Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor JanR » zo sep 10, 2017 12:09

1 vaarskalf van Raglan en 3stierkalveren tot nu.
Raglan is zeker geen pinkenstier.
Geeft wel beste kalveren,zijn groot en grof van bot.
JanR

Berichtdoor Sander » zo sep 10, 2017 12:55

geen stier die veel melk vererft verwacht ik?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » zo sep 10, 2017 14:02

prosolo schreef:
JKvW schreef:
Sander schreef:doen blijkbaar wel wat ze moeten doen. melk geven en blijven lopen. of heb ik dat mis robert

Ondanks dat ze het hier goed doen geen fan van de G-Force-dochters. Te smal en hoog en gevoelig voor mastitis.
Saxobeat 5 kalfjes van gehad waarvan drie zijn vertrokken ivm overtollig jongvee. Vervolgens 1 pink verkocht die niet drachtig wilde en een vaars die ook na 1 keer kalven onvruchtbaar was (vergroeiing).

Een proefstier die mij op het moment wel aardig toelijkt om eens wat in te zetten is deze: http://www.ki-samen.nl/stier/item/980/fawi-allegro
Meningen?

Tot nu toe zijn de cijfers van de FAWI stieren alles behalve hoopgevend..... :no:
Ik ben blij dat jij het zegt. Ik zou het niet hardop durven zeggen
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jasperveek » vr sep 22, 2017 15:44

.
jasperveek

Beroep: Student Veehouderij

Berichtdoor marcelv » vr sep 22, 2017 15:55

Fokwaardes worden berekend door dezelfde mensen die rietjes verkopen. Daarom zijn ze geneigd iets minder eerlijk te zijn. Dit noemt men belangenverstrengeling en is in de meeste sectoren verboden...In de boerenwereld mag dit blijkbaar wel en er zijn zelfs boeren die dit heel normaal vinden.
marcelv

Berichtdoor Robert » za sep 23, 2017 11:58

Inderdaad moet fokwaarden met een korreltje zout nemen. Momenteel is er op de achtergrond discussie gaande over diverse fokwaarden. Van allerlei studies en ervaringen. Vervolgens wordt er 'koehandel' gedaan. Een correctie zus, een aanpassing zo, het doel dat...

Erg vreemd is dat de nieuwe fokwaarden en berekeningen op de oude moeten lijken :? Men weet echter dat de 'oude' fokwaarden niet klopten ...... waarom moeten de nieuwe dan op de oude lijken :lol:

Verder is er heel veel hippigheid. Efficiëntie is internationaal het toverwoord en de totaal indexen worden er mee vervuild.
Vervuild zeg ik omdat nauwelijks duidelijk is welke koe in welk systeem het efficients is. In menig werelddeel vervangt men de koeien akelig snel om eventueel trammelant maar voor te blijven. De eerste twee jaar arbeid en opfok blijken minder zwaar te wegen dan efficiëntie. En een mais rantsoen is heel wat anders dan 4 maanden dag en nacht weiden.. Welke koe is waar efficient ?

Een stier met +2000 kg melk heeft meer melkrijke dochters dan een stier van -300 kg melk
Een stier met 110 hoogtemaat geeft grotere dochters dan een stier met 98 hoogtemaat
Een stier met 110 voorhand geeft iets bredere dochters dan een stier met 96 voorhand.

Tussen een NVI van 250 en 300 zit nauwelijks verschil. Het verschil ligt binnen de foutmarge van fokwaarde.
Vaak is één minpunt de reden om een stier niet te gebruiken, al is die nog zo goed.

Kruisen doe je op ervaring.

Voor een veestapel die beter bij je past heb je een decennia nodig. Wil je een gebruikskoe dan maakt het weinig uit of de kop mooi of lelijk is. Poten recht of krom. uier fraai of lelijk. Wil je graag een beetje 'mooie' koeien melken ga je vooral bij anderen kijken en kies je de stieren die je wilt en maak je geen gebruik van welk paringsprogramma dan ook.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » za sep 23, 2017 12:05

maar zelfs op bedrijfsniveau kan een stier met een nvi van 0 gemiddeld hoger lw geven dan eentje van 200.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » za sep 23, 2017 12:22

:yes:

Met stierkeuze en fokkerij wil de het aantal slechten voorkomen, zodat er ruim voldoende geselecteerd kan worden.
Dan werkt het twee kanten op.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 14:14

Sinds 1980 worden in NL fokwaardes berekend. Ongeveer 98% van de melkveehouders houdt bij stierkeuze rekening met fokwaardes omdat dat goed bevalt. Een kleine groep sperma verkopers probeert rietjes te slijten die ze int buitenland gered hebben van de prullenbak en voor een paar euro per stuk gekocht hebben. Hiervoor verzinnen ze allerlei verhalen die nergens op geen enkel cijfer gebasseerd zijn. Veehouders hebben hele goede ervaringen met fokwaardes. Vandaar dat ze ze blijven gebruiken. Ze herkennen heel duidelijk dat de fokwaardes berekend overeenkomen met het rsultaat. Je ziet het terug aan het gebruik. Stieren met slechte fokwaardes worden nauwelijks gebruikt. Stieren met goede fokwaardes juist heel veel. Zie ook de column in Boerderij.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor opelmanta » za sep 23, 2017 15:25

Wat kost dat eigenlijk zo'n advertorial in de Boerderij? Mag ook via p.b.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 16:44

Jij snapt het verschil tussen een column waar vaak stieren besproken worden zowel de plus als de min punten en een advertentie niet :?:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 16:47

jasperveek schreef:Ik als student heb een vraag over de manier van fokken zoals ik die nu meekrijg.
Ik heb het idee dat het fokken op fokwaarde niet bepaald de beste manier is.
Heb het idee dat de fokwaardes niet alles zeggen. Dus vroeg ik me af hoe jullie hier naar kijken?

Maar dit was de vraag.
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 16:49

verder valt me vaak op dat er vollop kritiek is op CRV en hun fokwaardes. Terwijl men ondertussen vrolijk aAa laat doen waar iemand ooit eens iets van vond in 1955 toen er nog geen fokwaardes waren en daaar is nooit enig onderzoek naar gedaan. tenminste niet waar een positieve uitkomst uitkwam 8) En dat slikt men als zoete koek
Hans van Bergen

Berichtdoor opelmanta » za sep 23, 2017 17:50

Zonder gekheid, wat betaal je voor zo'n pagina?
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 18:23

:lol: :lol: Jij bent degene die betaald Opeltje :lol: Maar je onthoud wel alles wat ik schrijf en das ook de bedoeling (y)
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij