IMMUNITY+

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: IMMUNITY+

Berichtdoor Niels » do feb 27, 2014 20:08

boer pieter schreef:ben niet tegen nieuwe dingen gebruik zelf ook veel genomic stieren en gesexst maar wat ik mij afvraag is hoeveel boeren kijken hier na .in mijn kennis kring doen de meeste gewoon stier advies programma van viking en Word er steeds minder over fokkerij gesproken . zelf doe ik dat ook en dat werk bij ons ook wel goed

....waarna de deense koeien met impacktpoeder, toxineremmers en wat niet meer in de benen moeten worden gehouden om eens wat mindere omstandigheden te overleven... (y)
Niels

Berichtdoor Marcel V » do feb 27, 2014 20:20

boer pieter schreef:ben niet tegen nieuwe dingen gebruik zelf ook veel genomic stieren en gesexst maar wat ik mij afvraag is hoeveel boeren kijken hier na .in mijn kennis kring doen de meeste gewoon stier advies programma van viking en Word er steeds minder over fokkerij gesproken . zelf doe ik dat ook en dat werk bij ons ook wel goed

In mijn kennissenkring vinden ze ook dat ik me nogal druk maak over fokkerij, zij doen al jaren aan sap en zijn daar tevreden mee. Als ik hun koeien bekijk zou ik het liefst een potje gaan staan janken maar ja....
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Roderick » do feb 27, 2014 21:38

Marcel V schreef:In mijn kennissenkring vinden ze ook dat ik me nogal druk maak over fokkerij, zij doen al jaren aan sap en zijn daar tevreden mee. Als ik hun koeien bekijk zou ik het liefst een potje gaan staan janken maar ja....

:lol: :lol: :lol: :mrgreen:

En dan 3 jaar later zijn ze aan het crossen want die verrekte Holsteiners zijn geen ene zak waard. :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor jvt » do feb 27, 2014 21:48

Roderick schreef:
Marcel V schreef:In mijn kennissenkring vinden ze ook dat ik me nogal druk maak over fokkerij, zij doen al jaren aan sap en zijn daar tevreden mee. Als ik hun koeien bekijk zou ik het liefst een potje gaan staan janken maar ja....

En dan 3 jaar later zijn ze aan het crossen want die verrekte Holsteiners zijn geen ene zak waard. :roll:

:lol: :lol: :lol: :lol: (y) (y) (y)
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Robert » do feb 27, 2014 22:12

@Harke, ik ben begonnen met de uitspraak, ik weet 't nog niet. Rustig wachten naar de resultaten.

En inderdaad (te) stellig geweest want ik kon de diskussie van een paar jaar geleden (2012) toen het gepresenteerd werd niet meer exact herinneren/nakijken.
Wat zeker is dat er al veel eerder naar immuniteit is gekeken. Ook Semex heeft dat gedaan maar noemt dat nu niet meer in hun verhaal. De relatie tussen bespiering en het minder melktypische type koe is al vaker onderzocht door onderzoekers. Want 't was al eerder opgevallen dat een dikkere en rondere koe meer of een betere weerstand lijkt te hebben, en dat lijkt voor een deel ook zo te zijn.
Alleen is de vraag dan zijn het de rondere vormen of zijn er gezamenlijke bronnen die zorgen voor en een rondere koe en een betere weerstand.
Er is er een optimum want (te) veel rondheid (en weerstand?) geeft te weinig melk. Eenzijdige selectie op melktype bleek duidelijk minder weerstand op te leveren.
De vraag van : 'wat was er eerder de kip of het ei' moet veel vaker gesteld worden in de genetica. Gevonden relaties en vererving worden volgens mij wel erg makkelijk toegeschreven.

In de presentatie kwam de studie naar voren met van 1 bedrijf in warm USA. Begonnen met een beperkt aantal dieren van 200 koeien en nu zeggen ze dus 3000 dieren. Helaas, dat kan geen betrouwbaar onderzoek genoemd worden. En dan gaan ze er ook nog erfelijkheidsgranden aan hangen :roll: En wel zo hoog dat het ongeloofwaardig wordt. Hoeveel waarnemingen gaat 't. Hoe veel witvuilers en dan ook nog halfzussen, familieleden of totaal andere genetische aanleg heb je bij alleen maar de klacht witvuilers. Als je dan ook nog andere ziekten/klachten moet bekijken/registreren.
Maar als je alles op één hoop gooit en missers kunt compenseren met anderen, dan komt er wel een aardig getal uit maar het is een nietszeggend. (zoals meer indexen)
Als ergens onderzoek naar genetische component van ziekten/ weerstand zou kunnen plaatsvinden dan heb je landen nodig die overal de veearts bij moeten halen en ook nog registreren. Als zo onderzoek plaatsvindt en dat geeft vooruitgang dan komt er een :P en (y) .
Dan kun je kijken naar Denemarken, maar ja de Deense fokkerij valt ook niet op door hun uitzonderlijke prestaties. :roll:

De hele opzet, de mooie plaatjes, video's van 't gezondheid / immuniteit verhaal. 't wetenschappelijke praatje en dan ook nog in combinatie met patenten en de realiteit van een fokprogramma doet :twisted:
Daarbij hebben ze ook gekeken van wat leeft er bij de boer. Immuniteit heeft interesse dus mooi op aansluiten.....
Toen ik verder keek en onderzoeksresultaten van dezelfde organisaties met Sk Rooien tegen kwam, dan ga je helemaal :lol:

Ik heb :no: problemen met genomics of met onderzoek / vooruitgang. Ik zie wel aardige resultaten met genomics maar ik zie nog meer beloften wat niet worden waargemaakt. Toch voor Ki's zou 't voordeliger moeten zijn (wat ik me afvraag want het fokprogramma is niet goedkoper geworden. :P vraag voor de ledenvergaderingen :wink: )
Eens met een 'varkensman' gesproken die zei dat de basis van de koeienfokkerij niet goed genoeg is. Er is te weinig info van wat gaat er in en wat komt er uit. Eerste veel meten. Daarna komt echter 't probleem dat er wel eens te veel data komt. Hoe trek je dan de goede conclusies? Verdeling door het goeie te behouden en het minder te verbeteren is niet makkelijk.

Voor de veehouder zou een optie kunnen zijn, kruisen. Hoe de bonus van heterosis werkt :?: maar er is een bonus. Maar bij de crossies zie ik (y) en (n) waarbij de successen zeker :cheers: worden verspreid.
Ik vind de voorspelbaarheid van crossies erg lastig en wisselvallig. Daarbij kijk ik niet alleen naar de centen maar zie ook graag een mooie koe.
Is 't weer een preek geworden :mrgreen:
Robert

Berichtdoor Marcel V » do feb 27, 2014 22:30

Kortom rustig afwachten of die + stieren van Semex echt langer blijven lopen dan de rest , ehm de dochters dan :oops: . Als dat echt zo is zullen ze ook wel stieren van andere Ki's gaan testen :yes: .
Marcel V

Berichtdoor Roderick » do feb 27, 2014 22:47

Kan niet :no: ......Heeft SEMEX patent op. :idea:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » do feb 27, 2014 22:53

Na ja ik hoor nie bij de Semex sekte :oops: en zonder enige koeien kennis gaat het hier met koeien waar bij staat te janken en een dotje crossies het best aardig goed :yes: (y) 8)

Het gaat wel hard in de fockery wereld toe dee :yes: (y) Met genomics en immunity gaan we in no time naar een gem leeftijd van 10 jaar (y) (y) :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » do feb 27, 2014 22:56

Wat ik nie begrijp is dat we met die oersterke Semex koeien snakken naar genomics en immunity :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Marcel V » do feb 27, 2014 23:43

Roderick schreef:Kan niet :no: ......Heeft SEMEX patent op. :idea:

Tuurlijk wel Rody, as het echt wat is voor wat $$$$ wil Semex ook meedenken :yes:
Marcel V

Berichtdoor walmark » vr feb 28, 2014 02:11

Eigenlijk wordt dit hele immunity+ verhaal verkeerd om gebruikt. Ze moesten de namen van de laagste immunity stieren publiceren, en die dan disqualificeren voor grootschalig gebruik. Daar zouden de klanten pas echt wat aan hebben. Ik ben bang dat er weinig van de Goldwyn-hype over zou blijven. Maar nu de techniek door een commerciele KI is gekocht, zal dat natuurlijk nooit gebeuren.
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor john verhaar » vr feb 28, 2014 14:06

Roderick schreef:

En dat is dan toch ook zo Rody :!:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor walmark » di maart 25, 2014 21:50

Gisteravond bij onze studieclub hier Brad Sayles gehad van Semex, om dit hele immunity+ verhaal effe haarfijn uit te leggen.
Heb hem ook maar even gegrilled met wat vragen, die hier op vtf ook naar voren kwamen
Blij verrast was ik om te horen, dat ze de allerlaagste stieren inderdaad maar een career change hadden gegeven (y) en dat die nu bij McDonalds werken :lol:
Verder gaf hij vlot toe, dat bepaalde, minder extreem melktypische bloedlijnen relatief een veel hoger percentage plus stieren zouden leveren, dan het showtype. Outside, Oman, FBI, Shottle zonen deden het gemiddeld beter dan Goldwyn zonen, maar er waren van beide kanten ook vele uitzonderingen, bijvoorbeeld Goldwyn zoon Seaver.
Toen hij meldde dat er naast enkele honderden HF, Jersey en ook 51 Ayrshire bullen waren getest, werd de inner crossbreeder in myself wakker, en heb ik hem gevraagd of ze verschil zagen tussen de crossbred Ayrshires en de zuivere. (de Canadese Ayrshire is van de ondergang gered door de Scandinavische Rooie, op een vergelijkbare manier als de HF de FH in NL te hulp kwam, en de meeste Semex AY bulls hebben een flinke dosis Zweeds bloed).
Brad antwoordde dat, bijna allemaal de crossbulls veel beter immunity+ toonden dan hun zuivere Canadese neefjes :!: Dit was het resultaat van heterosis, en hij vertelde trots, hoe ze dit al hadden gebruikt om 9000 rietjes naar procross breeders in California te verkopen 8)
Science at work :cheers:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Robert » wo maart 26, 2014 10:24

Had hij ook zuivere Monties, FLV, Jersey of ander roodbont spul getest?
Je kunt wel zeggen dat het heterosis is, maar de kans is groot dat de zuivere Monties al beter scoren.

Daarbij wacht ik vol spanning af of de immunity+ dochters ook langer mee gaan (op vele plekken ter wereld)
Robert

Berichtdoor opelmanta » wo maart 26, 2014 12:01

Het is ook maar net hoe ze aan geven dat er iets aan mankeert. Een ronde die van de een op de andere dag van 30 naar 20 liter zakt mankeert iets. Een melktypische koe die met het mes tussen de tanden denkt van ik zal verdorie toch 45 liter blijven geven wordt hol en na een week mager. Na die week heeft ie minder weerstand.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij