Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » zo nov 26, 2017 15:50

Moet voor CRV toch niet zo moeilijk zijn om in Veemanager een tool te maken waar je met een druk op de knop van koe en stier de inteeltgraad kunt berekenen, van alles stieren is dat al bekent, en zelfs bij SAP is dat niet zichtbaar, maar misschien is dat bewust, mijn ervaring is dat bij dat paringsprogramma inteeltbeperking ondanks alle instellingen geen prioriteit heeft.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor hulsteins » zo nov 26, 2017 15:56

Weer een crosser die met de HF inteelt vastloopt ?
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor elevator » zo nov 26, 2017 17:32

Robert schreef:Ook bij Monti, FLV, BS en SK rood komen geen stieren voor met vijf generaties onbekend.

Zo'n stier als Maik is een zeer prettige meevaller. Gibor in Duitsland een paar jaar geleden.
De USA stier Robust is dan weer net niet vreemd genoeg. Planet daarintegen wel.
Zou aardig zijn als elders zo'n stier boven water zou komen. Probleem is dat die stieren vaak zo laat worden herkent

Je kunt eerder vinden met genomics toch ?
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Sander » zo nov 26, 2017 17:42

hulsteins schreef:Weer een crosser die met de HF inteelt vastloopt ?

:lol: :lol:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor wit » zo nov 26, 2017 18:08

Mellek schreef:Moet voor CRV toch niet zo moeilijk zijn om in Veemanager een tool te maken waar je met een druk op de knop van koe en stier de inteeltgraad kunt berekenen, van alles stieren is dat al bekent, en zelfs bij SAP is dat niet zichtbaar, maar misschien is dat bewust, mijn ervaring is dat bij dat paringsprogramma inteeltbeperking ondanks alle instellingen geen prioriteit heeft.

Gewoon bij instellingen SAP/Stierwijzer inteelt op beperkt zetten.
wit

Berichtdoor Mellek » zo nov 26, 2017 22:38

Ja en dan adviseren ze nog o-man kleinzonen op o-man kleindochters, volgens mij is dat al 25% inteelt, maar zal dan wel 'beperkt' genoeg zijn, maar verder is het misschien ook maar beter dat inteeltpercentages niet openbaar worden :roll:
Mellek

Berichtdoor opelmanta » ma nov 27, 2017 02:45

25 % is vader-dochter of broer-zus.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » ma nov 27, 2017 09:59

Mellek schreef:Ja en dan adviseren ze nog o-man kleinzonen op o-man kleindochters, volgens mij is dat al 25% inteelt, maar zal dan wel 'beperkt' genoeg zijn, maar verder is het misschien ook maar beter dat inteeltpercentages niet openbaar worden :roll:
Als ik onzin vertel dan word ik wel door iemand terecht gewezen.
Het werkt eigenlijk net als een rasbalk, als 2 van de grootouders gelijk zijn dan heb je 2/4 e dezelfde. Die 2/4 e deel je door twee, 12,5 % inteelt.
Genen komen per paar voor dus je kan ook twee verschillende meekrijgen van de dubbele grootouder.
Het is allemaal wel gemiddeld en statistisch. Als je in de genen zelf kijkt kun je hoger of lager uitkomen. Man-O-Man schijnt maar erg weinig van O-man mee te hebben gekregen. Jammer voor hem, nu kan Robert mopperen op de meest a-typische O-man zoon.

Inteelt van stieren en stiermoeders is bekent, kun je hier de naam invullen meeste staan er wel op. https://www.cdn.ca/query/individual.php
opelmanta

Berichtdoor Mellek » ma nov 27, 2017 11:11

Oké, O man met 17% verwantschapsgraad, maar dat is dus 'maar' 5,22 inbred, staan ook dieren met 10% verwantschapsgraad en
die hebben dan 9% inteelt, het relatie tussen verwantschap en inteelt is mij niet helemaal duidelijk, volgens mij hoort inteelt de helft te zijn.

https://www.cdn.ca/query/detail_ge.php? ... =122358313
https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0122358313
Mellek

Berichtdoor wit » ma nov 27, 2017 11:22

Mellek schreef:Ja en dan adviseren ze nog o-man kleinzonen op o-man kleindochters, volgens mij is dat al 25% inteelt, maar zal dan wel 'beperkt' genoeg zijn, maar verder is het misschien ook maar beter dat inteeltpercentages niet openbaar worden :roll:

Inteelt standaard bij SAP is vlgs mij max 6,25%
Beperkt max ruim 3%
wit

Berichtdoor opelmanta » ma nov 27, 2017 13:15

Mellek schreef:Oké, O man met 17% verwantschapsgraad, maar dat is dus 'maar' 5,22 inbred, staan ook dieren met 10% verwantschapsgraad en
die hebben dan 9% inteelt, het relatie tussen verwantschap en inteelt is mij niet helemaal duidelijk, volgens mij hoort inteelt de helft te zijn.

Er is geen verband tussen verwantschapsgraad en inteelt.

Inteelt zit hem in de afstamming, 5,22 % bij O-man.
Bij verwantschapsgraad vergelijk je het aantal genen dat de stier gemeen heeft met de vrouwelijke populatie van zijn ras in dat jaar. Bij O-man in 2017 17 % gemeenschappelijk met de Nederlandse populatie. 16 % gemeenschappelijk met de Canadese populatie.

Over vijf jaar is O-man nog steeds 5,22 % ingeteelt. Als je hem over vijf jaar vergelijkt met de vrouwelijke populatie die er dan is dan zul je een ander getal krijgen bij verwantschapsgraad.

Maar waarom zo'n saaie O-man als voorbeeld, er zijn veel leukere. Pak eens een Goldwynn. Inteelt 15,77 %, inteelt vader 3,78 %. Verwantschapsgraad in Nederland 12 %, in Canada 22 %.
Nog een favoriet van hulsteins: Elevation, Round Oak Rag Apple Elevation. Inteelt van Elevation 0,21 %, inteelt van zijn vader Tidy Burke Elevation 32,72 %. Verwantschapsgraad Nederland wordt niet berekend voor zulke ouwe stieren, in Canada komt hij nog op 18 %. Dat is, vind ik, toch hartstikke exciting.

Dit is wel een aardig stukje, https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... epaalt.pdf. Tabel met Celsius en Melchior is ook wel leuk voorbeeld.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » ma nov 27, 2017 13:26

Inteelt kan wel problemen opleveren. Ik denk gewoon niet dat het een Mega-probleem is.
opelmanta

Berichtdoor Mellek » ma nov 27, 2017 13:54

Dit verschilt ook per bedrijf, niet de gemiddelde coöperatieboer, maar ik ken ook (hf) bedrijven waar O-man een outcross stier is.
Even uit jouw artikel:
Afbeelding
Afbeelding
Mellek

Berichtdoor Henk » ma nov 27, 2017 14:04

opelmanta schreef:Inteelt kan wel problemen opleveren. Ik denk gewoon niet dat het een Mega-probleem is.

Waarom kies je dan bewust voor problemen :?: Omdat je ze nog niet te schadelijk vindt :?:
Waarom niet proberen die schade voor te zijn :?:

Nix schreef:Ik blijf het dubieus vinden dat "deskundigen" zeggen dat inteelt geen probleem is. Volgens mij moet je het onder kennen om het voor te zijn. Als crossen noodzakelijk word is het dus veel te laat.

Zolang iemand weigert om te kruisen betekent dat dat hij of zij inteelt accepteert en dat de TKT mag uitlopen. Bovenmatige kalversterfte wijt ik er ook aan maar da's niet hard te maken.

Wat Robert zegt is waar. Nagenoeg elk ras zit een bepaalde mate van inteelt in :yes:
Daarom heb ik ook nooit geloofd in een zuiver ras :no: Ook nu niet in het vleesvee :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » ma nov 27, 2017 14:24

Ik weet niet of inteelt een probleem is, maar met de kruislingen hebben we eigenlijk nooit problemen als lebmagen of aan de nageboorte staan en met HF wil dat nog wel een paar keer per jaar voorkomen, zelfs een paar keizersnedes, maar daar kon de een ook niks aan doen door een vergroeit kalf, maar nu we het er over hebben, zo'n vergroeiing zou natuurlijk ook een gevolg van inteelt kunnen zijn. Melkziekte komt ook veel minder voor. Natuurlijk zijn er ook zat holsteins die nóóit wat hebben, maar het is hier de bedoeling om probleemkoeien helemaal uit te sluiten. We hebben ook geen geïsoleerde stal en de HF is gewoon wat gevoeliger voor hittestress, nou zijn hittestress, rantsoenwisselingen, te vroeg geopende maïskuilen enz. maar tijdelijk maar een kruisling kan er wel beter over, tuurlijk zitten daar ook wel eens een enkele mindere tussen, maar tot nu toe valt me dat reuze mee.
Mellek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij