IMMUNITY+

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: IMMUNITY+

Berichtdoor Robert » di feb 25, 2014 20:11

je mist dat er genomics aan te pas komen :wink:
je mist dat er dikte van huidmetingen zijn gedaan :wink:

Wat je zeker mist is de vraag of de één maal hogere geteste immuniteit wel de reden is van al die positieve effecten.
Daar kun je om :lol: :lol: :lol:

Je kunt ook vragen of ze hebben gekeken naar andere zaken in één koppel van 3000 koeien. Waren ze even grote, massa, hadden ze een dikkere huid, harde klauwen, hoogproducitief of niet, waren het crossies of juist een ingeteelde koppel.
Er is verder gekeken dan alleen maar deze test, alleen dat hoor je niet meer maar dat werd toen wel naar buiten gebracht.
Wellicht eens aardig om te vragen :wink:

Was de opfok hetzelfde geweest, niet toevallig diarree gehad en de andere niet....
't ene dier had een kuchje tijdens de vaccinatie, de andere niet.
Wanneer is het immunteittestje gedaan? en is er rekening gehouden mee .....

Over hoe lange periode zijn de koeien en hun klachten gevolgd?
Hoe lang was de levensduur van de geteste koeien?

Wat ook bekend is dat de samenstelling van de darmflora groot effect heeft op de gezondheid en weerstand.
En stress niet te vergeten...

Ik ben nogal gereserveerd naar onderzoek en onderzoekers, financiers en marketeers van verkopende organisaties
Kijk ik dan naar verkoop organisatie met beperkende patenten en stieren die deze kwaliteiten hebben....
Kijk ik dan ook naar de proefstieren die ze inzetten.
En ja met een knipoog kijk ik naar de resultaten van de crossies en immuniteit en denk verder aan heterosis en inteelt :roll:

Je moet niet willen lezen wat je wilt zien en de rest niet beantwoorden. :wink:
Gooi ik 't over een andere boeg.
Zouden ziektekosten verzekeraars en farmaceuten niet erg veel belang hebben bij zo'n test ... :roll:

Maar probeer het. Over 10 jaar weten we meer.
Robert

Berichtdoor Roderick » di feb 25, 2014 21:10

Robert, ik mag hopen voor jou, dat iemand die in de UK woont toch wel iets beter Engels kan lezen. :shock: :?

Er staat helemaal niet dat er genomics aan te pas komt. :no: ......er staat dat ze nu naar de genomics aan het zoeken zijn die misschien kunnen vertellen of een koe/stier Immunity+ is. (dat is er dus nog niet)
Tot nu toe wordt er bloedonderzoek gedaan en huidmetingen van de geinjecteerde plek om te bepalen of ze verhoogde weerstand hebben.

Die huidmeting heeft dus helemaal niets met dik of dun vel te maken, maar alles met de reactie van de huidcellen op de enting :!: ...heel verschil. :!:

Verder zeg ik ook niet dat ik zeker weet dat het werkt, maar als er aantoonbaar hogere afweerstoffen in het bloed te vinden zijn, hecht ik daar meer waarde aan dan aan genomics. :wink:

Gelukkig zijn het ook nog beste stieren die immunity+ hebben, zodat als het allemaal niet zou werken zoals ze zeggen , we nog steeds geen rommel op stal hebben. 8) (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » di feb 25, 2014 21:11

Ff een rondje fleck gebruiken renee ,hepje hetzelfde result en met de beefprices van vandaag kejje het rijk worden dan helemaal nie meer tegenhouden :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Robert » di feb 25, 2014 21:14

Maar waarom beantwoord je mijn vragen niet :?
Ik mag toch hopen dat jou Nederlands beter is dan de mijn Engels 8)

Jou afsluiting had ik enkele reacties eerder al geschreven 8)
Robert

Berichtdoor Roderick » di feb 25, 2014 21:25

Omdat je met die vraagstelling elk onderzoek kapot kunt schieten. :yes:
Je zult nooit een onderzoek kunnen doen zonder ruis, maar het lijkt me met zulke percentages dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit, of dat nu 20 of 30% minder mastitis is.
Als er percentages van 5-7% minder mastitis of placentas naar buiten kwamen, dan ben ik sceptisch vanwege ruis. Met de percentages die ze nu hebben geloof ik niet dat de ruis het probleem is. :no:

Onderzoeken worden nou eenmaal in opdracht van firma's gedaan, daar komt nou eenmaal het geld vandaan. (ook al heb ik begrepen dat het hier iets anders gelopen is :yes: .....Universiteit had bij een eigen onderzoek het hele immunity verhaal ondekt, en is daarmee de boer opgegaan, waardoor SEMEX er geld in heeft gestoken voor meer onderzoek)

Wat verder meespeeld is dat ik al 10 jaar het vermoeden had dat er dus bloedlijnen zijn die veel meer weerstand/minder problemen hebben.

Vooral Blackstorm (KI Kampen) was een stier die mij deed vermoeden, dat er zoiets gaande kon zijn.
Toen dat hele Immunity verhaal naar buiten kwam, klonk mij dat wel aannemelijk in de oren.
Roderick

Berichtdoor Roderick » di feb 25, 2014 21:26

Arno schreef:Ff een rondje fleck gebruiken renee ,hepje hetzelfde result en met de beefprices van vandaag kejje het rijk worden dan helemaal nie meer tegenhouden :wink:

BRRRRRRR :x :shock: :? :x .......ga effe je mond spoelen Skot. :evil:

Alle rassen liever dan Fleck. :yes:
Roderick

Berichtdoor Robert » di feb 25, 2014 22:29

:P Je vraagt niet om een mening of interesse maar je vraagt om bevestiging :wink: zonder dat je de :?: :?: wilt horen
Je past dus (y) in het 'marketing' onderzoek 8) van wat houdt de boeren bezig.
Robert

Berichtdoor Roderick » di feb 25, 2014 22:44

Nou Robert, van jou had ik echt geen bevestiging verwacht :no: :lol: ......als het uit Canada komt is het voor jou al bij voorbaat twijffelachtig. :roll:
Toch heb je nog steeds geen echt antwoord gegeven. :no: .....je stelt dat de manier van onderzoeken niet volledig genoeg is, en je zegt dat het via genomics bepaald wordt.
Dat laatste is niet waar, en het eerste is iets waar je tot in de einden der tijden kunt discuzeuren. :wink:

Feit blijft dat uit metingen de antistoffen in de melk van immuniy+ vaarzen veel hoger zijn, en blijven dan gewone vaarzen.......ook ruis in het onderzoek dan. :?:
Ik mag zulke onderzoeken wel, omdat het tastbare feiten zijn, en geen verwachtingswaarden en theorien over hoe genoompjes gaan vallen. :x

Verder ga ik geen stieren kopen puur om hun Immunity+ :no: ......Ik gebruik Seaver en Brawler omdat ik het goede stieren vind, Immunity+ is dan mooi meegenomen. :!:
Roderick

Berichtdoor Sjaak007 » wo feb 26, 2014 07:33

Roderick schreef:Robert, ik mag hopen voor jou, dat iemand die in de UK woont toch wel iets beter Engels kan lezen. :shock: :?

Er staat helemaal niet dat er genomics aan te pas komt. :no: ......er staat dat ze nu naar de genomics aan het zoeken zijn die misschien kunnen vertellen of een koe/stier Immunity+ is. (dat is er dus nog niet)
Tot nu toe wordt er bloedonderzoek gedaan en huidmetingen van de geinjecteerde plek om te bepalen of ze verhoogde weerstand hebben.

Die huidmeting heeft dus helemaal niets met dik of dun vel te maken, maar alles met de reactie van de huidcellen op de enting :!: ...heel verschil. :!:

Verder zeg ik ook niet dat ik zeker weet dat het werkt, maar als er aantoonbaar hogere afweerstoffen in het bloed te vinden zijn, hecht ik daar meer waarde aan dan aan genomics. :wink:

Gelukkig zijn het ook nog beste stieren die immunity+ hebben, zodat als het allemaal niet zou werken zoals ze zeggen , we nog steeds geen rommel op stal hebben. 8) (y)

Ik melk nu een paar dochters van seaver, maar ik word hier nog niet echt blij van! Qua exterieur zal ik er niets van zeggen. Ze zijn netjes gebouwd, maar in mijn ogen te teer. ( moedersvaders cb allen en kian) qua productie is er 1 normaal en 1 bar slecht. Overigens het exterieur niveau van de moeders halen ze niet.
Sjaak007

Berichtdoor edward28 » wo feb 26, 2014 10:30

Iemand dochters van Jungle By of Maritime?
edward28

Berichtdoor Robert » wo feb 26, 2014 13:03

Helaas heb ik de papieren van de lezing niet meer. Maar het rondere, dikkere type koe in relatie met gezondheidsklachten is ter sprake gekomen. Met name omdat daar al mening studie over is geweest met aardige maar geen baanbrekende resultaten.
Een recent (vervolg) onderzoek met veel koeien leverde dit op. http://popups.ulg.ac.be/Base/document.php?id=9570
Ook in Denemarken hebben ze gekeken naar het rondere dikkere type koe en of het kon helpen voorspellen dat dieren minder gezondheidsklachten hadden.

Overigens, dit zal ook wel niet leiden tot twijfel :lol: want een maand studie in reclame materiaal afkomstig uit Canada is altijd superieur :wink:
Robert

Berichtdoor Roderick » wo feb 26, 2014 13:44

Tjonge Robert, je zou zo de politiek in kunnen :? ......heel veel praten, de aandacht van de feiten afhalen door wat sarcastische opmerkingen en ondertussen nog geen antwoord op de vraag geven. :roll:
Roderick

Berichtdoor walmark » wo feb 26, 2014 16:17

Op zich klinkt dit Immunity+ als een goed idee.
Maar om dan een hoge weerstand stier te gaan zoeken uit de Semex line-up, is dt niet een beetlje hetzelfde als gaan shoppen voor een werkoverall in een bruidsjurken-winkel?
Je kan het ook andersom bekijken, en zeggen dat het de meest bruikbare stieren uit hun programma naar voren kan brengen?

De vraag blijft hoe goed de immune-reponse van een Holstein koe is, als ze een kker in de negatieve energie-balans zit. Dan is dat meestal goauw over, en begint de ellende.
Ik denk dat Arno gelijk heeft; de best de genetic marker is; zet maar een witte kop op de koe. Resultaat is bijna geen negatieve energie-balans, en het immune-system blijft op volle kracht doorwerken ten tijde van stress of problemen. Werkt voor Monties, Fleckies, Simmies, en zelfs voor Holsteins met witte kop (Oman en Marconi van vroeger).
Persoonlijk nu 8 jaar bezig met monties in Canada, wat een verademing (y) na de toestanden met pure Holsteins hier.
Zal wel nooit objectief in ons mooie grote land gebeuren, maar wat heel interessant zou zijn, is het verschil in immune-response tussen alle rassen "meten"?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Harke Heidstra » do feb 27, 2014 18:13

walmark schreef:Maar om dan een hoge weerstand stier te gaan zoeken uit de Semex line-up, is dt niet een beetlje hetzelfde als gaan shoppen voor een werkoverall in een bruidsjurken-winkel?

:lol: Scherp!

Het lijkt mij persoonlijk beter onderbouwd en tastbaarder dan die Better Life en Better Efficiëncy kengetallen die CRV nu weer uit meerdere andere (ook nog niet zulke betrouwbare) fokwaarden samensteld en berekend. Voegt wat mij betreft niks toe en is pure marketing.

Dat Immunity-verhaal lijkt mij aannemelijker, nu de praktijk uit laten wijzen of het klopt. Feit is natuurlijk dat er erg veel verschil is in weerstand van koeien.

@Robert

Waarom zo argwanend tegen zowat elke nieuwe techniek/ innovatie, en dit wegzetten als enkel een middel van de fabrikant om meer centjes te maken? Er bestaat ook zoiets als win-win. :yes:
Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.
Harke Heidstra

Berichtdoor boer pieter » do feb 27, 2014 19:45

ben niet tegen nieuwe dingen gebruik zelf ook veel genomic stieren en gesexst maar wat ik mij afvraag is hoeveel boeren kijken hier na .in mijn kennis kring doen de meeste gewoon stier advies programma van viking en Word er steeds minder over fokkerij gesproken . zelf doe ik dat ook en dat werk bij ons ook wel goed
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij