Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Henk » ma dec 10, 2018 13:50

opelmanta schreef:Volstrekt irrelevante organisatie, de zelfbenoemde sectorwaakhond NVO. Laat die oude mannetjes één keer in de maand afspreken met een bolknak en een borreltje. Verder geen aandacht aan schenken, jammer dat ze toch steeds weer een podium krijgen in melkvee.

Beetje als de Commissie Welstand...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erikjan » ma dec 10, 2018 14:31

Henk schreef:Beetje als de Commissie Welstand...

Wel een beetje anders. Zijn vooral bezig om CRV af te kraken.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » ma dec 10, 2018 17:21

Bedoel met Welstand: Laat die oude mannetjes ook een keer in de maand afspreken met een bolknak en een borreltje. ipv zich te bemoeien met futiliteiten terwijl vriendjespolitiek uiteindelijk bepaalt...

Henk

Berichtdoor Mellek » ma feb 04, 2019 11:08

Wat zijn op moment stieren om te gebruiken, die het bij jullie goed doen in de stal.
Wil het vat nog eens bijvullen, en van de rassen brown swiss, Scandinavisch en nog een alpenras met een witte kop.

Verder heb op moment nog zitten Fimbe, Rumgo, Wille, DJ Zuma, Highway BS, Crasat, en nu Verdi BS (iemand ervarig mee?).
En nog wat van Cigar (te klein weinig melk), Fastrup (celgetal), Braut (weinig melk), en die hoef ik niet weer.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Erikjan » ma feb 04, 2019 11:34

Mellek schreef:Wat zijn op moment stieren om te gebruiken, die het bij jullie goed doen in de stal.
Wil het vat nog eens bijvullen, en van de rassen brown swiss, Scandinavisch en nog een alpenras met een witte kop.

Verder heb op moment nog zitten Fimbe, Rumgo, Wille, DJ Zuma, Highway BS, Crasat, en nu Verdi BS (iemand ervarig mee?).
En nog wat van Cigar (te klein weinig melk), Fastrup (celgetal), Braut (weinig melk), en die hoef ik niet weer.

Beste witkop stier is voor mij Rurex http://www.bayerngenetik.nl/stierenaanbod/66/rurex . Eerste Ivan dochters doen het boven verwachting lang en goede uiers. Kost nu nog maar 10 euro als ik het goed heb. Als je een witkop zoekt om kracht (bespiering) in de koeien te brengen lijkt mij Wilderness een prima optie. Heeft ook Rurex als MV. Voor de rest prima allround fokwaarden. http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_detail.pl? ... e=DATEN_FV
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor melker » ma feb 04, 2019 13:28

Gebruik bij de BS Zephir en Brown VIgor, laatste kan wel enorm zware kalveren geven, veel zwaarder dan van oude Vigor. Scandinavische zijn ook hier op, twijfel of ik ze wel weer wil hebben, is wat een mengelmoesras met veel variatie. Ga weer op oude lijn verder met afwisselend BS en HF, vang momenteel veel kalveren van Slatan, a2a2 en BB, hoog eiwit en zeer geschikt op pinken, wel een HF.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » ma feb 04, 2019 13:33

Zag dat King met een 100.000 liter crossie in het Xzaaiers blaadje stond :yes:

Henk

Berichtdoor king » ma feb 04, 2019 22:07

Henk schreef:Zag dat King met een 100.000 liter crossie in het Xzaaiers blaadje stond :yes:

:yes: klopt :D

Melken hier inmiddels 2 Zephirs, doen het vooralsnog allebei prima, maar zijn nog niet halverwege lactatie, maar al wel allebei aanmerkelijk hoger geschat qua gehaltes (y) . nog 1 dracht onderweg en 1 rietje int vat,
verder gebruiken we Prossli(1e kalveren zijn een half jaar oud), vooral vanwege de aanhoudingscijfers en VasilPp (1e kalf int hok liggen)

Mellek schreef:
Braut (weinig melk)

Dit vink opvallend, kom best wel eens een mankement tegen bij Braut, maar melk geven doen ze allemaal (y). Maarre hier gebruiken we nu SaurPP, inmiddels al 5 aan de melk, en verder MelandPp. En oja nog wat Nymoens lopen, maar kan der nog niet erg enthousiast over worden :roll:

En van Fleck nog steeds Rau, Enso en verder MedicusPp. Van de laatste komen de 1e in april, Enso zal wel wat minder worden :roll: , zijn toch wat minder duurzaam dan gehoopt en Rau loopt nog wat van en ook nog steeds int vat(maar es opmaken :roll: )
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor opelmanta » di feb 05, 2019 09:59

Mellek schreef:Wat zijn op moment stieren om te gebruiken, die het bij jullie goed doen in de stal.
Wil het vat nog eens bijvullen, en van de rassen brown swiss,
Dally maar die zul je wel nergens meer kunnen krijgen. Ik heb een paar kalveren van Brookings en Cadence. Ik maak er volbloeden van. Fokwaarden van Cadence zijn heel aardig in de U.S. Geeft ook gewone kalveren, op US Bs basis pinkenstier.
Wat Crv verder verkoopt kun je over discusiëren maar Brown Swiss hebben ze heel aardig voor elkaar.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » di feb 05, 2019 10:30

weten jullie wat het aan deel kruising koeien is in holland ,kreeg een vraag van een viking man omdat hij vond dat er in dk maar erg weinig kruislingen rond lopen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hans van Bergen » di feb 05, 2019 11:35

Das lastig maar duidelijk is wel dat het heel hard minder wordt. 3 oorzaken

1 Fosfaatregels. Tis belangrijk dat er veel melk gegeven wordt met hoge gehaltes en er moet goed beenwerk en uiers zijn. HF doet dat veel beter.

2 Aanbod. Fokkerij in de kruisings wereld kun je eigenlijk niet serieus nemen. Als er dan al eens een goede stier komt is dat louter toeval. 99% van de inkruisingsstieren is rommel. Moeders met onkante uiers. Volwassen koeien die amper of niet 10.000 kg melk geven en hooguit 3.5% eiwit. Kortom beesten met 75 exterieur en 75 laktatiewaarde :roll: Maar ook vaarzen met 7000 kg worden gerust stiermoeder genoemd, liefst met wortelspenen die alle kanten opsteken.

3 Aandacht aan kul. a2a2 kappa kaziine en meer van deze kolder waar je geen drol aan hebt daar maakt men zich druk over en men is blind voor de platte gespleten klauwen die west en oostwaarts wijzen (n)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » di feb 05, 2019 12:32

boer pieter schreef:weten jullie wat het aan deel kruising koeien is in holland ,kreeg een vraag van een viking man omdat hij vond dat er in dk maar erg weinig kruislingen rond lopen
google.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Mellek » di feb 05, 2019 12:48

CRV heeft wel eens bijgehouden hoeveel procent kruisling was, maar dat moest dan minstens 50% van een bepaald ras zijn en dat je red met bijvoorbeeld Deens roodbont en ook de CRV kruislingstieren niet, 51% holstein is in hun ogen dan gewoon een holstein.

Als je kijkt naar de spermaverkopers, sommige vertegenwoordigers zijn gewoon HF minded, maar allemaal verkopen ze wel een paar andere rassen, en vooral CRV is de laatste paar jaar daar druk mee bezig, ik denk ook dat daar wel een stijgende lijn in is.

@HvB
Deels mee eens, maar op die manier kun je ook stellen dat je juist jersey moet gaan houden, minder liters hogere gehalten, en een zuivere jersey telt voor 0,7 gve. De HF is nou ook niet bepaald een gehalten-ras, op enkele stieren na.
En, in 2011 waren er 4000 Jersey-inseminaties, in 2016 waren dat er 12.000 :!:
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor king » di feb 05, 2019 12:54

@ Hans: je kunt zo aan de slag bij Wakker dier, PvdD en consorten. Die verkopen ook de grootste onzin alsof het de absolute waarheid is :shock: :? :roll:

Ik heb nog nooit iemand, in een paar zinnen, zoveel onzin zien verkondigen over fokkerij :roll:

Maar dat ligt em waarschijnlijk wel weer aan mij, maar hier wordt t niet minder(dus gaan we waarschijnlijk volgens Hans binnenkort failliet, krijgt ie toch nog zijn zin :mrgreen: ) En van de bedrijven hier in de buurt, die crossen weet ik er ook geen 1 die er mee stopt :idea: En het gekke is, dat dat allemaal bedrijven zijn, die het belangrijker vinden, wat er onder de streep over blijft, dan dat hoe een koe er uit ziet :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » di feb 05, 2019 12:57

jersey is de achter deur uit, weet ik uit ervaring ik dacht ook dat het geweldig was maar ben er wel achter dat het hier in iedergeval niet heeft gebracht wat ik er van had verwacht deens rood heb ik nu een paar van en dat gaat wel maar kan ook niet tegen hf op vooral klauwen ,hier willen ze melk en daar passen die beesten niet bij volgens mij, tja king hier kijken ze er toch heel anders tegen aan
maar nu weet ik nog niet hoeveel er in nl lopen komt het boven de 10% uit
boer pieter

Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij