Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor G.U. » za apr 22, 2017 17:17

Niks met paramount maar dat jij zoveel naar cijfertjes kijkt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » za apr 22, 2017 18:01

Hans van Bergen schreef:Wat heeft dat met Paramount te maken :?:

vanwege die grote mond van je. terwijl je zelf nul komma nul cijfers aanlevert. :idea:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor bekapper » za apr 22, 2017 23:21

Hans van Bergen schreef: Klauwproblemen moet je natuurlijk wel eerst her en erkennen.

Groot gelijk, te beginnen met gewone stinkpoot :!:
bekapper

Berichtdoor bartlomeus » zo apr 23, 2017 10:12

Sander schreef:

vanwege die grote mond van je. terwijl je zelf nul komma nul cijfers aanlevert. :idea:

idd. en dan nog vertrouwen hebben in de cijfers :? :? :? :?
simpel is het moeilijkst
bartlomeus

Berichtdoor sivert » zo apr 23, 2017 12:30

Sander schreef:

Hoewel Hans nogal eens doordraaft in zijn mening ben ik het op dit punt wel met hem eens. Zelf doen we wel mee aan digiklauw en dan merk zeker wel verschillen tussen stieren. Zoals Lightning en Lightning nakomelingen met mortellaro en Thunder die ook nogal eens koeien geeft met veel klauwproblemen. Ze hebben we nu een vaars van Thunder (LW 134) die al vanaf het begin klauwproblemen heeft, eerst een zoolzweer gevolgd door teennecrose en na het afkalven weg zal moeten (klauwgezondheid Thunder 94) uit een Creylo (LW 128) die nooit iets heeft aan de klauwen (Creylo klauwgezondheid 104). De andere Creylo kent de bekapbox ook niet anders dan met het droogzetten bekappen, terwijl de Thunders er nogal eens in staan en ook vaak vertrekken wegens klauwproblemen. De klauwbekapper, een zzp-er, komt hier 1 keer in de week en bekapt dan de kreupele koeien, de koeien waar ik aan twijfel of ze 100% lopen en de koeien die net droog gezet zijn. Hierdoor heb ik goed zicht op hoe problemen zich ontwikkelen en de verschillen tussen koeien.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » zo apr 23, 2017 14:27

ja joh. ga hans met bekapper lekker gelijk geven. mensen uitmaken voor uitzonderlijk dom, dat ze dierenleed aanrichten bij hun koeien, dat ze klauwaandoeningen niet her en erkennen, dat ze rotzooistieren gebruiken., terwijl je de persoon helemaal niet kent of op het bedrijf bent geweest :twisted:

we zijn allemaal ondergeschikt aan hans, die beweerd dat cijfers niet liegen en dat je daar 100% vanuit moet gaan, maar zelf totaal niks aanlevert. en dan ga je zo'n persoon ook nog gelijk geven? :x
Sander

Berichtdoor opelmanta » zo apr 23, 2017 15:58

Ik ben er achter gekomen dat ik een buurvrouw heb 600 kilometer ten westen van Berlijn. Heb ik even aan Hans te danken. En verder heeft hij gewoon gelijk. Ik vind het wel mooi die klauwgezondheidscijfers. Er zit ook verschil in tussen stieren en ik kijk er als een van de eerste dingen naar. aAa kijk ik ook wel naar maar alleen om de 234 voorin te houden, in willekeurige volgorde. En Paramount is zelf misschien wel een goede stier, zijn dochters zijn in doorsnee poepchinezen.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor sivert » zo apr 23, 2017 16:50

Sander schreef:ja joh. ga hans met bekapper lekker gelijk geven. mensen uitmaken voor uitzonderlijk dom, dat ze dierenleed aanrichten bij hun koeien, dat ze klauwaandoeningen niet her en erkennen, dat ze rotzooistieren gebruiken., terwijl je de persoon helemaal niet kent of op het bedrijf bent geweest :twisted:

we zijn allemaal ondergeschikt aan hans, die beweerd dat cijfers niet liegen en dat je daar 100% vanuit moet gaan, maar zelf totaal niks aanlevert. en dan ga je zo'n persoon ook nog gelijk geven? :x

Jij kunt ook goed doordraven, eigenlijk lijk je op dat vlak we wat op Hans. (Jullie hebben meer gemeen dan je zelf zou willen :yes: ) Er bestaat ook nog iets als nuance. Een lage fokwaarde betekent een grotere kans op klauwaandoeningen, niet dat (volgens Hans) alle nakomelingen van een dergelijke stier stumpers zijn. Thunder heeft ook geen hoge fokwaarde voor productie, maar toch hebben we er wel koeien van die veel melk produceren. Hetzelfde geldt voor klauwproblemen, niet alle Thunders hoeven achter de rollator, maar er gaan relatief wel meer weg om slechte klauwen als van andere stieren.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » zo apr 23, 2017 18:50

dat hoef je mij niet uit te leggen.

waar draaf ik in door in deze?
Sander

Berichtdoor Sander » zo apr 23, 2017 18:51

opelmanta schreef:aAa kijk ik ook wel naar maar alleen om de 234 voorin te houden, in willekeurige volgorde.

opmerkelijke keuze, vanwaar deze strategie?
Sander

Berichtdoor klaasss » zo apr 23, 2017 19:31

Wat vinden jullie van de stier Murphy?
klaasss

Berichtdoor john jakobs » zo apr 23, 2017 19:58

deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Robert » zo apr 23, 2017 20:45

(y) :lol: :lol:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Robert » zo apr 23, 2017 21:30

Kwam nog een Kylian tegen die twee controles over de 70 kg gaf, bij twee keer daags melken

Afbeelding
Robert

Berichtdoor Robert » zo apr 23, 2017 21:34

In dezelfde wei ook nog een Pleasure (y)
Andere Pleasures deden 't niet en waren te extreem. Deze stond er (y) bij

Afbeelding
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij