Driespeen-index

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Driespeen-index

Berichtdoor Harry K » wo nov 27, 2013 22:42

Hou zelf niet zo van samengestelde fokwaarden.
Fokwaarde voor celgetal geniet bij mij dan ook de voorkeur boven de uiergezondheidsindex.

Ik mis echter het ruwe cijfer percentage driespenen. Immers, een koe kan met 3 spenen best melk met een laag celgetal geven.

Met de melkcontrole geven we altijd netjes op wanneer een koe driespeen is geworden.
Waarom worden deze cijfers niet gebruikt en per stier openbaar gemaakt?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

Re: Driespeen-index

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo nov 27, 2013 22:46

Harry K schreef:Hou zelf niet zo van samengestelde fokwaarden.
Fokwaarde voor celgetal geniet bij mij dan ook de voorkeur boven de uiergezondheidsindex.

Ik mis echter het ruwe cijfer percentage driespenen. Immers, een koe kan met 3 spenen best melk met een laag celgetal geven.

Met de melkcontrole geven we altijd netjes op wanneer een koe driespeen is geworden.
Waarom worden deze cijfers niet gebruikt en per stier openbaar gemaakt?

Tja waarom wordt een koe driespeen? Lijkt me niet echt stierafhankelijk.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Harry K » wo nov 27, 2013 23:02

In die optiek zou je ook de celgetal index afwijzen omdat je jezelf dan eveneens kunt afvragen waarom het celgetal verhoogt is, en het daarmee het louter een zaak van milieu invloed zou zijn.
Niet mee eens dus.
Harry K

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo nov 27, 2013 23:33

Harry K schreef:In die optiek zou je ook de celgetal index afwijzen omdat je jezelf dan eveneens kunt afvragen waarom het celgetal verhoogt is, en het daarmee het louter een zaak van milieu invloed zou zijn.
Niet mee eens dus.

Driespenen zijn hier meestal het gevolg van een beschadigde speen of een coli-infectie die slecht geneest. Lijkt me nou niet iets om een index voor in het leven te roepen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Marcel V » wo nov 27, 2013 23:47

Harry K schreef:

Heeft hier nog nooit een monsternemer naar gevraagd :no:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Harry K » do nov 28, 2013 00:06

Hookwood Holsteins schreef:Driespenen zijn hier meestal het gevolg van een beschadigde speen of een coli-infectie die slecht geneest. Lijkt me nou niet iets om een index voor in het leven te roepen.

Op welke grond is je mening gestoeld dat het slecht genezen van een coli-infectie geen enkele relatie heeft met de genetica van de koe?
Harry K

Berichtdoor Harry K » do nov 28, 2013 00:16

Marcel V schreef:Heeft hier nog nooit een monsternemer naar gevraagd :no:

Hier ook niet, maar geef het bij het ontstaan wel aan hem door. Ben vast niet de enigste, dus info is aanwezig.
Neemt niet weg dat na het invoeren van een driespeen-index het bewustzijn bij de melkveehouders om deze info aan de monsternemer door te geven beter wordt.
Daarom is een driespeen-index ook te verkiezen boven het per stier los online zetten van dit percentage.
Harry K

Berichtdoor coen dp » do nov 28, 2013 00:19

Harry K schreef:

Hier ook niet, maar geef het bij het ontstaan wel aan hem door. Ben vast niet de enigste, dus info is aanwezig.
Neemt niet weg dat na het invoeren van een driespeen-index het bewustzijn bij de melkveehouders om deze info aan de monsternemer door te geven beter wordt.
Daarom is een driespeen-index ook te verkiezen boven het per stier los online zetten van dit percentage.

ben 6 jaar monsternemer geweest en nog nooit een boer gehad die een 3 speen opgaf :no:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Kees99 » do nov 28, 2013 00:46

Harry K schreef:
Hookwood Holsteins schreef:Driespenen zijn hier meestal het gevolg van een beschadigde speen of een coli-infectie die slecht geneest. Lijkt me nou niet iets om een index voor in het leven te roepen.

Op welke grond is je mening gestoeld dat het slecht genezen van een coli-infectie geen enkele relatie heeft met de genetica van de koe?

Vooral een coli infectie komt van buiten af[stalinfectie]
Kees99

Berichtdoor pieterv » do nov 28, 2013 06:13

Ik geef het hier ook altijd op als een koe 3-speen werd. Maar als er geen bijkomende info meegegeven/verwerkt wordt voor de reden waarom een koe 3-speen is dan kunnen ze der niets mee doen toch? :|

Hier 7 koeien die 3-speen zijn. 1 ervan komt door mastitis en de rest door speenbetrapping. :(
Mochten ze een index openen en stier-gerelateerd werken en sowieso stellen dat een koe 3-speen werd door mastitis dan mogen ze der al mee stoppen vooraleer ze de index gelanceerd hebben want dat is alles behalve betrouwbare info!

Maar ik zie der eigenlijk helemaal 't nut niet van in. :no:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor kobonde » do nov 28, 2013 08:19

Hej Pieter het verwondert me dat je schrijft dat je 6 driespenen hebt door speen betrappen, tegenwoordig komt dat
toch eigenlijk nooit meer voor. met die luxe stallen die we tegenwoordig hebben.
Ik zou toch eens goed naar je stal kijken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Harry K » do nov 28, 2013 09:57

Kees99 schreef:
Harry K schreef:

Vooral een coli infectie komt van buiten af[stalinfectie]

Daarmee valt nog niet te ontkennen dat een coli-infectie geen enkele relatie heeft met de genetica van de koe.
Daarbij hebben we ook driespenen welke door een andere infectie ontstaan zijn.
Harry K

Berichtdoor Harry K » do nov 28, 2013 10:00

coen dp schreef:
Harry K schreef:

ben 6 jaar monsternemer geweest en nog nooit een boer gehad die een 3 speen opgaf :no:

Enkel het gegeven dat je 6 jaar monsternemer bent geweest is natuurlijk niet alles zeggend.
Dat betekend immers dat je wellicht bij zo’n 30 vaste boeren hebt gemonsterd in een geografisch relatief klein gebied.

Neemt niet weg dat ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig ben over het percentage melkveehouders dat deze info laat optekenen.
Harry K

Berichtdoor Harry K » do nov 28, 2013 10:03

pieterv schreef:Ik geef het hier ook altijd op als een koe 3-speen werd. Maar als er geen bijkomende info meegegeven/verwerkt wordt voor de reden waarom een koe 3-speen is dan kunnen ze der niets mee doen toch? :|

Hier 7 koeien die 3-speen zijn. 1 ervan komt door mastitis en de rest door speenbetrapping. :(
Mochten ze een index openen en stier-gerelateerd werken en sowieso stellen dat een koe 3-speen werd door mastitis dan mogen ze der al mee stoppen vooraleer ze de index gelanceerd hebben want dat is alles behalve betrouwbare info!

Maar ik zie der eigenlijk helemaal 't nut niet van in. :no:

Het aandeel speenbetrappingen in het percentage driespenen is idd interessant om te weten, doch dat doet geen afbreuk aan het belang van het percentage driespenen per stier.

Naast de directe relatie tussen milieu-invloed (boxbedekking, stalbezetting, stalsysteem e.d.) en het percentage speenbetrappingen, hebben natuurlijk ook de bouw van de koe (waaronder beengebruik, speenlengte e.d.) daar hun aandeel in.

En juist die milieu-invloeden worden door de brede aangedragen info uitgefilterd, gelijk de voeding van grote van invloed is op het eiwitpercentage van de melk, maar er toch een betrouwbare index van word gemaakt.

Daarmee treft het argument van de speenbetrappingen geen doel.
Harry K

Berichtdoor Marcel V » do nov 28, 2013 10:46

Volgens mij is het geneuzel achter de komma Harry. Vraagje voor jouw , na hoeveel x uierontsteking besluit je om een koe en zijn aanwezige nakomelingen te ruimen ?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij