?: :wink: ,het moet toch vrij simple zijn om wat triple a bedrijven die dat bv 10 jaar of meer doen ,te vergelijken met non triple a bedrijven.
vet eiwit kg /jaar en levensduur ,rest doet er allemaal niet zoveel toe :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » di okt 30, 2018 13:25

Is al een paar keer gedaan Arno. En elke keer kwamen de aAa bedrijven beter uit de bus. Vooral uitval en levensproductie waren beter. Ik dacht de laatste die ik zag ( en dat was volgens mij dit jaar) de cull was bijna 10% lager.
Maar zulke onderzoeken worden door andere weer als onzin afgedaan en dan zijn we weer terug bij het begin waar mensen roepen dat er geen bewijs is :roll:
Roderick

Berichtdoor Roderick » di okt 30, 2018 13:36

Roderick

Berichtdoor opelmanta » di okt 30, 2018 13:48

Dit is geen onderzoek:
Spierings stuurde een enquête naar de Nederlandse aAa-gebruikers en ontving van ongeveer een kwart, 269 boeren, een reactie.
opelmanta

Berichtdoor Mellek » di okt 30, 2018 14:04

Arno schreef:en van iemand die zegt dat hij na 6 maanden gebruik al grote verschillen kan zien :?: :wink:

Mede daarom heb ik sowieso niet aan dat onderzoek meegedaan, laten we zeggen dat ik toen bij 60% van de melkkoeien aAa had toegepast bij het kiezen van de vader, zo'n onderzoek zou men louter onder consequente gebruikers van 10 jaar en langer moeten houden, en dan is het ook niet zo gek dat maar een kwart de papieren terugstuurt.
Ik hou op de schets van ieder koe bij welke code de vader en de moeder hadden om te zien hoe het functioneert, en of ik niet zelf fouten maak en dan achteraf zeggen het werkt niet, sommige collega's die het al langdurig gebruiken hebben toch bij de pinken gewoon 1 stier lopen, dan kun je ook niet zoveel zeggen over de resultaten, maar dat is bij paringsprogramma's net zo. Alleen bij aAa kun je de stier ook analyseren en later op de schets van het kalf die van de vader en moeder noteren om inzicht te krijgen.
Mellek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij