Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Henk » ma mei 07, 2018 12:35

Niels schreef:Ik had een tiental procross koeien die bijna allemaal bij de slager beland zijn. Die montbeliarde koeien waren onbehouden lomperikken in de stal die beste HF koeien onderdrukten.
Dat die laatste zuivere holsteins bij jouw het zwaar hebben in een stal met overwegend kruislingen verbaast me niks.

Wss heb je de verkeerden naar de butcher gedaan Niels... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » ma mei 07, 2018 12:53

Niels schreef:Ik had een tiental procross koeien die bijna allemaal bij de slager beland zijn. Die montbeliarde koeien waren onbehouden lomperikken in de stal die beste HF koeien onderdrukten.
Dat die laatste zuivere holsteins bij jouw het zwaar hebben in een stal met overwegend kruislingen verbaast me niks.

:shock: :o Nou dat valt hier allemaal wel mee . Ja ze zitten denk niet laag in de rangorde :wink: Maaruh er lopen hier ook een dotje HF X zweedse roden rond en nog een paar jersey crossen en die zitten ook in de cross groep. Dus die zouden dan ook zwaar telijden hebben en de cijfers moeten bij invloeden :?: :!: :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » wo mei 09, 2018 09:31

hoe gaan jullie met het karakter van krijslingen om ,had gister een ex boer op bezoek die nu veel bij een crosser melkt en hij vond ook dat het soms levens gevaarlijk was ,ze kunnen zo uit het niks slaan en zijn vervelend met melken ,ik zelf vind dat ook was een paar week terug bij een onder het melken en vond ook dat ze maar vervelend zijn ,als je oor de achter benen melkt is het allemaal even beter ,we weten nu wel dat ze melk kunnen geven en goede beesten zijn ,maar is toch wel een dingetje vind ik
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » wo mei 09, 2018 13:42

Ik heb 25 jaar crossies gemolken. Zowat alle rassen zijn gepasseerd :yes: Mijn ervaring is dat juist terugkruisingen naar hf bij ons de meest zenuwachtige dieren waren :idea:

Henk

Berichtdoor Corjan » wo mei 09, 2018 14:23

Maakt idd allemaal niet zo heel veel uit :no: Bij de monties let ik wel een beetje op de karakter maar dan is er ook niks aan de hand als je die stieren gebruikt. HF mist juist een beetje karakter als het er soms op aan komt :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Mellek » wo mei 09, 2018 21:51

Ik heb hier liever de kruislingen, heb het idee dat ze iets minder stressgevoelig zijn, loop hier paar keer per dag tussen de koppel door (melkrobot) en stal is nog oude maatvoering dus beetje rustige dieren is wel gewenst, maar zijn wel een paar HF'jes die altijd lopen te klieren of zenuwpezen die plots achteruit de box stappen, maar misschien ligt dat wel aan de boer dat ze een speciale behandeling krijgen ofzo, of omdat ze stiekem door de allochtonen onderdrukt worden, kruislingen zijn vaak ook wat brutaler, maar het zal per boer en bedrijf ook wel verschillen hoor, loop hier ook regelmatig met een kruiwagen met kalf tussen de koppel door, maar het is ook altijd dezelfde HF waarvoor je moet oppassen dat dat ie je dan bijna omver loopt. Bij de kruislingen, die trouwens nog in het algemeen 50% HF zijn, zit er ook wel verschil tussen stieren, de Cigars zijn ook tig keer zenuwachtiger als de Fastrups en Davids, die laatste is wel extreem, bewijst ook wel de karakterscore 110, als je in plaats daarvan allemaal Redons met score 95 hebt gebruikt das is het ook niet zo gek dat je krengen gaat melken, alhoewel ze hier nog wel wat meevallen.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Gerben77 » do mei 10, 2018 09:15

Met melken vind ik er weinig verschil tussen in karakter zitten cross of niet cross. Soms heb je is een keer een vervelend HF en soms een keer een vervelende cross.
Tis natuurlijk gewenning maar bijv als ze een keer aan touw moeten lopen wil soms niet meevallen met FleckCross, HF zal wat eerder toegeven bij lichte dwang. Fleck niet blijft gewoon staan/(lomp sterk). Geduld is dan t advies.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » do mei 10, 2018 11:01

Aan touw lopen doen de koeien hier alleen als ze naar de veemarkt gaan. Anders nooit en dat is voor de veerijders wel eens een uitdaging :oops:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Mellek » do mei 10, 2018 12:20

Los d'r in zegt de veehandelaar hier altijd, gaan hier nooit aan het touw. Alleen als kalf van 6 mnd als ze naar de jongveestal moeten, maar dat gaat wel goed met de crossies, sommige zijn wel lomp sterk, maar de HF heeft wat meer vluchtgedrag.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » do mei 10, 2018 13:37

G.U. schreef:Aan touw lopen doen de koeien hier alleen als ze naar de veemarkt gaan. Anders nooit en dat is voor de veerijders wel eens een uitdaging :oops:

Da's hier minstens 25 jaar geleden dat koeien ooit een touw aan kregen...
Maar hier zijn dan ook geen veemarkten :)

Henk

Berichtdoor poekske » do mei 10, 2018 19:14

Dieren mogen niet gebonden worden op een veewagen.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor auke » do mei 10, 2018 19:44

alles wat tochtig is komt aan touw vast te staan. Bij droogzetten gaan ze aan touw naar het andere hok. Op de veewagen gaan ze ook met halster .
Meesten hebben er dus dus geen problemen mee maar er zijn altijd wel een paar die moeilijk te hanteren zijn
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor john jakobs » do mei 10, 2018 20:30

krijg het in de rug van aan zoan touw trekken ,, dus hier ook al heeel lang geen touw meer bij de koeien
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor boer pieter » do mei 10, 2018 20:45

Had 2 jaar terug een stageloper die molk vaak bij een boer en die had ook een loonbedrijf melkt ook crossies was éen drama niet te melken
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hans van Bergen » do mei 10, 2018 20:54

Ki Kampen heeft een nieuwe intressante brown swisser :yes: (y) :D
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij