Beste zoon van topstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Beste zoon van topstieren

Berichtdoor Marcel V » di dec 24, 2013 20:53

Wat ik me al langer afvraag is welke stier vinden jullie de beste zoon van een veel gebruikte internationale stiervader? De beste zoon van Starbuck is Aerostar, daar zal weinig discussie over zijn. De beste zoon van Sunny boy is zonder twijfel Cash , maar wie is zijn beste zoon?
En is Lord lily de beste Blackstarzoon? Wat te denken van Oman, vele zonen zijn ingezet maar slechts enkele halen het nivo van vader. Het is nog te vroeg om de beste zoon aan te wijzen maar wie zijn de kanshebbers?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Re: Beste zoon van topstieren

Berichtdoor Sander » di dec 24, 2013 21:03

laurenzo beste cash zoon
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » di dec 24, 2013 21:57

Royal is denk ik niet veel minder dan Cash, wel minder dochters. Beste Sunny boy kleinzoon is Kian. Dat moet je Hans van Bergen gunnen zo met de kerst.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor jvt » di dec 24, 2013 23:55

juror zal voor vele de betere blackstar zoon zijn tov lord lily, op ons bedrijf was dat niet het geval maar meadowlord.
Denk dat Garrett de beste Oman zoon is en zal blijven, niet perse omdat hij van ABS is, daar hebben ze genoeg Oman zonen, maar gewoon omdat er geen enkele, maar dan ook geen enkele, Garrett dochter tegenvalt, terwijl er bij veel Oman zonen ook nogal wat afzwaaiers zijn.
Ben met Sander eens dat Laurenzo de beste Cashzoon is, bij Shottle is het nog steeds de vraag welke zoon het beste zal zijn.
Zonder meer is Justy daarintegen de beste Mascotzoon aller tijden, maar dat was een makkie omdat Mascot zelf een dweil van een stier was en veel van zijn zonen zeker niet beter..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Robert » wo dec 25, 2013 00:08

juror zal voor vele de betere blackstar zoon zijn

:roll:

meen je dat nu :?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Roderick » wo dec 25, 2013 01:03

Comestar Leader :idea:

Etazon Laurel. :?:

Juror :roll: :arrow: :roll: :no: :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor opelmanta » wo dec 25, 2013 09:56

Marconi is ook nog van Blackstar. Er is ook nog een kleinzoon met 2 goeie zonen, Mtoto. Is Mascol beter dan Shottle, of andersom. Ik zou het niet weten, beide te exclusief voor mijn budget. Zoek wel een kleinzoon.
Beste Aerostar zoon op papier Ronald, Rudolph meer invloed. Toch jammer.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Marcel V » wo dec 25, 2013 10:15

Als kleinzonen van Sunny boy vind ik Major en Dustin van hetzelfde kaliber dan Kian. Mtoto vind ik een onderschatte stier. Ik vond hem ook altijd te duur maar hij had als stiervader wel wat meer gebruikt mogen worden.
Van Comestar Leader hebben we indertijd 17 sk gehad en 1 vk :? Was wel een beste stier maar hier dus maar 1 van gemolken. De eerste 2 Juror pinken die we hadden moesten al met 18 mnd bekapt worden. De rest van de rietjes heb ik toen maar ingeruild.
Marcel V

Berichtdoor jvt » wo dec 25, 2013 11:00

Robert schreef:juror zal voor vele de betere blackstar zoon zijn

meen je dat nu :?

ik zeg al, op ons bedrijf zeker niet. Gingen allemaal vd benen af. Denk dat er echter genoeg showfokkers zijn die met Juror gelukkiger zijn geweest dan met andere Blackstar zonen. Voor de gemiddelde boer waren bijv. laurel en leader idd beter. Ik meen dus wel wat ik schreef, maar met die vele bedoelde ik dus de showfokkers...( waar ze vaak in de US en Canada het ganse jaar op stro staan)..
jvt

Berichtdoor jvt » wo dec 25, 2013 11:01

Marcel V schreef:Als kleinzonen van Sunny boy vind ik Major en Dustin van hetzelfde kaliber dan Kian. Mtoto vind ik een onderschatte stier. Ik vond hem ook altijd te duur maar hij had als stiervader wel wat meer gebruikt mogen worden.
Van Comestar Leader hebben we indertijd 17 sk gehad en 1 vk :? Was wel een beste stier maar hier dus maar 1 van gemolken. De eerste 2 Juror pinken die we hadden moesten al met 18 mnd bekapt worden. De rest van de rietjes heb ik toen maar ingeruild.

Mtoto is idd een onderschatte stier, maar vergeet niet dat veel Mtoto dochters met een nijptang nog niet te melken waren, zo taai. Als stiervader idd (y) (y)
jvt

Berichtdoor MelkboerLuc » wo dec 25, 2013 13:16

Wie zou dan beste zoon of kleinzoon van Ned Boy zijn of geweest zijn?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Marcel V » wo dec 25, 2013 13:37

Hier een (oud) onderzoek dat ik tegen kwam http://edepot.wur.nl/153149 . Helaas staan de betreffende zonen er niet bij. Het zou aardig zijn om zoiets nogmaals te doen maar je zou ook onderscheid moeten maken in kwaliteit :yes:
Marcel V

Berichtdoor teuntje93 » wo dec 25, 2013 14:02

Marcel V schreef: De beste zoon van Starbuck is Aerostar, daar zal weinig discussie over zijn.

Mapel Wood Ideal en Prelude zijn volgens mij niet heel veel minder of wel? Prelude zie je ook veel terug bij stieren met een (y) (y) klauwgezondheid.

Marcel V schreef:En is Lord lily de beste Blackstarzoon?

Etazon Laurel, Marconi, Starleader zijn volgens mij net zo goed als Lord Lily
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Robert » wo dec 25, 2013 14:29

Duster was ook een tijdje populair vanwege onopvallende dieren.
Maar eigenlijk is Blackstar natuurlijk een zeer matige stier met diep teleurstellende nazaten.
Ik zie de dochtergroep van Blackstar nog binnen komen op de NRM. Wat een teleurstelling en gelijk was 't duidelijk -veel hype weinig winst.

Was F16 niet een betere halfbroer? Alleen die had de pech dan die in Nederland stond.
In Engeland en Duitsland beste nakomelingen.

Prelude is ook een stier van van top naar de donkerste spelonken naar opnieuw top is gegaan.
Mtoto en Outside gaan lang mee in de vader lijn maar er zijn een heleboel zonen in USA en Europa van Prelude die goede koeien hebben nagelaten. Alleen zat de tijd tegen met het hoge vet, gemiddeld melk en lage eiwit.

Maar ook een stier als Bell heeft het natuurlijk bijzonder gedaan als stiervader en zeker als moedersvader.

Starbuck heeft met Aerostar, Stardom en Besne Buck drie heel verschillende zonen met kwaliteiten.
In Frankrijk ook nog een stel goede zonen die minder bekend zijn geworden.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Marcel V » wo dec 25, 2013 16:32

Sander schreef:laurenzo beste cash zoon

Heb je Cosmo ook gebruikt?
Marcel V

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij