Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor poekske » ma nov 27, 2017 15:56

de oudste crossie van schoonbroer was nochtans de eerste ( en voorlopig laatste) koe die helemaal van slag was door teveel voederbieten te eten. terwijl een groot deel nog zuiver HF is. dusja...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor hulsteins » ma nov 27, 2017 23:44

tis iedere keer hetzelfde , jonge crossies vergelijken met oude willekeurig gefokte HF

outcross : BOOKEM :!: , MOGUL :!:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » ma nov 27, 2017 23:53

.
France is back
hulsteins

Berichtdoor Hans van Bergen » di nov 28, 2017 11:15

Vroegah voor de ki had je fok en controle verenigingen met stieren die de koei van het hele dorp dekte. Toen had je veel meer zaken als 2 koppen baars rug waterhoofd en dat soort zaken. Inteelt dus. Kalveren die heel lastig geboren worden met veel schade aan de moeder. Veel kosten en de Rendac is je enige klant. Dat wil je allemaal niet.

Ander puntje van aandacht is dater niet heel diep gekeken wordt. Paar generaties maar. Dus een Talentino uit een Danno uit een Big Winner uit een Kian wordt, vlgs mij, niet gezien als inteelt. Het feit dat Kian 2 x voor komt weet de computer niet maar tkan zijn da er nog een generatie bij moet.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » wo nov 29, 2017 07:40

Henk schreef:
opelmanta schreef:Inteelt kan wel problemen opleveren. Ik denk gewoon niet dat het een Mega-probleem is.

Waarom kies je dan bewust voor problemen :?: Omdat je ze nog niet te schadelijk vindt :?:
Waarom niet proberen die schade voor te zijn :?:
Ik vind de Hf niet zo'n slechte koe. Inteelt kun je vermijden.

@ Mellek, jij staat toch ergens met Pronto's op de film? Die maken er ook een gekke fokkerij van, https://www.cdn.ca/query/detail_pedigre ... gnum=40724. Ik heb een paar van Dally, dat is een zoon van Pronto https://www.cdn.ca/query/detail_pedigre ... num=197305. Als het Amerikanen waren geweest dan zou ik ze beide niet willen door de stapelerij in de afstamming. Voor kruislingen maakt het weer niets uit.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor hulsteins » wo nov 29, 2017 19:29

Hans van Bergen schreef:Vroegah voor de ki had je fok en controle verenigingen met stieren die de koei van het hele dorp dekte. Toen had je veel meer zaken als 2 koppen baars rug waterhoofd en dat soort zaken. Inteelt dus. Kalveren die heel lastig geboren worden met veel schade aan de moeder. Veel kosten en de Rendac is je enige klant. Dat wil je allemaal niet.

daar weet jij dus net zo weinig van als eenieder hier
Hans van Bergen schreef:Ander puntje van aandacht is dater niet heel diep gekeken wordt. Paar generaties maar. Dus een Talentino uit een Danno uit een Big Winner uit een Kian wordt, vlgs mij, niet gezien als inteelt. Het feit dat Kian 2 x voor komt weet de computer niet maar tkan zijn da er nog een generatie bij moet.

:roll: , zelf bedacht ?
France is back
hulsteins

Berichtdoor Mellek » wo nov 29, 2017 19:34

opelmanta schreef:@ Mellek, jij staat toch ergens met Pronto's op de film? Die maken er ook een gekke fokkerij van,

Nee ik denk dat je Melker bedoelt.
Ik melk 3 Vigors, dat is een oomzegger van de Pronto https://www.cdn.ca/query/detail_pedigre ... num=195618, en ben daar best over te spreken, wel wat spreiding. Inteeltstieren zijn juist uitermate geschikt voor inkruisen 8)
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor hulsteins » wo nov 29, 2017 19:41

king schreef:Crossen hier (en volgens mij Henk ook) al zo'n 30 jaar en K&L bestaat pas sinds 1993, dus misschien ist wel juist andersom :roll: .

in welk jaar ben je dan begonnen en met welke stieren ?
France is back
hulsteins

Berichtdoor hulsteins » wo nov 29, 2017 19:45

king schreef:En als je een beetje verstand heb van erfelijkheidsleer en redelijk denkvermogen,

achteruierhoogte is van geen enkel belang
LW is belangrijkste fokkerij-cijfer en
kruisen met kruislingstieren op kruislingkoeien

in 't land der blinden is éénoog koning ?
France is back
hulsteins

Berichtdoor Henk » wo nov 29, 2017 19:50

hulsteins schreef:
king schreef:Crossen hier (en volgens mij Henk ook) al zo'n 30 jaar en K&L bestaat pas sinds 1993, dus misschien ist wel juist andersom :roll: .

in welk jaar ben je dan begonnen en met welke stieren ?

Wij met Tartars, Ava Plus, Etazon Energy en nog wat vaag goedbedoelend Zweeds zaad van KI Zuid :)
Was achteraf gezien eik allemaal bras :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » wo nov 29, 2017 20:10

hulsteins schreef:
Hans van Bergen schreef:Vroegah voor de ki had je fok en controle verenigingen met stieren die de koei van het hele dorp dekte. Toen had je veel meer zaken als 2 koppen baars rug waterhoofd en dat soort zaken. Inteelt dus. Kalveren die heel lastig geboren worden met veel schade aan de moeder. Veel kosten en de Rendac is je enige klant. Dat wil je allemaal niet.

Volgens oudere inseminator die hier komt hadden ze vroeger maar een stuk of 10 stieren op de KI.
Ik zit ook nog wel eens in de pedigree te kijken, kan gewoon in Veemanager, doorklikken tot in de jaren '70 en dan staan er bij de zuivere FH in de jaren nogal wat doodgeboortes, vaak nog wel de helft en ook bij de halve HF af en toe nog een aantal, maar daarna nauwelijks meer.
Verder valt op dat de oudste koeien bijna allemaal Tops (y) in de afstamming hebben.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor marcelv » wo nov 29, 2017 20:26

deze week weer 2 vaarzen van topstar aan de melk gekregen https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0342918217
Snoeiharde benen en beste uiers. Weinig moeite met inteelt als ik r een hippe stier op wil zetten :mrgreen:
marcelv

Berichtdoor Henk » do nov 30, 2017 10:27

Mellek schreef:
Volgens oudere inseminator die hier komt hadden ze vroeger maar een stuk of 10 stieren op de KI.
Ik zit ook nog wel eens in de pedigree te kijken, kan gewoon in Veemanager, doorklikken tot in de jaren '70 en dan staan er bij de zuivere FH in de jaren nogal wat doodgeboortes, vaak nog wel de helft en ook bij de halve HF af en toe nog een aantal, maar daarna nauwelijks meer.
Verder valt op dat de oudste koeien bijna allemaal Tops (y) in de afstamming hebben.

Indertijd bij KI Zuid in onze woonplaats had je nog elk jaar stieren kijken (y) Werden de bullen 1 voor 1 uit hun hok gehaald en getoond aan het (kleine) publiek.
Was raar genoeg weinig animo voor onder de veehouders :?
Denk dat Zuid in die tijd ergens tussen de 10 en 20 fokstieren had staan.
De stierenkaart was toen nog een overzichtelijk iets :wink:

De bullen hadden ook weidegang :yes: elke bul zijn eigen weitje van ik schat een kwart bunder per stier.
Gegeven moment werd het allemaal wat grootschaliger daar door de bouw van een paar grote wachtstallen, en verdwenen de stieren uit het zicht. In later stadium zijn wij die grond gaan pachten om te stakkeren :)

Verhaal van die raszuivere FH fokkerij geloof ik best. Nagenoeg elke zuivere fokkerijlijn en elk gedomesticeerd diersoort, loopt vroeg of laat vast op inteelt :idea: Puur om reden omdat er wordt gefokt met een fractie van de populatie waardoor de sterksten/besten overblijven en keer op keer hun genen doorgeven.

Zo krijg je het trechtereffect :yes: Een steeds nauwer verwantschap :idea:

Stel dat er binnen de mensheid ook een fokprogramma was met wereldwijd 10.000 mannen als donor, dan zou het met ons ook kommer en kwel worden :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 30, 2017 11:32

hulsteins schreef:

Hans van Bergen schreef:Ander puntje van aandacht is dater niet heel diep gekeken wordt. Paar generaties maar. Dus een Talentino uit een Danno uit een Big Winner uit een Kian wordt, vlgs mij, niet gezien als inteelt. Het feit dat Kian 2 x voor komt weet de computer niet maar tkan zijn da er nog een generatie bij moet.

:roll: , zelf bedacht ?

Ik verzin iedere bijdrage zelf Hullie. ik heb dan ook een bloedhekel aan bijdrages die napraterij zijn. En op zon reactie kan iemand dan weer een toevoeging geven of een correctie en voor je het weet weten we we weer wat meer :D
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » do nov 30, 2017 12:22

Mellek schreef:Ik zit ook nog wel eens in de pedigree te kijken, kan gewoon in Veemanager, doorklikken tot in de jaren '70 en dan staan er bij de zuivere FH in de jaren nogal wat doodgeboortes, vaak nog wel de helft en ook bij de halve HF af en toe nog een aantal, maar daarna nauwelijks meer.

Dat komt omdat er toen over werd gestapt om meer automatisering.
Doodgeboortes bij de oude koeien zijn stierkalveren die niet meer in het systeem zitten
(waarschijnlijk niet meer gevolgd in I&R)
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij