Beste zoon van topstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Beste zoon van topstieren

Berichtdoor teuntje93 » ma mei 23, 2016 21:38

Robert schreef:Als vaars groot en diep, maar ze slijten veel te hard. Vroegrijp en negatief eiwit, te groot en te open, vroeg oud, vroeg weg.
ManOMan is een voorbeeld die alle kwaliteiten van zijn vader mist. Volgens mij heeft Iota dat ook.
Ik snap niet dat de stier zoveel kansen heeft gekregen en dat 'de kenners' er nog steeds mee weglopen

maar als ik het dus goed begrijp zijn de 3 meest invloedrijke zonen van Oman, Snowman, Man O Man en Iota, dus alle 3 stieren zijn die vroegrijp, laag eiwit en te groot fokken.

Denk wel idd dat Freddie een van de betere O-Man zonen is. Welke O-Man zonen hadden volgens jou (inter)nationaal meer invloed mogen krijgen?
Juno en Shogun zijn in NL wel bekend maar groot zal hun invloed niet zijn internationaal. Eight is zeer populair onder boeren maar hoeveel zonen zijn er getest wereldwijd?
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Robert » ma mei 23, 2016 21:50

ManOMan heeft gigantisch veel zonen en kleinzonen. Ik vrees dat we van zijn invloed nog niet af zijn maar er blijft nix van over.
Snowman is veel meer een productie (melk) stier en dat soort stieren blijf je tegenkomen. Ook al valt vruchtbaarheid tegen, productie aanleg blijft.
Met Iota heb ik niets, maar ik kan het ook totaal verkeerd hebben. Hij heeft ook een groot aantal zonen die nog komen. Diep en ruim maken wel indruk, vroegrijp is altijd goed voor een index. Laatrijp en index is contradictio in terminis 8)
Alle praatjes dat we kleinere koeien moeten hebben gaan KI's voorbij. Ze doen er niets mee en gaan er niets mee doen.
Hoe groter de koe hoe groter de kans dat ze veel melk geeft. Er zit nu eenmaal een sterke relatie tussen hoogtemaat en productie. Er staat nog een studie vanuit Canada naar de wens van kleinere koeien. Conclusie is: de koeien worden nu eenmaal groter.

Van Eight kan ik vijf zonen vinden met een KI code of gepubliceerde genomics

Met de genomics van de afgelopen jaren is er een stap overgeslagen. Het gaat niet meer om de beste zonen het gaat om de snelste zonen. De OMan zonen kwamen te laat en zijn nu al lang een gepasseerd station.
Wat tegenwoordig ook meetelt is de moederlijn. Men hoopte dat er nieuwe koeien en lijnen gevonden werden met genomics. Dat is dus niet gebeurt, het tegendeel. Juist de moederlijn wordt veelvuldig gebruikt. Meer en langer dan ooit. Om één of andere reden worden 1 à 2 koeienstammen erkend als goed en elke keer bevestigd als goed. Buiten het potje kijken lukt niet met genomics. Ondanks snelle generaties waar andere (vreemde) stieren in voor zouden kunnen komen, gebeurt dat niet. Een vreemde naam wordt al een outcross genoemd. Er zijn nu al genoeg stieren die OMan 6 keer in de afstamming hebben zitten. Voor zo'n toch nog 'jonge' stier als OMan (13 jaar geleden met zijn eerste index) is dat ontzettend vaak in korte tijd.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » ma mei 23, 2016 22:21

Robert schreef:
Van Eight kan ik vijf zonen vinden met een KI code of gepubliceerde genomics

der komt nog eentje aan :oops: :lol:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » vr mei 27, 2016 21:22

Robert schreef:Met Iota heb ik niets, maar ik kan het ook totaal verkeerd hebben. Hij heeft ook een groot aantal zonen die nog komen. Diep en ruim maken wel indruk, vroegrijp is altijd goed voor een index. Laatrijp en index is contradictio in terminis 8)

:wink:
http://web.altagenetics.com/english/Alt ... -away.html
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Jett-air » vr mei 27, 2016 22:02

Wij melken een paar dochters van Saloon (Iota zoon), nog nooit zulke beste vaarzen gehad.
Gigantische melkplas, en super correcte vaarzen. . .kruisligging alleen wat in de gaten houden.
De iotas die wij hebben gehad zijn weggegaan met klauwproblemen of te slecht beenwerk.
Jett-air

Berichtdoor Marcel V » ma jan 09, 2017 21:38

de eerste zonen van Maik komen met dochters aan de melk. Interessant om te zien welke overeind blijven. Disclosure en Malki lijken niet verkeerd. Hier ook de eerste van Bougie (es) Maik x Jorryn (Desibon 6) gekalfd. Heeft veel van Malki weg en melkt vlot dus ik ben benieuwd naar de rest, heb r in totaal 14 dochters van. In Grashoek lopen er ook nog een paar maar die zijn jonger.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Sander » ma jan 09, 2017 22:01

michael, Geronimo heb je ook nog
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » ma jan 09, 2017 22:27

er zijn er genoeg :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Robert » ma jan 09, 2017 22:41

Ik tel er 27, en weet niet of ze allemaal zijn ingezet.
Heb de hoop dat meerdere stieren een (y) bijdrage kunnen leveren aan de huidige veestapel

BATENBURG G MANDELA
BATENBURG GERONIMO
BATENBURG M. MICHAEL
BEEZE MAIKMAN
BIG MALKI
BORDER SVEN
EASTLAND MAINPORT
FARMERS WISH J.H. MR. WHITE
GRASHOEK MONEYMAKER
HEUVEL ALDERWEIRELD
HEUVEL LUKOKI
HEUVEL RIEDEWALD
HEUVEL SANA
JIMM. HOLSTEIN MR.BOBO
KEYENBERG KING MAIK (had BLAD of CVM wel beschikbaar)
KIK MASTERCLASS
MAIKSON
MENTOR TV TL TY
OLHOOFSTER LOCO
PEELSEHOEVE BALLOT
PEELSEHOEVE MAGUS
PLATAAN FULLHOUSE
TOPSPEED RAGLAN TV TL TY RF
UENK MEXX
VVH REPAIRMAN
WEGGEL. DISCLOSURE TV TL TY
WEGGELHORSTER ASHBURTON
Robert

Berichtdoor Marcel V » di jan 10, 2017 18:33

Is een aardige lijst :yes: , het lijkt erop dat dit allen Nederlandse stieren zijn. Word er geen enkele stier uit ons kikkerlandje internationaal ingezet de laatste tijd ?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor hulsteins » di jan 10, 2017 23:41

Wake up !
This is the the 21st century !!
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Robert » wo jan 11, 2017 09:49

internationaal ?? Er is maar één land die het bovenaan staat en dat is de USA.
Niet omdat de koeien daar beter zijn, de index 't minst van allemaal, inteelt hoog, veel invloed van Bolton en uitermate slechte stieren als Mogul de redder van het ras genoemd en al decennia fokken op vroegrijpheid. Maar ze kunnen praten als brugman en imponeren dat ze groot zijn terwijl de kneuzen elders slecht trachten te volgen en slijmen.
Sinds Shottle heeft geen enkele buitenlandse stier invloed gehad en voorlopig krijgt een andere stier ook geen ruimte.
Robert

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij