aAa (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: aAa (deel 3)

Berichtdoor Henk » di okt 30, 2018 14:09

Als leek vind ik dat aAa koeien in de regel beter in mekaar zitten :yes: Of dit tot resultaten leidt is denk moeilijk te meten wanneer je in een landje woont waar nagenoeg iedereen massaal koeien moet ruimen vanwege een rare wet.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor koein » wo okt 31, 2018 08:34

Mellek schreef:sommige collega's die het al langdurig gebruiken hebben toch bij de pinken gewoon 1 stier lopen, dan kun je ook niet zoveel zeggen over de resultaten,

Dan kun je toch juist de aAa-paringen met de gOk-paringen vergelijken lijkt me?
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Mellek » wo okt 31, 2018 11:02

Hans van Bergen schreef:Je kunt heel simpel zien aan de lijsten met aangehouden kalveren, welke kalveren er aan gehouden worden :yes: En dat zijn gewoon nakomelingen van bekende topstieren. :yes: Dus gekke rare ouwe stieren gebruiken vanwege aAa of rare rassen komt weinig voor :yes: Dat zeggen de ciefers. :yes: Hoe zinvol issut dan om daar eindeloos over door te zeveren vraag ik u. aAa is al meer dan 60 jaar oud en zolang wachten we al op de doorbraak en op de resultaten.

Ik weet niet wat je aan cijfers van aangehouden kalveren hebt? Doe je liever "wat de meesten ook doen", dan moet je dat gewoon doen, dan krijg je ook wat de meesten ook krijgen.
Kijk je bij aanhoudingscijfers, ja dan staan er genoeg rare rassen in de top 10, zelfs bovenaan;
R David, maar die stier is weinig gebruikt, 1100 nakomelingen, waarvan 10 op mijn bedrijf. Levensduur 854.
Impuls 40.000 nakomelingen en een levensduur van -22 . Heb er ook een stuk of 10 gehad, allemaal al lang de klep op, zelfs nakomelingen vallen nog wel eens tegen.
Stellando heb ik als proefstier gebruikt, leek een hele beste vaars, volgens vertegenwoordiger was het "de Fleckvieh onder de holsteins :lol: , is helaas maar een paar weken aan de melk geweest. 19000 nakomelingen levensduur: 145.
Britt Prince, 3600 nakomelingen, levensduur 919. Nou is deze stier wel van een club waar wel veel aAa toegepast.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Hans van Bergen » wo okt 31, 2018 12:43

Klotpt Prince is gigantisch gepromoot door de onafhankelijke aaa club :yes: Is ook een aardige stier. Heeft gewoon goed beenwerk en das altijd overal goed voor. Moet je dan eerst je koeien aaa laten coderen? Kan je toch ook gewoon zo prince bestellen?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Mellek » wo okt 31, 2018 18:32

Geen idee, is Mobile een beetje goede stier?? :evensduur en prijs staan me wel aan. Alleen melksnelheid,maar gezien de gehalten, stel ze geven 5 liter minder als andere dieren, maar omgerekend in meetmelk net zoveel, zijn ze dan net ze lang aan het melken of nog veel langer? En moet je dan eerst een SAP advies uit laten draaien of kun je ze zo bestellen?
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor hulsteins » wo okt 31, 2018 19:11

Henk schreef:Als leek vind ik dat aAa koeien in de regel beter in mekaar zitten :yes: Of dit tot resultaten leidt is denk moeilijk te meten wanneer je in een landje woont waar nagenoeg iedereen massaal koeien moet ruimen vanwege een rare wet.

waar ziet een leek dat dat aan ?
wanneer ben je voor 't laatst bij iemand wezen koeien kijken ?
je weet wel , een paar uur met je armen op 'n voerhek hangen en iedere koe individueel bespreken
vragen wat de moeder was , wat voor code , wat de vader is en
of 't 100 % (of minder) goede paring was of juist volledige misparing ;
en dan 't koetje effe beoordelen en de toekomstkansen bespreken .

Prince ken tuulk een samenzoo-etiketje aanhangen , zoals voorheen draakstieren met semex-etiket
maar 't is wel gewoon een 2 , zoals ongeveer 50 % van 't hedendaagse stierenaanbod ;
dus twijfelachtig voorbeeldje
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk » wo okt 31, 2018 20:00

Paar uur op het voerhek hangen is leuk voor de liefhebber of voor de Fransman 8) En dan ook nog elk koetje 1 voor 1 moeder, grootmoeder, betovergrootmoeder etc op te lepelen...moet er niet aan denken :no: maar idd leuk voor de liefhebber (y)
Gelukkig heb ik nog wel wat geheugen en dan denk ik aan bepaalde koppels koeien die ik gezien heb. De standaard hoge index CRV koppels met dieren die vaker te smal zijn, geregeld te zien bij SAPpers. Of koppels van veehouders die zelf kijk op de koe hebben en met of zonder hulp van aAa een dier in balans fokken. Om een dier in balans te herkennen hoef ik geen halve dag voor over het voerhek te hangen :no: Zijn vaak bakken van beesten met vooral breedte in een kloppend karkas. Draaier mooi centraal, ruimte in het kruis, mooi 4kant op de poten, lang hellend kruis, inhoud en schouders. Niet van die smalle heksen waar de schoudergewrichten half onder de ruggengraad verstopt zitten.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij