Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » ma jan 22, 2018 13:27

Wat is jullie ervaring met gedrag/karakter van kruisingen t.o.v. zuivere holsteins, doe mij maar de kruislingen.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » ma jan 22, 2018 13:40

Na krap 30 jaar kruisen waren degenen die teruggekruist werden met hf meestal de zenuwachtigste dieren.
Velen klagen over de witkoppen. Ik heb daar nooit geen moeite mee gehad. Ze zijn wel bovengemiddeld nieuwsgierig.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma jan 22, 2018 13:40

ik heb nu alleen een paar jersey kruislingen en die zijn soms ronduit gevaarlijk ,goede kennis van mij die hier zelf boer was en altijd wat monty gebruikte zegt ook altijd dat je er mee op moet passen ,andere rassen weet zo niet maar de meeste kruiselingen hebben toch iets minder geduld volgens mij
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » ma jan 22, 2018 13:54

Henk schreef:Na krap 30 jaar kruisen waren degenen die teruggekruist werden met hf meestal de zenuwachtigste dieren.

dat waren natuurlijk wél gewoon kruislingen :!:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Arno » ma jan 22, 2018 14:33

Crosses zijn hier gemiddeld ff vervelender ,holsteins is dat allangal uitgefokt.
Is ook eigenlijk de reden van kruisen ,overlevingsdrang is groter maar dat beteknd ook erg uitkijken bij bv monties om kalf weg te halen uit afkalfhok en bij 1e keer melken erg voorzichtig zijn ,bij holteins komt dat gedrag bijna niet meer voor.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » ma jan 22, 2018 14:43

Hier ook zo'n beetje als bij Arno. En omdat wij ze aan de robot moeten trainen soms een nadeel :!: Nu verkopen we er een 2 per jaar om dat ze gewoon lastig blijven. Met HF heb je dat bijna niet.

En idd bij HF pakte ik zonder problemen de slechte karakter stieren , die hebben vaker ook een sterkere overlevingsdrang. Bij de crossie kijk ik nu wel naar het karrakter omdat ze iets te pittig worden.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » ma jan 22, 2018 14:44

Gevaarlijk vind ik sterk overdreven trouwens.
Corjan

Berichtdoor boer pieter » ma jan 22, 2018 15:09

moet je maar eens in een visgraat gaan melken :lol: een maat van mij heeft een buiten melker dat is echt wel een stukje veiliger
en die jersey cross kunnen zo uit het niks een machine er af slaan :mrgreen: nee ik wil ze niet meer die ik heb melk ik af en dan is het klaar met jersey gebruik nu wel wat rdm op schrale koeien
boer pieter

Berichtdoor Mellek » ma jan 22, 2018 16:10

Heb geen jersey, maar vanmorgen heeft een HFje de hand van de klauwbekapper gesloopt, voorpoot mortellaro, hebben achterpoten vastgezet ding heeft nog 10 min geprobeert te trappen en hele buurt bij mekaar gebrult, stier Lambiek met karakterscore 101.
Daarna een R David (RDM) er in, daar durf ik mijn kop nog wel onder te steken. Heb afgelopen jaren 1 HF (d Mason) omdat ie de robot kapot trapte, heb ook een stuk of 8 montbeliardes aan de melk en nooit karakter problemen mee gehad. 1 x een ZRB omdat ie te mak was en bij de oudere generatie ging stoten. Als er hier een koe begint te draaien en rennen is het 90% van de keren een zuivere HF, en zoveel hebben we er niet meer. Kruislingen staan wel altijd met de neus vooraan, sommige lopen zelfs uit zichzelf de bekapbox in, die juist niet moeten :mrgreen: , maar ook bij voorgaande situatie gaan ze beslist niet rennen ofzo.
Mellek

Berichtdoor Mellek » ma jan 22, 2018 16:15

Die trappende montbeliardes waar je zo vaak over hoort hadden misschien ook karakterscore van 90 ofzo, dat men ze dan nog is gaan gebruiken. Heb ook big winners die je in het voorbijgaan zo maar opzij trappen, en dan hoor je van die verhalen van, ja maar daardoor kunnen ze wel oud worden, nou het grootste kreng werd ook ziek en die takelde toen ook keihard af.
Mellek

Berichtdoor Corjan » ma jan 22, 2018 17:08

boer pieter schreef:moet je maar eens in een visgraat gaan melken :lol: een maat van mij heeft een buiten melker dat is echt wel een stukje veiliger
en die jersey cross kunnen zo uit het niks een machine er af slaan :mrgreen: nee ik wil ze niet meer die ik heb melk ik af en dan is het klaar met jersey gebruik nu wel wat rdm op schrale koeien

In een visgraat sta je veiliger en makkelijker bij een koe, dan op je knieen bij een robot tussen de stangen door :wink: En wij melken ook een stuk of 10 jersey crossen :wink: En schoppen is mij eigenlijk niet echt op gevallen.

Lijkt wel eens als mensen 2 huppele pup crossies hebben ze of heeeeel pos of heeeeeel negatief over die dieren zijn :wink: En in werkelijkheid het allemaal niet zo zwart wit is en de verschillen niet zo extreme groot zijn :!: :?:
Corjan

Berichtdoor Corjan » ma jan 22, 2018 17:10

Hier was het Micmac, MadMac of BigMac een aardige uitdaging :|
Corjan

Berichtdoor marcelv » ma jan 22, 2018 17:24

Corjan schreef:
In een visgraat sta je veiliger en makkelijker bij een koe:

je kunt beter in een zij aan zij staan :yes:
marcelv

Berichtdoor boer pieter » ma jan 22, 2018 17:57

Weet ik wel zeker. maar goed er is ook geen veestapel het zelde
boer pieter

Berichtdoor auke » ma jan 22, 2018 20:38

als er iets zenuwachtig is bij het melken dan is het een enkele Even dochter . Moet er nu ook 1 met het spantouw melken maar loopt ook 1 rond waar niets aan de hand is.
Flek geeft ook geen problemen en Monti ook niet
Bij ZB komen stieren onder de 100 karakter niet in het vat
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij