Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor gabbertien » di apr 18, 2017 17:06

zijn er ook mensen die supersire dochters aan de melk hebben? ook laag eiwit in 2e lijst maar wel bonke melk :mrgreen:
https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0069981349
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » di apr 18, 2017 17:11

8)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor JKvW » di apr 18, 2017 17:47

Henk schreef: :D en wanneer is het abnormaal gebruik of misbruik :?: Of bedoel je dat je 'm breed kan inzetten :?:

Ik ging ervan uit dat Opelmanta bedoelde: (breed) inzetbaar op een doorsnee veestapel. Dus niet per se met keurings- of topfokambities maar gewoon goede "boerenkoeien" om maar eens een cliché van stal te halen.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Erikjan » di apr 18, 2017 19:19

Hans van Bergen schreef:8)

Nieuwe onderschrift voor een nieuwe colum ?
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor gabbertien » di apr 18, 2017 21:37

Kunt ook iets van n onderschrift doen zoals: atlanticdochters geven na 5 jaar pas melk, paramount na 2 jaar al :mrgreen:
gabbertien

Berichtdoor Sander » di apr 18, 2017 21:52

kunt ook gewoon antwoord geven als iemand een vraag stelt
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 19, 2017 10:42

@Gabbertien Paramount is echt een stier waar crv niet blij mee is achteraf. Met de huidige nieuwe fokkerij inzichten komt Para er telekns slecht uit. Een stier dus om niet te gebruiken en ook zijn afstamming te mijden. @ Sander ik heb helemaal niks tegen aaa maar wel tegen gebruik van verkeerde stieren. Kijk eens naar Gabber. Denk eens aan het dierenleed wat hij aanricht gewoon omdat hij luistert naar de verkeerde mensen. Doe eens wat steentjes in je laarzen en ga daar de hele dag mee rondlopen. Misschien dat je je dan beter kunt verplaatsen in de Parampount of Norwin dochters. Ik heb helemaal niks tegen aaa nogmaals als mensen het leuk vinden om nummertjes aan un pinken te geven wie ben ik om daar op tegen te zijn. Zelf houdt ik ook rekening met het feit of stieren niet te smal zijn. Mijn koeien hebben genoeg breedte en genoeg ronde vormen.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 19, 2017 10:47

Ik zet grote vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de aaa mensen. Bij veel klanten geven ze stieradvies erbij. Zelf zijn ze bezig met het fari programma. Ff kieke wat dat gaat brengen overigens 8) . Mijn ervaring is als ik dit soort feiten voorleg aan de aaa mensen dat ze binnen 10 minuten ontploffen. Ik wacht net zo lief af tot iemand met cijfers komt waaruit blijkt dat stieren aangepaard via aaa betere dochters brengen dan met een niet gepaste aaa paring. dat lijkt me toch simpel te onderzoeken. Cijfers spreken mij aan. Gelul niet :no: Gaan kijken naar een paar bedrijven waar alles super loopt dankzij aaa dat zegt mij helemaal niets :no: :no: :no: :no:
Hans van Bergen

Berichtdoor Troost » wo apr 19, 2017 12:31

Hans van Bergen schreef:Ik zet grote vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de aaa mensen. Bij veel klanten geven ze stieradvies erbij. Zelf zijn ze bezig met het fari programma.

Denk dat je nu twee partijen door elkaar haalt; de aAa-analyseurs en Veecom. Veecom participeert in Fawi, verkoopt sperma en geeft stieradvies met aAa als basis. Zij analyseren zelf niet.
"aAa® approved analyzers are independent breeding consultants trained in the aAa® method. aAa® analyzers are not affiliated with any AI organization." Aldus de aAa site. Dus onafhankelijk en niet aangesloten bij een KI-club.
Hebben hier een jaar of 9 met aAa gewerkt (koeien gaan binnenkort weg, stoppersregeling), dus menig keer gesproken met analyseur. Mijn ervaring is dat zij geen partijen afkraken of ophemelen. Meestal vroeg ik wel waar de analyseur op dat moment goede koeien van zag. Dan werd er een handvol stieren genoemd, die meestal van meerdere KI's afkomstig waren. Jouw vraagtekens kun je dus wel weg laten, maar goed, dat werkt misschien alleen door het zelf te ervaren :wink: .
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Sander » wo apr 19, 2017 14:01

Hans van Bergen schreef:Ik zet grote vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de aaa mensen. Bij veel klanten geven ze stieradvies erbij. Zelf zijn ze bezig met het fari programma.

ik heb nog nooit stieradvies gehad van een analyseur. en fari is van veecom en ki samen.
Sander

Berichtdoor Sander » wo apr 19, 2017 14:02

Hans van Bergen schreef: Cijfers spreken mij aan. Gelul niet :no:

jezelf spreekt jou dus niet aan, want je lult zelf ook. zie mijn reactie hierboven.
Sander

Berichtdoor ArnoH » wo apr 19, 2017 18:44

Hans van Bergen schreef:@Gabbertien Paramount is echt een stier waar crv niet blij mee is achteraf. Met de huidige nieuwe fokkerij inzichten komt Para er telekns slecht uit. Een stier dus om niet te gebruiken en ook zijn afstamming te mijden. @ Sander ik heb helemaal niks tegen aaa maar wel tegen gebruik van verkeerde stieren. Kijk eens naar Gabber. Denk eens aan het dierenleed wat hij aanricht gewoon omdat hij luistert naar de verkeerde mensen. Doe eens wat steentjes in je laarzen en ga daar de hele dag mee rondlopen. Misschien dat je je dan beter kunt verplaatsen in de Parampount of Norwin dochters. Ik heb helemaal niks tegen aaa nogmaals als mensen het leuk vinden om nummertjes aan un pinken te geven wie ben ik om daar op tegen te zijn. Zelf houdt ik ook rekening met het feit of stieren niet te smal zijn. Mijn koeien hebben genoeg breedte en genoeg ronde vormen.

Paramount is zeker geen slechte stier. Bij juist gebruik kan de stier beste resultaten geven.
Hier 2 dochters van Paramount lopen. Allebei doen ze het qua levensduur, vruchtbaarheid en melkgift beter dan de half-zussen.
Fokkerij is maar van hele kleine invloed. Management is de belangrijkste factor. Super prestaties van een veestapel wordt nooit aan de fokkerij gehangen, dan is het een nieuwe stal, boxdekking of de brokken leverancier die de ++ krijgt. Zijn de resultaten minder, dan is de fokkerij de oorzaak van alles.
Hans, Wat gebruik je eigenlijk voor stieren? Kan in de laatste 30 van je geposte berichten geen berichten vinden met positiefs feedback. Maar ook geen berichten met daarin jou eigen keuzes weergeven.
ArnoH

Berichtdoor pieterv » wo apr 19, 2017 23:05

Sander schreef:

ik heb nog nooit stieradvies gehad van een analyseur. en fari is van veecom en ki samen.

Fari bestaat zelfs niet. :no: 't is fawi. :mrgreen:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Henk » wo apr 19, 2017 23:07

Hans van Bergen schreef: Gaan kijken naar een paar bedrijven waar alles super loopt dankzij aaa dat zegt mij helemaal niets :no: :no: :no: :no:

Ow...ik ben juist wel onder de indruk van wat de praktijk me laat zien :yes: Ben geen hf fan maar van de koeien van JG ten Kate kan ik best blij worden :yes: Stevige brede dieren met conditie (y) wel saai zwartbont 8) Als je zo'n stal vee krijgt door het gebruik van triple A dan vind ik hetgeen m'n ogen zien 1000x belangrijker dan cijfers :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do apr 20, 2017 10:31

@Sander aaa was sterk betrokken bij de oprichting van fawi. Anderen laten zich wel adviseren door hun analyseur over het stiergebruik. Zie ook het feit dat vrijwel alle aaa klanten dezelfde stieren gebruiken en zie ook dat ze veel minder CRV gebruiken. @ Henk laatst nog een paar bedrijven bezocht paar honderd kilometer ten westen van Berlijn. Schitterende kalveren gezien van Matisse. Gelijk bestellen :?: Oh nee -0.18 eiwit. La maar zitten dus. Cijfers zeggen 10 x meer dan een beetje over de voergang dabberen. :idea:
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij