melk produktie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

melk produktie

Berichtdoor boer pieter » do okt 23, 2014 19:22

hoe belangrijk vinden jullie melkproduktie in jullie fokkerij
voor mij zelf is het niet echt belangrijk natuurlijk moet een koe melk geven
maar ik ga niet voor 10000 liter of meer per koe ,als de produktie wat minder
is door wat van reden dan ook melk ik er wel een paar meer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: melk produktie

Berichtdoor Corjan » do okt 23, 2014 20:21

Als ik heel eeerlijk moet zijn weet ik nie eens wat mijn 305 dagen produktie is :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor christo » do okt 23, 2014 21:07

Corjan schreef:Als ik heel eeerlijk moet zijn weet ik nie eens wat mijn 305 dagen produktie is :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Meet toch geen enkele man :mrgreen:
christo

Berichtdoor BonteKoe » do okt 23, 2014 21:47

Hier komt voor de melkproductie eerst %eiwit en kg eiwit.
We hebben wel 2 melkstieren in het vat zitten om te corrigeren.
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor anton25 » vr okt 24, 2014 14:27

Volgens mij is het voeren, tkt en comfort van die beestjes veel belangrijker als fokkerij. extreme gevallen daargelaten.
anton25

Berichtdoor Erikjan » do okt 11, 2018 11:10

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... der-koeien

Hogere productie met minder koeien

Melkvee Pieter Stokkermans 10 okt 2018 om 12:00uur

Afgelopen jaar laat een duidelijk hoger gemiddelde melkproductie en een beter economisch jaarresultaat (ejr) per melkkoe zien. Ook wordt de trend in betere vruchtbaarheid doorgezet. Wel nam het aantal koeien af.

Dat blijkt uit de jaarstatistieken van CRV over het afgelopen boekjaar: van 1 september 2017 tot en met 31 augustus 2018. De gemiddelde productiestijging houdt verband met Nederlandse veehouders die voor het tweede jaar op rij veel melkkoeien afvoeren. Dat gebeurde in 2017 in verband met het fosfaatreductieplan en in 2018 vanwege het fosfaatrechtenstelsel.

Gemiddeld produceerden de Nederlandse melkkoeien 9.123 kilo melk met 3,57 procent eiwit, wat resulteert in 723 kilo's vet en eiwit in het boekjaar 2017-2018. Dat is de grootste toename in melk-, vet- en eiwitproductie sinds de introductie van het rollende jaargemiddelde in 2004.

Vruchtbaarheid
Tegelijkertijd werd de positieve trend in vruchtbaarheid doorgetrokken. De tussenkalftijd bedraagt nu 408 dagen, een daling van twee dagen ten opzichte van het vorige boekjaar. De levensproductie per koe steeg wederom en komt dit jaar uit op 30.343 kilo melk met 4,35 procent vet en 3,54 procent eiwit.

Voor het eerst zijn er melkveebedrijven in Nederland die gemiddeld meer dan 14.000 kilo melk per koe per jaar halen. Drie bedrijven hebben een ejr hoger dan 3.000 en acht bedrijven halen een gemiddelde vet- en eiwitproductie van meer dan 1.000 kilo. Nooit eerder werden deze grenzen gepasseerd.

Rollend jaargemiddelde

Het bedrijf met het hoogste economisch jaarresultaat van Nederland is het melkveebedrijf van maatschap Van der Mark-Harmsma uit Veenwouden met een ejr van 3.229 en een rollend jaargemiddelde van 14.865 kilo melk met 3,82 procent vet en 3,56 procent eiwit. Gevolgd door vof Jongsteins uit Hoogblokland met een ejr van 3075 en melkveebedrijf Van Berkum uit Elahuizen met een ejr van 3.029.

Alle rassen zijn dit jaar in productie gestegen. De melkproductie van de zwartbonte holsteinkoeien steeg verder van 9.958 naar 10.258 kilo melk. Met 4,30 procent vet en 3,55 procent eiwit in 353 productiedagen resulteerde dit in een gestegen ejr van 2.074. De roodbonte holsteinkoeien produceerden gemiddeld wat minder kilo's melk dan de zwartbonte, maar wel met hogere gehalten: 9.503 kilo melk met 4,50 procent vet en 3,65 procent eiwit. Dit resulteerde in een ejr van 1998.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Erikjan » do okt 11, 2018 11:12

Opvallende cijfers na een jaar fosfaat-perikelen. Er wordt weer hard gemolken.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor wit » do okt 11, 2018 11:20

Erikjan schreef:Opvallende cijfers na een jaar fosfaat-perikelen. Er wordt weer hard gemolken.

Hoezo opvallend :?: was vlgs mij allemaal wel te verwachten.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » do okt 11, 2018 12:41

Corjan schreef:Als ik heel eeerlijk moet zijn weet ik nie eens wat mijn 305 dagen produktie is :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

305 dagen productie is vlgs mij al jaren terug vervangen door 365 dgn productie :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kees99 » do okt 11, 2018 12:43

Het wach machien voer doet zijn werk super bij nr. 1. Petro.
Kees99

Berichtdoor opelmanta » do okt 11, 2018 18:04

Erikjan schreef:Het bedrijf met het hoogste economisch jaarresultaat van Nederland is het melkveebedrijf van maatschap Van der Mark-Harmsma uit Veenwouden met een ejr van 3.229 en een rollend jaargemiddelde van 14.865 kilo melk met 3,82 procent vet en 3,56 procent eiwit.

Ik heb de man eens opgezocht bij de erelijsten, de prestaties per koe in melkjaar 17-18.

Fokkerij maakt niet het verschil, hij melkt dezelfde "rommel" als ik. Olympic, Fidelity, Surprise, Cricket, Jonk, Canvas, Yorrijn, Astro, Legend, Persuader, Kian etc.
En hij heeft zichzelf ooit wat rieten O-man cadeau gedaan want daar staan er een paar van tussen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor kobonde » vr okt 12, 2018 07:31

Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » vr okt 12, 2018 07:53

kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.

Allemaal aannames indd maar je kunt ook je eigen saldo gebruiken en je eigen ejr berekenen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henryw » za okt 13, 2018 20:24

wit schreef:
Erikjan schreef:Opvallende cijfers na een jaar fosfaat-perikelen. Er wordt weer hard gemolken.

Hoezo opvallend :?: was vlgs mij allemaal wel te verwachten.

Maar ik las in de veeteelt dat in België ook een sprong gemaakt is. Hoe kan dat dan?
Henryw

Berichtdoor poekske » za okt 13, 2018 21:20

goede melkprijs, plus dat de prijs voor afgedankte melkkoeien verschrikkelijk goed is
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij