Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » do sep 14, 2017 18:12

Corjan schreef:En wat voor produktie en gehaltes heft die beste man :?:

Kun je bij CRV zo opzoeken, even selecteren op eiwit, 9.147 5,06 3,92 met een paar dagen staat 2017 er ook op:
https://apps.crv4all.nl/kebic/bedrijven ... uder=&UBN=
Duiven in Vledder staat er onder die doet ook al 30 jaar aan inkruisen, maar beide bedrijven hebben wel iets ander rantsoen als ons, ook eigen graan en zelfs veldbonen geloof ik om dergelijke gehalten te bereiken.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor king » do sep 14, 2017 18:41

Hans van Bergen schreef: Probleem is Simon Even. (n)

Flauwe kul, hebben meer dan regelmatig zuigers (n) en wor daar bepaald niet blij van :no: .
Maarre hebben nu nog 5 dochters van Even (is trouwens de roepnaam van de bul en niet Simon Even, maar dat terzijde) lopen, waarvan er geen 1 dat probleem heeft. En ook de 3 al afgevoerde dochters hadden dat niet.

Maar dat dat het grootste nadeel van crossen is, daar ben ik het wel mee eens. En net wat Melker zegt, Fleckies zijn in dat opzicht het grootste probleem, maar ook bij alle andere rassen komp ut voor

Heb trouwens wel eens gelezen, dat je om het te voorkomen, je moet zorgen, dat kalveren tijdens de opfok alleen maar melk via een (taaie) speen voert en wel de gehele melk periode en water juist niet via een speen, maar gewoon laten drinken.
Zijn er die dat doen en hoe bevalt dat dan :?:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor G.U. » do sep 14, 2017 19:03

Is zuigen niet meer sociaal gedrag? Ik heb de kalveren 8 weken in een 1linghok en kunnen ze niet zuigen. Maar als ze in groepshokken komen wil er ook nog wel eens 1 bij een ander aan de vang zuigen.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor melker » do sep 14, 2017 19:05

Doen we al zeker 5 jaar, met die milkbar en kleine korte spenen op de speenemmers, scheelt wel maar heb er ieder jaar wel paar maar was met de flecken het ergst ook de BS en jersey moet je ook in de gaten houden, heb geen 1 Scanred die het doet.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hans van Bergen » vr sep 15, 2017 09:13

Ijzeren dingen werken al helemaal niet (n) Probleem bij inkruisen is het liegen. Alleen de pluspunten worden vollop belicht. Simon Even zoals de stier nou 1 keer heet geeft dus wel degelijk zuigers. Bij mij 80%. Het reeele getal waar je van op aan kunt. Bij jouw 15%. Mag iedereen zelf weten hoe die de cijfers intrepeteerd. Feit is iig dat er aanzienlijk gezogen wordt en dat dat een gigantisch probleem is. Simon Even opmerkelijk is dat het aanhoudings% op 48 mnd met 69% het aller aller hoogste is. Zo je daar de zuigers bijoptellen dan kom je op astronomische hoogten. DAT is een kwaliteit EN DAAR hecht ik waarde aan. Niet aan de oeverlose lulkoek verhalen :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Erikjan » vr sep 15, 2017 10:29

Hans van Bergen schreef: Simon Even zoals de stier nou 1 keer heet geeft dus wel degelijk zuigers. Bij mij 80%.

Wat een DRAMA in Oeffelt :cry: :cry: . Zeker ook nog eigen Oeffelt stieren ingezet met zuiger Even als vader. Komende tien jaar weer nodig om de zuigreflex eruit te fokken.
Hier is nog geen FLV vertrokken omdat de neusring niet afdoende was. In het verleden wel een Vinozak die bleef zuigen ondanks de ring. Ook de PIGEONWOOD dochters waren in het verleden een ramp met zuigen.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor ramos fan » vr sep 15, 2017 10:36

Hans van Bergen schreef:Ijzeren dingen werken al helemaal niet (n) Probleem bij inkruisen is het liegen. Alleen de pluspunten worden vollop belicht. Simon Even zoals de stier nou 1 keer heet geeft dus wel degelijk zuigers. Bij mij 80%. Het reeele getal waar je van op aan kunt. Bij jouw 15%. Mag iedereen zelf weten hoe die de cijfers intrepeteerd. Feit is iig dat er aanzienlijk gezogen wordt en dat dat een gigantisch probleem is. Simon Even opmerkelijk is dat het aanhoudings% op 48 mnd met 69% het aller aller hoogste is. Zo je daar de zuigers bijoptellen dan kom je op astronomische hoogten. DAT is een kwaliteit EN DAAR hecht ik waarde aan. Niet aan de oeverlose lulkoek verhalen :no:

80 % ? Dat Moeten ze wel van de boer afkijken
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor pinguin » vr sep 15, 2017 10:53

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste jaren geen zuigers heb gehad, zijn wel overgestapt indertijd naar van die korte roze spenen bij de kalveren. Daarvoor denk ik bij jongvee gemiddeld 2 per jaar mr bij melkvee nog nooit last gehad

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Robert » vr sep 15, 2017 11:01

Hans, je had toch ook een dekbulletje van Even ??
Al melkzuigende dochters ?

Ik zag Even maar 107 klauwgezondheid heeft.
Had je beter een Atlantic of Malki zoon kunnen aanhouden
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor van wijk » vr sep 15, 2017 13:14

Flv kruisen betekent meer kans op zuigers. Punt uit.
Bij jongvee is t te "bestrijden"met op tijd prikdingen in de neus. Maar ook met meer melk geven dan volgens recept. ( Is momenteel heel hip)
Bij melkkoeien zijn er bij zuigen vaak twee schuldigen: de zuiger maar ook de gezogene :wink:

Sinds we niet meer aan kalf bij koe experimenten doen is t aantal zuigers flink gezakt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Corjan » vr sep 15, 2017 13:35

Hier ook zuigers :yes: Denk ook door Xbreeding maar ook na de start met de drinkautomaat. Maar idd meestal de crossies :yes: Is toch wel algemeen bekend en volgens mij niet ontkend door crossboeren dus Hans staat stoom af te blazen voor jan l#l :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hans van Bergen » vr sep 15, 2017 15:09

Robert schreef:Hans, je had toch ook een dekbulletje van Even ??
Al melkzuigende dochters ?

Ik zag Even maar 107 klauwgezondheid heeft.
Had je beter een Atlantic of Malki zoon kunnen aanhouden
Nee Robert dat kan helemaal niet. Je kunt niet een stiertje aanhouden van een stier die nog niet te koop is :idea: Dat Simon Even, terwijl hij zo oud is, 107 scoort is natuurlijk subliem :!: Vergelijk dat eens met lightning of Talent of Stadel
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » vr sep 15, 2017 17:01

Je had toch ooit een Even bulletje in de aanbieding voor belangstellende Ki's waarvan je zelf rieten hebt zitten

2014, Te koop een bijna 2 jarige zeer fraaie stier. Afst Simon Even x 86 Taco 75000 kg x 83 Viper 33000 x 86 35.000 kgHeide speedboot kg Speedboot x 85 66.000 Caddilac x 90 100.000 kg BC Topper. Uit familie van Classic, Hilltop Silvercup en Benchmark. Moeder is nog klokgaaf met superuier en is roodbont

Je zult de dochters al wel aan de melk hebben.

wat betreft de klauwgezondheid, die fokwaarde is nog zo jong, daar heeft niet zoveel inflatie ingezeten. Daarbij is er nooit op gefokt dus toeval speelt de grootste rol
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Henk » vr sep 15, 2017 20:05

Afbeelding

Crossies...we hebben sinds 10 dagen weer een koetje :wink:
Dit is een R Harvard x Unchoix x Lucrative
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor JG ten Kate » za sep 16, 2017 06:41

Henk schreef:Afbeelding

Crossies...we hebben sinds 10 dagen weer een koetje :wink:
Dit is een R Harvard x Unchoix x Lucrative

Wat kun jij nu nog met dit vaarsje? Kun je haar nog voor melkerij verkopen of moet ze zsm de koeling in?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Interesses: Koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij