Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » vr apr 28, 2017 11:08

Onze stal is 40 jaar oud en de Brouwers R-boxen bevallen verder nog prima en dan kun je de heleboel gaan vervangen 'omdat de koeien groter worden' maar in mijn beleving is dat het paard achter de wagen spannen en het kost zo even 50k heb ik ook wel andere doeleinden voor, robot is onderhand ook al 18 jaar oud. Trouwens denk dat 2/3 wel op de huidige maatvoering past, meer als 50% is kruisling en dat worden er iedere week meer.. Als er een koe ziek word ongeacht hoe groot of klein die is is het toch in 80% van de gevallen een 100% HF. Hebben er zelfs 2 met een keizersnee rondlopen, niet dat kruislingen nooit ziek worden, ooit een brown swiss vaars met een lebmaag gehad en 2 keer een kruisling met mastitis, maar als je die dan behandelt zijn ze ook zo weer hersteld. Hebben hier geen diepstrooiselboxen, geen uitgekiende droogstandsrantsoenen, geen droogzetters, heb wel een jaar geen melkziekte gehad maar nu toch ineens een paar grote HF kamelen en zie zo'n bakbeest maar weer eens in de benen te krijgen.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Troost » za apr 29, 2017 09:07

Donderdag op Texel nog een leuke driewegkruisling (Noor X BS X HF als ik het goed heb) gezien die net gekalfd had. Kruis was erg best. Misschien dat de fokker een fotootje kan plaatsen? :wink:
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Corjan » za apr 29, 2017 20:37

kobonde schreef:
postma friesland schreef:Als de doorsnee Holstein boer van het huidige aanbod opstierenkaart de hoger geindexte stieren gebruikt worden zijn koeien automatisch groter omdat gemiddeld gezien de hoogtemaat toeneemt bij de betere stieren

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoewel het algemeen bekend is dat de voerefficientie afneemt hoe groter de koe is, geeft het bebruik van stieren met
de hoogtste indexen grotere koeien. Dit komt omdat voerefficienti geen deel is van de indexen.
Bijkomend nadeel is dat doordat de koeien steeds groter worden de maatvoering van de stallen te krap wordt en die grote
koeien hun potentie niet kunnen waar maken. Bedijven met Jerseys halen in de meeste jaren en beter resultaat per koe
en op de zelfde oppervalte grond kun je 15 % meer koeien houden, door minder mest en lager voerverbruik.
Het probleem van de stierkalveren kun je op vangen door gebruikt van gesekst sperma en BB op de rest.

Daar komt nog eens bij dat eiwit van jersey's beter is voor de kaasbak. Bij een zelfde eiwit gehalte hebben ze bij de HF's steeds meer liters melk nodig om een kilo kaas te maken! Melkfabrieken weten dat al dus hebben ze al meer voor jersey melk over. Dan nog een keer grote HF steeds zwakker worden en niet effiecient met voer dus HF gaat snel down hill :wink: Oude krappe stalletjes blijven gewoon geld maken als je nu de juiste stieren pakt :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Mellek » zo apr 30, 2017 19:21

Worden ook nog wel nieuwe stallen voor Jerseys gebouwt (uit VS topic):

Gerben77 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=Eo7BRLIjsLU

Zou me toch een beetje zorgen maken als ik met 100 koeien molk en een buurman kreeg met bovenstaande omvang.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor john verhaar » zo apr 30, 2017 21:13

Waarschijnlijk in minder dan 10 jaar is jersey het grootste melkvee ras in de VS
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor M H » zo apr 30, 2017 21:22

john verhaar schreef:Waarschijnlijk in minder dan 10 jaar is jersey het grootste melkvee ras in de VS

Dan heb je het zeker over Noord Amerikaanse jersey. Hier aantal Deense gehad, en ook dotje nakomelingen. Maar heb toch het idee dat celgetal en klauwen stuk minder zijn. Vruchtbaarheid ook zeker niet beter
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor john verhaar » zo apr 30, 2017 21:43

Zo'n 15 jaar terug ging het ook niet zo best met het jersey ras hier vooral door inteelt en ze gingen steeds meer op hf mietjes lijken :arrow: veel melk met lage gehaltes (n)
Tot dat ze gingen "crossen" met de deense jerseys :arrow: weer kleiner met hoger gehaltes
En nu de marges in de dairy maar zeer minimaal zijn komt het steeds meer aan op de details :!:
Maar wat je zegt van celgetal klopt gemiddeld zitten de jerseys hoger,maar als ik dan weer bij Marco kijk met een celgetal van 66 gemiddeld over het jaar :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor kobonde » ma mei 01, 2017 07:55

M H schreef:
john verhaar schreef:Waarschijnlijk in minder dan 10 jaar is jersey het grootste melkvee ras in de VS

Dan heb je het zeker over Noord Amerikaanse jersey. Hier aantal Deense gehad, en ook dotje nakomelingen. Maar heb toch het idee dat celgetal en klauwen stuk minder zijn. Vruchtbaarheid ook zeker niet beter[/quote

Jerseys zijn erg gevraagd en die ge exporteerd worden zijn meestal niet de besten, gezien de grote vraag binnen DK
veel starters schakelen over op Jerseys. Wel hebben ze vaak wat hoger celgetal door de lagere liters worden de cellen minder
verdund. Overigens krijg je volgens mij de beste koe door HF in te kruizen met Jerseys en na twee generaties,Skan red
en daar na 2 Jereys en dan HF of Skan red
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » ma mei 01, 2017 23:19

john verhaar schreef:Zo'n 15 jaar terug ging het ook niet zo best met het jersey ras hier vooral door inteelt en ze gingen steeds meer op hf mietjes lijken :arrow: veel melk met lage gehaltes (n)
Tot dat ze gingen "crossen" met de deense jerseys :arrow: weer kleiner met hoger gehaltes
En nu de marges in de dairy maar zeer minimaal zijn komt het steeds meer aan op de details :!:
Maar wat je zegt van celgetal klopt gemiddeld zitten de jerseys hoger,maar als ik dan weer bij Marco kijk met een celgetal van 66 gemiddeld over het jaar :?

:yes: Was idd zo'n gladde gast die de USA jersey overal ging slijten :yes: Meer liters, lagere gehaltes, groter dan Deense jersey.
Ben zn naam vergeten. Heb 'm indertijd es getroffen op een beurs, vlotte babbel, snel afgeleid, jonge gast...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Troost » di mei 02, 2017 09:08

Hans Ramp van Impact Genetics?
Troost

Berichtdoor Sander » di mei 02, 2017 10:34

henk schoonvelde van alta genetics :lol:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor wijnbergen » di mei 02, 2017 13:24

Inteelt is idd wel een probleempje bij de Jerseys, verder moet je je stal tegenwoordig op slot, zoveel vraag is er naar Jersey.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Henk » di mei 02, 2017 17:56

Troost schreef:Hans Ramp van Impact Genetics?

Die was het :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Troost » di mei 02, 2017 20:17

Hans Ramp heeft heel wat rietjes van de Amerikaanse Jerseystier Midnight Storm (door een forummer steevast Midnicht Storm genoemd :wink:) in Nederland weten te slijten. Dat was niet zo'n succes :no:. Ook dat omslachtige Ovatec-apparaat van hem was weinig succesvol....
Troost

Berichtdoor Robert » di mei 02, 2017 20:48

Tevens is hij een ex-VTF-er, en o.a. maisverkoper, ledlampen aan de man brenger en para-tbc bestrijder.
Verder handig met windmolens, zo hoor ik uit de wandelgangen
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij