Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor king » za feb 04, 2017 23:35

Sander schreef:ik dacht waar heeft robert die toch vandaan getoverd :shock: :shock: :shock:

gewoon uit noord holland :shock: :shock: :shock:

Is het zo schokkend Sander?
Wel 6x :shock:
Tis gewoon een koe hoor, met 4 poten en een uier deronder en very :shock: ing: geeft nog melk ook :yes:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Sander » zo feb 05, 2017 08:49

:lol: ik zag gewoon eerst het plaatje. en dan denk je ff snel waar die gemaakt kan zijn en deed me dat denken aan johannes foto's, dus ik dacht ergens scandinavie maar dan scroll je naar beneden en zie je dat het bij jou is. had ik niet verwacht vandaar de verbazing. :wink: maar ben niet zo onder de indruk van het dier als ik zo eerlijk mag zijn.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » zo feb 05, 2017 09:20

ben je niet de enige ,het past ook niet bij mij ,ziet er wel gezond uit en inderdasad dat soort koeien zie je veel in noorwegen
er word veel over kruisen van koeien gesproken en ik heb er ook wel wat gehad veelal rdm en jersey maar toch zie je het hier niet echt veel meer
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » zo feb 05, 2017 10:25

Sander schreef: maar ben niet zo onder de indruk van het dier als ik zo eerlijk mag zijn.

Ik ook niet, maar er werd gevraagd om een fotootje, dusssss
Maarre, ik ben ook niet zo onder de indruk van meer dan 90% van de HF's die ik wel eens voorbij zie komen, maar t gaat er vooral om wat ze presteren en dat valt bij deze tot nog toe niet tegen (y)
king

Berichtdoor Erikjan » zo feb 05, 2017 10:37

king schreef:
Sander schreef: maar ben niet zo onder de indruk van het dier als ik zo eerlijk mag zijn.

Ik ook niet, maar er werd gevraagd om een fotootje, dusssss
Maarre, ik ben ook niet zo onder de indruk van meer dan 90% van de HF's die ik wel eens voorbij zie komen, maar t gaat er vooral om wat ze presteren en dat valt bij deze tot nog toe niet tegen (y)

Ik had gevraagd om een foto. Toch een duidelijk beeld gekregen van het resultaat. King (y) (y)
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Gerben77 » di feb 28, 2017 10:46

https://www.k-l.nl/nieuws/duitse-procross-resultaten

Heb geen commerciele binding met K&L voordat iemand het vraagt
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor king » di feb 28, 2017 22:31

T meeste is natuurlijk oud nieuws, alleen kan het natuurlijk net zo goed met andere rassen als de door hun gepromote.
Jammer alleen dat er een (grote) fout staat in de conclusies: maximale heterosis heb je pas als je continu een nieuw ras gebruikt en niet na 2(of3) al weer teruggrijpt op de 1e.
Ze zullen wel bedoelen het optimale heterosiseffect, alleen de meeste adviseurs adviseren een 3-weg, terwijl in mijn ogen 4-weg veel beter past. Tis alleen nog wat meer uitzoek werk

Maar als je idd naar bijna maximaal wilt, kan je ook gerust nog even doorgaan.
Ben er nl van overtuigd, dat je er qua economisch rendement niets op achteruit hoeft te gaan als je al de volgende rassen gebruikt: HF, BS, FLV, MON,NRB, VINKINGRED, JER, MRY en in iets minder mate NORM, FH, BLAAR, en ik denk zelfs PINZ 8) .
T blijft natuurlijk wel zaak, dat je de juiste stieren per ras er bij zoekt en op het juiste moment het goede ras pakt.

Maar om het redelijk in de hand te houden zou ik voor 4 rassen kiezen uit t eerste rijtje en dan 2 'scherpe' en 2 'ronde' rassen.

Maar omdat ik af en toe een beetje hobby, wijk ik zelf daar nog wel eens vanaf :roll: :roll:
king

Berichtdoor Mellek » wo maart 01, 2017 10:27

boer pieter schreef:ben je niet de enige ,het past ook niet bij mij ,ziet er wel gezond uit en inderdasad dat soort koeien zie je veel in noorwegen
er word veel over kruisen van koeien gesproken en ik heb er ook wel wat gehad veelal rdm en jersey maar toch zie je het hier niet echt veel meer

In Zweden ook wel gezien, ze bouwen een nieuwe ligboxenstal en vervolgens zetten gaan ze hun SRB met Holstein inkruisen en dat is dan helemaal geweldig, tja in feite zijn ze gewoon aan het inkruisen net als wij nu en in de jaren '80, en dan geloof ik ook best dat dat allemaal geweldig is, maar ga d'r over 20 jaar maar eens weer kijken of ze nog zo tevreden zijn over hun raszuivere holsteins.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Corjan » do maart 02, 2017 02:17

Ben het met King eens. We melken hier al een aantal 3 weg crossies. Maar eigenlijk zonde om die al terug te gaan kruisen met HF. Kan denk in de meeste gevallen nog wel een 4e ras op kan. Toch maar eens wat gaan proberen :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » do maart 02, 2017 02:47

Gaan hier over op aangepaste procross,met dubbele scheut monty 8)
HO x MO x SR x MO x terug naar begin :yes: idee
ben als de dood om weer een koe te fokken die zichzelf weg geeft :oops: , en holstein en swedes kunnen dat beide :?
je zou ook een van de monties kunnen vervangen door fleck :idea:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » do maart 02, 2017 08:02

king schreef:T meeste is natuurlijk oud nieuws, alleen kan het natuurlijk net zo goed met andere rassen als de door hun gepromote.
Jammer alleen dat er een (grote) fout staat in de conclusies: maximale heterosis heb je pas als je continu een nieuw ras gebruikt en niet na 2(of3) al weer teruggrijpt op de 1e.
Ze zullen wel bedoelen het optimale heterosiseffect, alleen de meeste adviseurs adviseren een 3-weg, terwijl in mijn ogen 4-weg veel beter past. Tis alleen nog wat meer uitzoek werk

Maar als je idd naar bijna maximaal wilt, kan je ook gerust nog even doorgaan.
Ben er nl van overtuigd, dat je er qua economisch rendement niets op achteruit hoeft te gaan als je al de volgende rassen gebruikt: HF, BS, FLV, MON,NRB, VINKINGRED, JER, MRY en in iets minder mate NORM, FH, BLAAR, en ik denk zelfs PINZ 8) .
T blijft natuurlijk wel zaak, dat je de juiste stieren per ras er bij zoekt en op het juiste moment het goede ras pakt.

Maar om het redelijk in de hand te houden zou ik voor 4 rassen kiezen uit t eerste rijtje en dan 2 'scherpe' en 2 'ronde' rassen.

Maar omdat ik af en toe een beetje hobby, wijk ik zelf daar nog wel eens vanaf :roll: :roll:

King in principe heb je gelijk, Persoonlijk vind ik NRF niet geschikt om te gebruiken om dat dit in mijn ogen geen ras is
maar en fokrichting waar men altijd veschillende rassen heeft gebruik om daar te komen. Geldt in mindere mate ook voor
Viking red daar is in het verleden ook RHF en BS gebruikt. Maar het belangrijkste is weten wat voor koe je wilt efficientie
of een sobere koe die zich met veel ruwvoer kan redden. In de intensieve gebieden kom je dan bij HF, JER en Vinkingred en
op extensieve bedrijven HF, Flek, Mon en NRF. Ik zie niks een kombi waar zowel Jerseys als Mon/Flek zit. De Flek fans
zullen het wel niet met mij eens zijn maar persoolijk vin ik ze te lomp en hebben te veel onderhoudsvoer nodig. Maar op
bepaalde type bedrijven kunnen ze denk ik goed funktioneren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Erikjan » do maart 02, 2017 10:15

walmark schreef:Gaan hier over op aangepaste procross,met dubbele scheut monty 8)
ben als de dood om weer een koe te fokken die zichzelf weg geeft :oops: , en holstein en swedes kunnen dat beide :?

Fleckvieh is geen verkeerde optie. Gebruik wel stieren met voldoende melk en bespiering. Gebruik momenteel veel Haribo. Als je ziet hoe de moederlijn van Haribo produceert onder is sobere omstandigheden kan dit niet mis gaan.
Erikjan

Berichtdoor Erikjan » do maart 02, 2017 10:28

kobonde schreef:King in principe heb je gelijk, Persoonlijk vind ik NRF niet geschikt om te gebruiken om dat dit in mijn ogen geen ras is
maar en fokrichting waar men altijd veschillende rassen heeft gebruik om daar te komen. Geldt in mindere mate ook voor
Viking red daar is in het verleden ook RHF en BS gebruikt. Maar het belangrijkste is weten wat voor koe je wilt efficientie
of een sobere koe die zich met veel ruwvoer kan redden. In de intensieve gebieden kom je dan bij HF, JER en Vinkingred en
op extensieve bedrijven HF, Flek, Mon en NRF. Ik zie niks een kombi waar zowel Jerseys als Mon/Flek zit. De Flek fans
zullen het wel niet met mij eens zijn maar persoolijk vin ik ze te lomp en hebben te veel onderhoudsvoer nodig. Maar op
bepaalde type bedrijven kunnen ze denk ik goed funktioneren.

Ben zelf ook geen fan van NRF. Zijn vaak te klein en te propperig. Al denk ik wel dat Gopollen een goede kan zijn.
Een kruising tussen drie of vier rassen kan prima werken. Mijn voorkeur is om HF in te kruisen met FLV daarna SRB. Daarna weer HF of een MB. Dit mede afhankelijk van het uiterlijk van moeders.
Erikjan

Berichtdoor opelmanta » do maart 02, 2017 11:17

Ik heb vorig jaar een Noors mannetje op stage gehad. Volgens hem was de NRF in 10 jaar 100 kilo gegroeid. Dan moet het propperigste er wel weer af zijn bij moderne stieren.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor king » do maart 02, 2017 12:58

walmark schreef:Gaan hier over op aangepaste procross,met dubbele scheut monty 8)

wij gebruiken eigenlijk geen Mon vanwege het k..karakter, maar als dat bij jouw geen probleem is (y) .
toch zou ik wel voor een ander ras kiezen ipv 2x Mon en idd Fleck is een prima alternatief.
En over dat zichzelf weggeven, zijn binnen Hf en Vikingred natuurlijk ook stieren die dat wel voorkomen :idea:
En anders NRF ipv Viking, geven over het algemeen toch wat meer bespierde beesten :idea:

@Kobonde:
Denk eerlijk gezegd, dat t niet zo veel uitmaakt, extensief of intensief, maar de meeste vooruitgang behaal je als je de grootste tegenstellingen met elkaar crosst. Dat is ook de reden, waarom de F1 vaak als beste wordt bestempelt.
Reden ook waarom Fleck op HF het zo goed doet, maar ook Fleck x Jer past wat dat betreft prima
En Fleck oogt dan gemiddeld misschien wat lomper, maar presteren doen ze prima (y)

En als laatste nog even over de NRF, of het nou een op zichzelf staan ras is of niet, voorlopig doen ze het hier uitstekend.
Dat ze bepaald niet de grootste zijn kan ik wel beamen, maar prod is super met een gem Lw van 107 (10 stuks, tussen de 97 en 121)
king

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij