A1 en A2 stieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

A1 en A2 stieren

Berichtdoor bambam » di maart 03, 2015 13:01

Wie probeert er hier rekening te houden met A2 melk in de fokkerij?
We hebben nu eindelijk wat gegevens losgekregen bij CRV over een aantal stieren, maar mij valt op dat de KI verengingen of het niet onderzoeken of het voor zich houden. (n)
In Australië en Nieuw Zeeland schijnt zelfs al de A2 melk apart opgehaald te worden. :yes:
Dus lijkt het ons een goed idee om hier rekening mee te houden in de fokkerij, want zo snel gaat het niet om je koppel A2 te krijgen.
bambam

Beroep: ehm?
Interesses: Toezicht houden en koeien aaien

Re: A1 en A2 stieren

Berichtdoor boer pieter » di maart 03, 2015 13:02

leg eerst eens uit wat dat is heb er nog nooit van gehoort a1 a2
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kees99 » di maart 03, 2015 13:13

boer pieter schreef:leg eerst eens uit wat dat is heb er nog nooit van gehoort a1 a2

(y) Komt er later ook nog a3 en a4 melk?
Kees99

Berichtdoor Erikjan » di maart 03, 2015 13:15

boer pieter schreef:leg eerst eens uit wat dat is heb er nog nooit van gehoort a1 a2

http://edepot.wur.nl/248064

http://www.fleckviehkoeien.nl/A2A2-melk.asp
Traditionele runderrassen als Zebu, waterbuffels en Yaks produceren A2A2 melk. Men verondersteld dat de moderne runderrassen als Holstein en Fleckvieh vroeger ook uitsluitend A2A2 melk produceerden. Ten gevolge van een genetische mutatie zou de A1 melk zijn ontstaan. Aan de A2A2 melk worden meerdere gezondheidskenmerken toegekend. In Australië en Engeland wordt A2A2 melk verkocht tegen een hogere prijs.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor bambam » di maart 03, 2015 13:19

A1 en A2 heeft met het eiwit in de melk te maken. Dat eiwit verschilt dus. Mensen die nu intolerant (20%?) zijn voor melk blijken wel vaak goed tegen A2 melk te kunnen. Schapen en geiten schijnen 100% (?) A2 melk te hebben, vandaar dat mensen/kinderen die niet goed tegen melk kunnen geitenmelk vaak wel goed verteren.
" Er bleek een verschil te zijn tussen zogenaamde A1 melk en A2 melk.
Het verschil zit hem in de caseine. A1 caseine of beta caseine in A1 melk heeft 1 klein stofje dat net iets anders is als A2 caseine, een mutatie die de stof histidine heeft gevormd.
Het gezondheidsverschil blijkt behoorlijk te zijn. A1 beta caseine kan bijvoorbeeld bij mensen met een leaky gut syndrome onverteerd de bloedbaan bereiken en ellende veroorzaken. A2 caseine blijkt prima en veroorzaakt geen narigheid. "
Koeien hebben hier 2 allelen van. Een koe/stier is dus A1/A1 of A1/A2 of A2/A2.
bambam

Berichtdoor bambam » di maart 03, 2015 13:22

(y) Komt er later ook nog a3 en a4 melk?

Nee, maar bv op de stierenlijst van CRV in Nieuw Zeeland wordt ook nog vermeld welk soort caseïne de stier vererft. Dit heeft weer te maken met het rendement uit de melk als je gaat kaasmaken.
bambam

Berichtdoor hulsteins » di maart 03, 2015 13:45

alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor melkverwerker » di maart 03, 2015 14:23

Kappa caseine A of B heb je het dan over dit kan gunstiger zijn voor het kaasmaken als je B hebt.
Meer kaas per kg eiwit.
Bij het verpoederen van melk is het juist beter als je A hebt, gebruikerseigenschappen.
Ook gaat het eiwit dat niet in de kaas gaat naar de wei om daar benut te worden.
A of B is niet interessant voor de grote spelers op de zuivel markt.
A2 waarschijnlijk wel om dat dit gaat om de verteerbaarheid van de melk, en hiermee kun je een specifieke markt mee bedienen.
Het is wel zo dat het gaat om mensen met een lichte intolerantie (niet zo lekker na het drinken van melk) als je koemelkallergie hebt is het geen optie.
Trouwens ook het drinken van rauwe melk zorgt vaak voor het beter verteren van de melk doordat er nog een zekere hoeveelheid nuttige bacteriën meegaan, nadeel is dat er ook schadelijke effecten zijn die er in iedergeval voor zorgen dat ik geen rauwe melk drink.
melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor bambam » di maart 03, 2015 15:43

Bacteriën zijn nuttig, maar vergeet vooral de enzymen niet. Deze enzymen helpen om de melk te verteren en in de winkelmelk zijn ze niet/nauwelijks meer te vinden.
Maar over welke schadelijk effecten heb je het als je het over rauwe melk heb? Die zijn zo ongeveer allemaal verzonnen of achterhaald. Gepasteuriseerde melk zou wel eens schadelijk kunnen zijn met al die beschadigde eiwitten :wink:
bambam

Berichtdoor Kees99 » di maart 03, 2015 16:03

vraagje wat heeft een hoog ureum invloed op de melk zoals jullie nu de melk beoordelen vergeleken met laag ureum. Dus bv 37 en 20.
Kees99

Berichtdoor bambam » di maart 03, 2015 17:06

Hoe bedoel je dat Kees?
bambam

Berichtdoor melkverwerker » di maart 03, 2015 19:38

melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor coen dp » wo maart 04, 2015 00:18

artikel veeteelt over dit onderwerp http://edepot.wur.nl/248064
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor bambam » wo maart 04, 2015 04:03

het verschil tussen rauwe en gepasteuriseerde melk
http://voedzo.nl/gezond-eten/gepasteuri ... lijks-aan/
over de historie van pasteurisatie en waarom rauwe melk niet zo gevaarlijk is
http://www.voedingisgezondheid.nl/melk_ ... _melk.html
over de historie van pasteurisatie en de leugens over de vermeende veiligheid hierover en over de risico's van rauwe melk
http://www.westonaprice.org/action-aler ... d-equally/
Deze simpele test hebben wij gedaan met onze melk, sinds wij gestopt zijn met soja voeren zijn de resultaten verbeterd. Ik heb de test ook gedaan met de melk van een bioboer/kringloopboer bij mij uit de buurt en die melk scoorde prima.
http://www.dekoolstofkring.nl/images/be ... e_melk.pdf

Maar afijn dan hebben we het over rauwe melk versus gepasteuriseerde melk. Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar wie er hier op A2 melk fokt. Mijn interesse komt voort uit dat dit in de toekomst best wel eens een ding vanuit een redelijke groep consumenten kan worden en als het niet te moeilijk is, waarom er dan geen rekening meehouden.
Zeker omdat ik bij mezelf heb vastgesteld dat ik makkelijk moe ( de bank vermijden na het eten, anders slaap in zo een gat in de dag) wordt als ik gepasteuriseerde melkproducten eet/drink (toetje/ kaas/ slagroom) en dat niet heb bij de rauwe variant. En aangezien ik absoluut niet meedoe aan onzin hypes (ik eet ook gewoon rood vlees :wink: ), zal er wel wat inzitten.
bambam

Berichtdoor Robert » wo maart 04, 2015 12:02

ik ken A2A2 uit GB waar het al langer op de markt is.
Alle claims de commerciële jongens van A2A2 doen worden niet ondersteund door enige betrouwbaarheid.
't begon in Nieuw Zeeland als ontdekking maar de bedenker kon een gezondere melk aantonen. Anderen weerlegden zijn stellingen dat humane melk slechts A2A2 bevatte.
In Australie werd het geïntroduceerd en het werd wel een succes. Dat is vooral mooi voor de marketing mannen terwijl de veehouder ook nog een centje extra krijgt.
In Engeland is het nu een paar jaar actief. Je ziet 't nog niet veel. M'n buurman heeft het gekocht maar gezonder is hij nog niet. Wel heb ik hem een (y) gegeven. Dure melk is goede melk 8)

Er zijn vrij veel stieren met het A2A2 genen beschikbaar. Voldoende voor veehouders om keuze te hebben.
google maar op a2a2 holstein bulls, en diverse KI's hebben een lijst klaar staan.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij