Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor boer pieter » vr dec 01, 2017 09:47

whier willen ze het vet beter gaan betalen en promoten jersey te gebruiken bij je vaarsen voor lichtere geboortes en natuurlijk voor het vet gehalte in de melk ,nou ik zou zeggen veel geluk er mee :yes: wij hebben het een paar jaar geleden ook gedaan en ik moet zeggen het zijn prima beesten ,nu zijn er al een paar 4 kalf en de uiers zijn al diep en poten zijn echt niet beter als hf :no: ook een nadeel is dat ze een stuk kleiner zijn en bijna met zijn tweeen in een box kunnen liggen ook in de melkstal is het niet handig ook kunnen ze erg vervelend zijn bij het melken kort om ik ga nu eens wat anders proberen ,ik al wat rdm gekocht http://www.vikinggenetics.dk/dairycattl ... ?id=121602 verder hou ik het eerst maar wat bij sdm
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Martin » za dec 02, 2017 01:40

Hier word 3 X jersey 1X Holstein gedaan, en dan weer op nieuw (y)
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor Erikjan » za dec 02, 2017 08:27

Martin schreef:Hier word 3 X jersey 1X Holstein gedaan, en dan weer op nieuw (y)

Waarom die ene keer HF?.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Schoonvelde » za dec 02, 2017 08:52

Ik denk wel dat gehalten in de melk uiteindelijk toch weer de trend gaat worden. Een paar jaar terug dachten we met campina voorop dat we vooral veel melk moesten hebben. De negatieve grondprijs werd afgebouwd.
De magere melkpoeder is inmiddels afval geworden, ik zie een trend naar ronde en gezonde koeien die zoveel mogelijk gras op kunnen met een 9000 kilo melk en zo hoog mogelijke gehalten.
Wij hebben de stierkeuze inmiddels ook aangepast, het rantsoen gaat eind december op de kop met de fosfaat tabel en overvolle kuilplaten in het achterhoofd. Op van 11000 kilo en 4% vet naar .. is wel ff wennen, hard melk is best wel verslavend.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Sander » za dec 02, 2017 09:06

ik doe lekker waar ik me goed bij voel
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor ramos fan » za dec 02, 2017 09:27

Schoonvelde schreef:Ik denk wel dat gehalten in de melk uiteindelijk toch weer de trend gaat worden. Een paar jaar terug dachten we met campina voorop dat we vooral veel melk moesten hebben. De negatieve grondprijs werd afgebouwd.
De magere melkpoeder is inmiddels afval geworden, ik zie een trend naar ronde en gezonde koeien die zoveel mogelijk gras op kunnen met een 9000 kilo melk en zo hoog mogelijke gehalten.
Wij hebben de stierkeuze inmiddels ook aangepast, het rantsoen gaat eind december op de kop met de fosfaat tabel en overvolle kuilplaten in het achterhoofd. Op van 11000 kilo en 4% vet naar .. is wel ff wennen, hard melk is best wel verslavend.

Ik zit hier nog te twijfelen en dat komt erdoor dat hard melken inderdaad verslavend is.
Die kruislingen geven ook zo makkelijk melk (y)
Ik heb het vat wel weer vol gedaan met stieren en gaan ons eigen jongvee weer opfokken.
Dus dat word wat fosfaat rechten kopen of wat koeien afvoeren.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor boer pieter » za dec 02, 2017 09:29

dan is er toch niks aan de hand (q)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » za dec 02, 2017 10:36

zie het probleem ook niet. eerder kocht je melkquotum nu koop je fosfaat. maar dat was en is niet verplicht.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor ramos fan » za dec 02, 2017 10:49

Sander schreef:zie het probleem ook niet. eerder kocht je melkquotum nu koop je fosfaat. maar dat was en is niet verplicht.

Hier nu 2000 liter meer melk per koe als 2015.Dat heb ik grote deels opgevangen doordat we geen jongvee meer hebben.
En ik vond het eerst een serieus probleem en zat er wel mee. en dat heb ik nu omgezet in een uitdaging (y) En moet je dingen uit het verleden maar achter je laten
Ik zij aldoor dat ik geen fosfaat ging kopen maar denk er nu toch een beetje anders over.
Maar ik heb nog een jaar om er over na te denken. Dan komt het jongvee pas.
ramos fan

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 02, 2017 18:38

Schoonvelde schreef:Ik denk wel dat gehalten in de melk uiteindelijk toch weer de trend gaat worden. Een paar jaar terug dachten we met campina voorop dat we vooral veel melk moesten hebben. De negatieve grondprijs werd afgebouwd.

Dat is geen trend dat is realiteit. De 2017 nl produktie is ruim 9000 kg met 3.57% eiwit. Dus dat is geen trend maar al realiteit
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jan.nl » zo dec 03, 2017 00:01

Afgelopen 40 jaar zijn er ook veel trends geweest,begin quotumtijdperk moest vet omhoog(vetverhogers werden ineens flink duur...),gevolg veel vetverhogers werden ingezet,net toen ze aan de melk kwamen kwam er vetquotum. :|
Dan maar het eiwit omhoog,alleen dat ging moeilijker,een eiwitverhoger had vaak weer andere nadelen,zoals slecht beenwerk..
Je bent de markt nooit voor :no:
Met meer ruwvoer zakt je productie maar gaan je gehaltes evenredig omhoog,dan is 10000 met 4.40 vet ook leuk :D
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor opelmanta » zo dec 03, 2017 07:54

Schoonvelde schreef:het rantsoen gaat eind december op de kop met de fosfaat tabel en overvolle kuilplaten in het achterhoofd. Op van 11000 kilo en 4% vet naar .. is wel ff wennen, hard melk is best wel verslavend.
Moet je tabel 6 toch eens beter bekijken als je al op 11.000 liter zit.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor h.groothuis » zo dec 03, 2017 18:27

hoorde van de week dat de tabellen nog weer worden aangepast en ze boven 11000 nog weer door gaan tellen :roll:
h.groothuis

Berichtdoor Schoonvelde » zo dec 03, 2017 18:48

h.groothuis schreef:hoorde van de week dat de tabellen nog weer worden aangepast en ze boven 11000 nog weer door gaan tellen :roll:

We (lto) zijn aan het kijken wat het beste hiervoor is. Feitelijk leen je gratis fosfaat van andere veehouders wanneer je boven de 10600 zit , domweg omdat die tabel (waar eigenlijk gewoon een formule achter zit) ooit is opgesteld alleen voor mest verantwoording.
Doe je nu niks dan is er de kans dat je over 2 jaar misschien wel weer een 20% van de veehouders moet terugroepen die volop bezig zijn om tabel 6 te verslaan.
Maar er zitten zoals altijd weer wat haken en ogen aan om dit correct geregeld te krijgen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor ramos fan » zo dec 03, 2017 19:42

Schoonvelde schreef:
h.groothuis schreef:hoorde van de week dat de tabellen nog weer worden aangepast en ze boven 11000 nog weer door gaan tellen :roll:

We (lto) zijn aan het kijken wat het beste hiervoor is. Feitelijk leen je gratis fosfaat van andere veehouders wanneer je boven de 10600 zit , domweg omdat die tabel (waar eigenlijk gewoon een formule achter zit) ooit is opgesteld alleen voor mest verantwoording.
Doe je nu niks dan is er de kans dat je over 2 jaar misschien wel weer een 20% van de veehouders moet terugroepen die volop bezig zijn om tabel 6 te verslaan.
Maar er zitten zoals altijd weer wat haken en ogen aan om dit correct geregeld te krijgen.

Er zijn nogal wat boeren die er nu al boven melken. Dat correct regelen zal wel moeilijk worden nu.
De LTO had hier 2 jaar geleden al naar moeten kijken toen ze met de plannen kwamen. (n) (n) (n)
Altijd achter de feiten aanlopen. Dat gaat geen 2 jaar duren om die tabel te verslaan. daar is die 20% nu al mee bezig.
ramos fan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij