Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Corjan » wo maart 29, 2017 16:21

Hans van Bergen schreef:In Canada heerst een heel ander klimaat zowel finacieel als qua weer.

Bietje slap Hans op deze manier de discussie dood te willen drukken :wink: (n)

Wat is het verschil dan :?: :arrow:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Sander » wo maart 29, 2017 20:39

melker schreef:Als Multi crosser ben ik helemaal klaar met alles wat witte kop heeft, en ook 100%HF met name Canadese type is vaak ook junk. Begin steeds meer fan van jersey en de Scandinavische types te worden maar robuuste BS cross staat bij mij nog steeds boven aan :yes:

straks krijg je allemaal vaarzen aan de melk van mascol eigen stier. HF brrrrr :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor king » wo maart 29, 2017 22:21

Hans van Bergen schreef:Precies en dat zijn ok de denkfouten die jij en velen maken. Door cijfers van een paar bedrijven te bekijken waarvan 1 nota bene een spermahandelaar zelf en dan nog een paar die hopen extra korting binnen te hengelen. Aan de andere kant van de oceaan. Dat is TOTAAL niet intressant :no: Jij laat de cijfers van de 50% HF zien. Ik heb het over de rotatie kruisingen etc oftewel alle non HF koeien. En dan komen de BSen nog leuk mee maar de rest zakt ver weg. Ik heb zelf ook veel BS bloed en ben daar heel blij mee maar ik leef wel in de echte wereld en niet in een door mapmannen gecreeerde fantasie wereld :idea:

Waarschijnlijk kan ik beter tegen een muur praten, maar toch.....
Er is in dit geval 1tje die een denkfout maakt, en dat ben ik niet :roll:
die cijfers van eerder genoemde bedrijven bevestigen, wat wij hier ook al jaren(op bescheidener wijze) zien.
En over die cijfers van de kruislingen, dat zijn niet de 50% HFfies, maar min 50% van het genoemde ras( dus ook van F2,F3 en verder).
Dat Bs het gem. net ff beter doet(verschil is trouwens erg klein) dan de andere rassen, zou best kunnen maar kan het hier zeker niet merken en denk dat dat voornamelijk komt omdat die op intensievere bedrijven gebruikt worden dan de meeste andere rassen, maar kan dat niet hard maken :roll:
Hans van Bergen schreef:Monti's in NL wordt bijna al niet meer mee geinsemineerd :no:Dom ook om naar rassen te kijken. Kijk naar stieren. :idea:

Ook hier zit je er weer naast, tis na FLV nog steeds het 2e(buitelandse) ras qua ins. (q) (wederom uit crv jaarstatistieken) verder heb je met die laatste opmerking in zo verre een punt, dat het idd wel belangrijk is om de betere stieren van een ras te gebruiken, maar daarna wel steeds een ander ras, krijg je nl een flinke portie HETEROSIS.
Maar dat zal ook wel weer flauwe kul wezen , zeker?
Verder kan ik me ook wel aardig vinden in de opmerking van Poekske :yes:

@ Melker: blijf het verassend vinden, dat bijna iedereen die meerdere rassen gebruikt, over het algemeen goed te spreken is over de witkoppen, maar dat dat bij jullie totaal niet zo is :roll:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor melker » wo maart 29, 2017 23:45

Denk dat de reden is dat meesten fleckies gebruiken op extreme HF, geeft maximale heterosis en zal ongetwijfeld verbetering zijn. Wij gebruikten ze op wat kleinere cros koeien en dan valt dat tegen, achteraf logisch.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hans van Bergen » do maart 30, 2017 10:12

Per jaar (365dagen dus) geven de NL

zb hf 676kg v/e

rb hf 663

bs krl 641

flv kr 631

mb krl 626

zwrb kr 611

mry kr 656

De inkruisers gaan geen seconde langer mee dan de zuivere hf's. Brown swissen hebben veel betere benen en klauwen en alle bovengenoemde kruislingen hebben minder maagdraaingen en melk en kalfziekte. De rest zijn allemaal sprookjes totdat het tegendeel bewezen is. En daar wachten we al tientallen jaren op en dat doet het ergste vermoeden. :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » do maart 30, 2017 10:40

zie je hier ook hans kruisen neemt af, gewoon omdat ze niet mee kunnen in de produktie kg vet en eiwit en hoe je het ook went of keert daar kijkt een bank hier naar ,
vooral voor jonge boeren die net beginnen worden hoge eisen gestelt en dat betekent vaak dat er veel melk geproduceert moet worden
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Robert » do maart 30, 2017 10:55

Gisteren nog op een bedrijf geweest met FLV x HF en SkR x HF. Eén driewegkruising

Boer was tevreden. Nadelen dat FLV x HF nog wel eens erg groot en zwaar worden en dat de productie op oudere leeftijd wat tegen viel. Sk R x HF waren melkrijk, korte pootjes, goede uiers. Oudste dieren 3e lactatie.
Toch twijfelde hij of hij doorging met kruisen.

Bedrijf met veel oude koeien. zo'n 60 mk inmiddels al vier koeien met 10.000 kg v+e afgeleverd.
Geen luxe en overdadig aandacht. Wel gezond en geduld.
Robert

Berichtdoor JKvW » do maart 30, 2017 11:15

Hier door aankoop sinds een klein jaar ook 4 Fleck (Rau) x HF-koeien in de stal lopen. Best leuke en imposante koeien om te zien maar qua klauwen, eiwit en productie word ik er niet enthousiast van. Na afkalven geven ze best maar als ze drachtig zijn is het verval enorm. Zakken zo 5 liter of meer in een maand en zetten zichzelf droog.
Verder kruisen we mondjesmaat zelf ook een beetje, er lopen nu een stuk of 7 pinkjes van een Scandinaviër (Nymoen) en daar komen ook nog wel wat bij. Nu ook een paar kalfjes en drachtigheden van Vigor en Versace (BS). De Brownies heb ik de meeste verwachtingen van; mooie beestjes! Al met al wel een mooi experiment en tegelijkertijd wat hobby. Kijken wat het gaat opleveren.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor theo » do maart 30, 2017 12:17

bs kruislingen past niet bij ons :arrow: staan slecht op(draaiers-kruisen verhoudinguit balans) zware kalveren zijn lomp ,sloom,dominant,krijgt er geen vlees op omdat ze niet drachtig worden ,klauwen zijn niet beter ,we hebben even en pronto verspoten. de beste kruislingen zijn bij ons van t Bruno zoon r david :arrow: ( melksnelheid te hoog Meer mastitus)WE KRUISEN AL JAREN NIET MEER WE HEBBEN 1 SYSTEEM DAT HEET aAa met alleen hf
the sky is the limit
theo

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » do maart 30, 2017 15:05

Hans van Bergen schreef: De rest zijn allemaal sprookjes totdat het tegendeel bewezen is. En daar wachten we al tientallen jaren op en dat doet het ergste vermoeden. :idea:

Had nog een paar vragen gesteld maar daar heb je geen antwoord op Hans :?:

Ja je heb wel een punt Hans :yes: Het is niet door crv of jou onderzocht dus het klopt niet :wink: :mrgreen: Er zijn al genoeg onderzoeken gedaan over de wereld door wie dan ook :!: En idd vaak op aanvraag van.... :wink: Dus zal de uitslag idd die kant ook een beetje zijn voor degene die betaald :!:

Hier melken we nu een 120 crossies en 100 HF en kan nu nog ff mooi computer uitdraaien doen van ons bedrijf :idea: En die komen eigenlijk over een met al die ander onderzoeken in de wereld. Maar dat zal wel toeval zijn :?: :!:

Alleen de cros vaarsen doen het iets minder dan de HF vaarsen. Oudere koeien vrijwel gelijk of de cross breds iets hoger. En idd minder problemen sneller en makkelijker met kalf :!: En een betere gehaltes verhouden dat extra geld opleverd met ons q system (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » do maart 30, 2017 15:21

Hans wat doe jij bij je koeien aan de poten :?: Klauwbaden :?: Frequentie :?: Middel :?:
Hebben zelf altijd af en toe kalkbad gedaan, droge kalk :yes: Khad het idee dat da goed werkte :yes: en dat deed het ook wel :yes: alleen het laatste half jaar geen bad meer gebruikt en de klauwen zijn nix minder geworden...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do maart 30, 2017 21:29

Corjan schreef:
Hans van Bergen schreef: De rest zijn allemaal sprookjes totdat het tegendeel bewezen is. En daar wachten we al tientallen jaren op en dat doet het ergste vermoeden. :idea:

Had nog een paar vragen gesteld maar daar heb je geen antwoord op Hans :?:

Ja je heb wel een punt Hans :yes: Het is niet door crv of jou onderzocht dus het klopt niet :wink: :mrgreen: Er zijn al genoeg onderzoeken gedaan over de wereld door wie dan ook :!: En idd vaak op aanvraag van.... :wink: Dus zal de uitslag idd die kant ook een beetje zijn voor degene die betaald :!:

Hier melken we nu een 120 crossies en 100 HF en kan nu nog ff mooi computer uitdraaien doen van ons bedrijf :idea: En die komen eigenlijk over een met al die ander onderzoeken in de wereld. Maar dat zal wel toeval zijn :?: :!:

Alleen de cros vaarsen doen het iets minder dan de HF vaarsen. Oudere koeien vrijwel gelijk of de cross breds iets hoger. En idd minder problemen sneller en makkelijker met kalf :!: En een betere gehaltes verhouden dat extra geld opleverd met ons q system (y)

Als jij tevreden bent dan ben ik het ook en dan zo ik moo zo door gaan. Ieder bedrijf is weer anders.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Guus » do maart 30, 2017 22:37

Ik vind wel dat ze de bedrijven die overgegaan zijn op inkruisen wat eerlijker mogen vergelijken in bedrijfsvergelijkingen die ze gebruiken voor de marketing. IK zie dan altijd een vergelijk hoe de HF koeien op bedrijf scoren in vergelijk met de kruislingen. Er wordt dan niet bij vermeld dat ze oudere HF koeien gaan vergelijken met vaarzen en 2e kalfs kruislingen. Op bijna elk bedrijf scoren de vaarzen beter dan oudere koeien. Marketing is er niet voor niks, maar dit zorgt wel voor enige misleiding.

Verder moet iedereen inderdaad een eigen keuze maken waar ze achter staan en de strategie aanhouden waar ze zelf het meeste vertrouwen in hebben.
Guus

Beroep: student/melkveehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Sander » vr maart 31, 2017 05:55

als je vaarzen beter scoren dan je oude koeien is er iets niet goed. maar wellicht snap ik het niet.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » vr maart 31, 2017 09:03

ik schat dat op 90% van de bedrijven de vaarzen gemiddeld een hogere LW hebben dan de gemiddelde LW van de oudere koeien
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij