Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor boer pieter » ma maart 27, 2017 11:50

dan gaat het nog verder naar beneden :yes: hier vlak bij zit ook iemand die helemaal over ging op flekkies nu een paar jaar verder heeft ie ze bijna allemaal weer ingeruilt ,hij vertelde mij dat dat ze toch te weinig gaven maar verder prima beesten ,ik zie wel vaak mensen die het met hf goed doen dat die boeren ook uit flekkies veel melk kunnen halen ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor doornenbal » ma maart 27, 2017 11:58

Afbeelding

Sent from my SM-G920W8 using Tapatalk
doornenbal

Berichtdoor king » ma maart 27, 2017 20:12

G.U. schreef:
Hans van Bergen schreef:De meeste crossies in NL zitten op 20-22 kg melk per dag. Zie de gemiddelde melkproduktie :idea:

Tel je dan ook alle bio dynamische blaarkopen mee?

:no: :no: Hans heeft de klok weer eens horen luiden, maar weet weer niet waar de klepel hangt (n)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor john verhaar » di maart 28, 2017 01:38

Tis natuurlijk weer heel simpel,heb je een hoge produktie met hf en ga je crossen gaat je productie omhoog is die laag blijft die laag crossen is not a silver bullet :no: maar net zoals clean field zegt gaat allemaal niet ff makelijker en vooral de $$$$ maken :wink:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor walmark » di maart 28, 2017 01:43

:yes:
lijkt me hier in Mr. doornenbal zn grafiekjes weer een duidelijk geval van; hoe meer robots je in de barn hebt, hoe minder koeien je nodig bent om dezelfde hoeveelheid melk te maken (y)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Hans van Bergen » di maart 28, 2017 09:21

king schreef:
G.U. schreef:
Hans van Bergen schreef:De meeste crossies in NL zitten op 20-22 kg melk per dag. Zie de gemiddelde melkproduktie :idea:

Tel je dan ook alle bio dynamische blaarkopen mee?

:no: :no: Hans heeft de klok weer eens horen luiden, maar weet weer niet waar de klepel hangt (n)[/quote

Wat snap jij niet van de gemiddelde melkproduktie van kruislingen in NL :?: Vervolgens gaat iedereen er weer vanalles bijhalen wat niets te maken heeft met :arrow: de gemiddelde melkproduktie van kruislingen in Nederland.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Mellek » di maart 28, 2017 18:22

Volgens CRV is een kruisling een dier wat minimaal 50% een ander ras als HF is. Dan doet bij ons de helft van de F1 kruislingen al niet mee want Deens Rood bevat altijd nog een beetje HF.
Vergeet voor het gemak ook maar dat BIO hoofdzakelijk kruislingen en andere rassen houdt.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor king » di maart 28, 2017 20:57

Heb ut maar ff nagerekend voor je, de gem prod van kruislingen van de meest gebruikte rassen
Montbeliarde...... 50 - 75% 10.194 331 8.521 4,33 3,54 369 302 671 25.7
Brown Swiss ........50 - 75% 9.175 335 8.607 4,45 3,61 383 311 694 25.7
Fleckvieh ..........50 - 75% 23.891 323 8.100 4,40 3,56 356 288 644 25.1
Noors Roodbont.... 50 - 75% 4.640 328 8.293 4,37 3,59 362 298 660 25.3
Zweeds Roodbont. 50 - 75% 10.261 330 8.118 4,56 3,61 370 293 663 24.6
MRIJ.................. 50 - 75% 8.484 335 7.473 4,51 3,67 337 274 611 22.3
Jersey ................50 - 75% 1.120 337 7.759 5,01 3,76 389 292 681 23.0

Oftewel, weer zwaar overdreven (n) , komt bij dat de meeste rassen hogere gehaltes hebben dan Hf en wat al eerder vermeld werd, dat erg veel crossies op extensieve bedrijven lopen.
Btw daggemiddeldes van Hf/RHF zijn ook slechts 27.8/26.1, dus verschillen zijn sowieso al niet zo groot.

bedrijven als die van Verhaar, Schoonvelde en Corjan(en dan vergeet ik er ook nog wel een paar :roll: ) hebben allang aangetoond, als je die crossies gewoon goed voert, dat ze dan gewoon goed mee kunnen komen met HF

NB: bovenstaande gegevens komen uit t jaarverslag van CRV, dus zijn echt betrouwbaar :roll: :mrgreen:

@mellek: weet niet welke denen je gebruikt heb, maar t zijn idd regelmatig kruisling stieren, maar zeker niet altijd met HF :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Hans van Bergen » wo maart 29, 2017 09:26

Precies en dat zijn ok de denkfouten die jij en velen maken. Door cijfers van een paar bedrijven te bekijken waarvan 1 nota bene een spermahandelaar zelf en dan nog een paar die hopen extra korting binnen te hengelen. Aan de andere kant van de oceaan. Dat is TOTAAL niet intressant :no: Jij laat de cijfers van de 50% HF zien. Ik heb het over de rotatie kruisingen etc oftewel alle non HF koeien. En dan komen de BSen nog leuk mee maar de rest zakt ver weg. Ik heb zelf ook veel BS bloed en ben daar heel blij mee maar ik leef wel in de echte wereld en niet in een door mapmannen gecreeerde fantasie wereld :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor poekske » wo maart 29, 2017 11:45

Vooral je laatste alinea bedoel je juist andersom hans...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Hans van Bergen » wo maart 29, 2017 12:19

Zo dat was wederom een bijzonder interessante bijdrage vanuit Belgie. Daar leren we toch veel van. :yes: Als je dan toch zonodig iemand wilt beledigen verzin dan zelf ff iets. Ga niet mij na lopen praten.
Hans van Bergen

Berichtdoor Corjan » wo maart 29, 2017 12:47

Poekske heeft natuurlijk wel gelijk :wink: Als ik crv mapcijfernerdman HvB had moeten geloven dan headden we hier down hill moeten gaan :wink: Maar het tegendeel :!: nog nooit hadden we 35 liter gemiddeld :!: Terwijl we genetics down hill gaan :!:

En waarom niet vergelijkbaar :?: Koeien eten hier snijmais, puur gras, robotbrokje, beetje soja, raap dry corn en glutenfeed in een mix aant voerhek. Daar is al een paar jaar nix aan veranderd :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » wo maart 29, 2017 12:50

Hier btw nu een 15 swissen aan de melk en dat is al teveel :!: :wink: Montie's blijven mijn favoriet :yes: (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hans van Bergen » wo maart 29, 2017 14:34

In Canada heerst een heel ander klimaat zowel finacieel als qua weer. Ook de Ca HF koeien zijn heel anders. Smaller en nog slechter beenwerk en nog minder gehaltes. Daarmee is met inkruisen allicht meer mee te verdienen. Monti's in NL wordt bijna al niet meer mee geinsemineerd :no: De Bs en doen het duidelijk het beste in NL maar de Fleckvieh maken veel meer reclame dus die verkopen meer. Dom ook om naar rassen te kijken. Kijk naar stieren. :idea:
Hans van Bergen

Berichtdoor melker » wo maart 29, 2017 16:00

Als Multi crosser ben ik helemaal klaar met alles wat witte kop heeft, en ook 100%HF met name Canadese type is vaak ook junk. Begin steeds meer fan van jersey en de Scandinavische types te worden maar robuuste BS cross staat bij mij nog steeds boven aan :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij