IMMUNITY+

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: IMMUNITY+

Berichtdoor walmark » wo maart 26, 2014 14:29

opelmanta schreef:Het is ook maar net hoe ze aan geven dat er iets aan mankeert. Een ronde die van de een op de andere dag van 30 naar 20 liter zakt mankeert iets. Een melktypische koe die met het mes tussen de tanden denkt van ik zal verdorie toch 45 liter blijven geven wordt hol en na een week mager. Na die week heeft ie minder weerstand.

Heel mooi gezegd (y) Bijna alle voordelen toegeschreven aan witkoppen, komen hier direct of indirect uit voort :yes:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor walmark » wo maart 26, 2014 14:44

Robert schreef:Had hij ook zuivere Monties, FLV, Jersey of ander roodbont spul getest?
Je kunt wel zeggen dat het heterosis is, maar de kans is groot dat de zuivere Monties al beter scoren.

Niet gevraagd, heb me ingehouden, en fatsoenlijk gedragen voor de verandering :lol: Wou de pret niet bederven :!: Hij hield uit zichzelf al een entoesiast crossbreeding verhaal, en dat hoor je niet elke dag van die semex gasten :wink:
Indirect wel gevraagd, of er een link was tussen negatieve energie balans en Im+ resultaten, en ja, die was sterker voor het verband met ketosis gevoeligheid dan welke andere ziektes ook. 8)
En dan was dat ook nog eens getest bij een jong bulleke, die zelf niet in een negatieve energie balans zat :roll:

Trouwens, (ik kan het nu effe nergens vinden) maar ik herinner me vaag een onderzoek uit Frankrijk van jaren terug, waar HF en Monties ziek werden gespoten, en temperatuur en cortisol e.d. werden gemeten, en die reacties waren veel sterker en sneller voor de monties as de hollies :yes:
walmark

Berichtdoor Robert » wo maart 26, 2014 15:04

ik ken een veehouder, niet te ver van jou, die mee heeft gedaan met een crossie test door Semex.
Noorse Roodbonten op zijn Holsteiners (met nog wat NL stieren)
Toen ze vaars waren was hij (y) te spreken. Geen uitval, super makkelijk en gezond vee.
Vorig jaar kwam m'n sr. daar en toen was hij minder enthousiast. Geen (of bijna geen) was 4e kalfs geworden.
Robert

Berichtdoor walmark » wo maart 26, 2014 15:13

Was niet zonen succes, nee, maar tegenwoordig hebben ze Braut, is beter, heb ik me laten vertellen.
Voorzitter van Gencor (ook nog een Holstein Master Breeder zelf) gebruikte inmiddels al een paar jaar thuis volop monti sperma. Burnside had ook al geprobeerd Monty sperma aan het semex programma toe te voegen, maar dat had de concurrent al. Ik zit hier eigenlijk te wachten tot ze een keertje langskomen om een zuiver Montbeliarde bulleke van me te kopen. :lol:
walmark

Berichtdoor Robert » wo maart 26, 2014 15:16

Vreemd want juist de gezondheid / weerstand? en vruchtbaarheid zou toch goed moeten zijn.

De crossie proef vond ik veel aardiger in opzet dan deze Immunity+
Robert

Berichtdoor walmark » wo maart 26, 2014 15:26

Robert schreef:Vreemd want juist de gezondheid / weerstand? en vruchtbaarheid zou toch goed moeten zijn.

De crossie proef vond ik veel aardiger in opzet dan deze Immunity+

Niet zo vreemd, als je fokdoel en parameters, en keurings/selectie/uitstoot beleid tegenovergestelde doelstellingen en waarden heeft. Was bij voorbaat mislukt in Canada.
walmark

Berichtdoor Robert » wo maart 26, 2014 15:53

De veehouder gaf weinig om 't Canadese fokdoel.
Wil gewoon koeien melken en centen verdienen. Zit zeker niet op werk te wachten
Robert

Berichtdoor walmark » wo maart 26, 2014 18:10

Crossen om te crossen alleen, en met de verkeerde combinatie boer je achteruit :| Eerst een witkop op Canadese holstein zetten voordat er een ander vroegrijpe ras in beeld kan komen :yes:
walmark

Berichtdoor Søndergård » zo jan 27, 2019 11:12

Is er al iemand met ervaring op meerdere generaties Immunity+ stieren achter elkaar?
Søndergård

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij