ManOMan heeft gigantisch veel zonen en kleinzonen. Ik vrees dat we van zijn invloed nog niet af zijn maar er blijft nix van over.
Snowman is veel meer een productie (melk) stier en dat soort stieren blijf je tegenkomen. Ook al valt vruchtbaarheid tegen, productie aanleg blijft.
Met Iota heb ik niets, maar ik kan het ook totaal verkeerd hebben. Hij heeft ook een groot aantal zonen die nog komen. Diep en ruim maken wel indruk, vroegrijp is altijd goed voor een index. Laatrijp en index is contradictio in terminis
Alle praatjes dat we kleinere koeien moeten hebben gaan KI's voorbij. Ze doen er niets mee en gaan er niets mee doen.
Hoe groter de koe hoe groter de kans dat ze veel melk geeft. Er zit nu eenmaal een sterke relatie tussen hoogtemaat en productie. Er staat nog een studie vanuit Canada naar de wens van kleinere koeien. Conclusie is: de koeien worden nu eenmaal groter.
Van Eight kan ik vijf zonen vinden met een KI code of gepubliceerde genomics
Met de genomics van de afgelopen jaren is er een stap overgeslagen. Het gaat niet meer om de beste zonen het gaat om de snelste zonen. De OMan zonen kwamen te laat en zijn nu al lang een gepasseerd station.
Wat tegenwoordig ook meetelt is de moederlijn. Men hoopte dat er nieuwe koeien en lijnen gevonden werden met genomics. Dat is dus niet gebeurt, het tegendeel. Juist de moederlijn wordt veelvuldig gebruikt. Meer en langer dan ooit. Om één of andere reden worden 1 à 2 koeienstammen erkend als goed en elke keer bevestigd als goed. Buiten het potje kijken lukt niet met genomics. Ondanks snelle generaties waar andere (vreemde) stieren in voor zouden kunnen komen, gebeurt dat niet. Een vreemde naam wordt al een outcross genoemd. Er zijn nu al genoeg stieren die OMan 6 keer in de afstamming hebben zitten. Voor zo'n toch nog 'jonge' stier als OMan (13 jaar geleden met zijn eerste index) is dat ontzettend vaak in korte tijd.