Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor bekapper » zo apr 23, 2017 21:47

Het (h)erkennen van klauwproblemen geldt voor iedereen, dus ook voor Hans. Klauwen waar geen wonden aan zijn, kan geen Mortellaro op komen.
bekapper

Berichtdoor JG ten Kate » ma apr 24, 2017 11:09

JG ten Kate schreef:
Hans van Bergen schreef: Cijfers spreken mij aan. Gelul niet :no: :

Kun je hier ook je cijfers neerzetten van digiklauw bij jou uit de stal en dan van een paar jaar achter elkaar :?:
Ben wel benieuwd wat het effect is van jarenlang extreem focussen op benen.

Heb je de cijfers al gevonden?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor Geeske44 » ma apr 24, 2017 18:14

Snap de discussie over cijfers. Alleen vraag ik mij de waarde en betrouwbaarheid altijd af. Kan aan mij liggen maar ben het vaak niet eens bij het veebeoordelen met de jury. Had van fidelity twee koeien, allebei afgevoerd vanwege beenwerk als tweede kalfskoe. Opzich benen goed maar kruis verkeerd waardoor ze slecht liepen. Vind ik raar dat zo'n stier goed scoort voor benen.
In het verleden had mijn vader een stier gebruikt die bij inzet 104 voor benen had. De stier was Pigeonwood. Had nog een oude stierenkaart gevonden. Stier heeft nu de mooie benenscore van 83.
Mijn oudste koeien zijn van Cedric, 11 en 10 jaar. Stadel zoon benen 95.
Cijfers zeggen zoveel als de waarde die je er aan geeft.
Geeske44

Berichtdoor boerenkoe » ma apr 24, 2017 21:33

Neem nou een eens deze stier uit 1997: https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0121902180.
Scoort nu nog 108 beenwerk en 107 klauwgezondheid.
Alleen jammer dat ze niet lang blijven lopen omdat ze barsten van de cellen. :shock:
Wat heb ik dan aan die cijfers voor beenwerk en klauwgezondheid; juist helemaal niets. Jammer van de opfokkosten.
boerenkoe

Beroep: doe maar wat, maar het lukt altijd!
Interesses: goeie koeien

Berichtdoor Sander » ma apr 24, 2017 22:49

amateur was hier ook tien keer niks. geen melk, geen kwaliteit in de koeien, kneusjes en alleen maar vreten om dik te worden.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor sivert » di apr 25, 2017 00:50

Sander schreef:amateur was hier ook tien keer niks. geen melk, geen kwaliteit in de koeien, kneusjes en alleen maar vreten om dik te worden.

We melken 4 nakomelingen van Amateur, lactatiewaardes 129, 113, 123 en 105 en geen van allen celgetalkoeien.
En wat het doordraven van jou aangaat, dat is ook wel eens leuk, Hans laat zich toch ook wel graag een beetje prikken. Het zorgt in ieder geval wel voor actie.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » di apr 25, 2017 08:12

zo zie je maar hierboven. drie boeren, drie ervaringen. cijfers zijn gemiddelden.
las zondag ff vluchtig crv stierenblad. na paar bladzijden had ik al paar keer gelezen dat je de emotie bij fokkerij uit moet schakelen en puur op cijfers moet gaan. zie hierboven cijfers zijn gemiddelden.....

doet me deugd dat crv zo hamert op veel bel blauw gebruik. (y) die ze trouwens ook nog eens duur weten te verkopen :shock:
maar om hans tevreden te houden ook maar ff wat over andere organisaties:
veecom vind hun eigen stieren altijd super viel me vorige week weer op, ook al zijn de cijfers belabberd.
en van de week nog een boer op de app die mopperde dat nakomelingen van ki samen stieren ook niet altijd meevallen.

:wink:
Sander

Berichtdoor Hans van Bergen » di apr 25, 2017 11:09

Je moet cijfers van oude stieren niet al te serieus nemen. Immers cijfers zijn soms op een andere manier verzameld. Benen bv. Maar als een klauwbekapper aangeeft dat een koe hetzij mortelaro hetzij stinkpoot danwel tyloom of witte lijn infektie heeft dan is daar weinig over te discussieren liek mien :idea: Ki 's zerker de hele grote wereld spelers weten steeds meer en soms moeten ze hun eigen stieren uit het pakket halen omdat de dochters bv gevoelig zijn voor bepaalde mastistus verwekkers. Of klauwproblemen. Is het dan slim om zon stier nog te gebruiken :no: Is overigens een tiepisch NL probleem. Hier is aaa best groot EN hier zoeken boeren eindeloos door tot ze de goeie nummertjes gevonden hebben. Er zijn dus eindelose discussies tussen Canada de VS enerzijds en NL importeurs anderzijds. De KI's willen de rietjes weggooien en willen dat de al geexpoteerde rietjes ook weggeooid worden omdat hun die stieren niet meer ondersteunen en vervangen hebben door andere nieuwere betere maar de NL importeurs willen toch die rietjes blijven verkopen omdat immers vanwege de aaa boeren. :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Erikjan » di apr 25, 2017 11:23

Hans van Bergen schreef:De KI's willen de rietjes weggooien en willen dat de al geexpoteerde rietjes ook weggeooid worden omdat hun die stieren niet meer ondersteunen en vervangen hebben door andere nieuwere betere maar de NL importeurs willen toch die rietjes blijven verkopen omdat immers vanwege de aaa boeren. :idea:

Hans, het zal mij een rotzorg zijn wat andere veehouders gebruiken. Ook de reden van aAa of wat dan ook is toch niet zo belangrijk. Gewoon je eigen verstand gebruiken en je eigen koers vasthouden is het belangrijkst. Ook van een missers leer je. Dit is hier zo en zal bij jouw niks anders zijn. Niet alles is goud wat er blinkt.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Sander » di apr 25, 2017 11:32

ik gebruik graag sperma van stieren waarvan dochters het goed doen op het bedrijf. en dat die stier dan niet meer hip is, of dat de cijfers plots veranderd zijn in al die jaren boeit mij dan helemaal niks. ik gebruik nog graag bijvoorbeeld laurenzo. en ik zag goede kians bij andere bedrijven.type koe wat ik best mag, dus die ook geprobeerd. en staat me wel aan dus die kan ik nog best gebruiken. andere stier is leif. ik wilde de rieten paar jaar terug wel om ruilen maar GGI reageerde niet meer, maar nu ga ik hem nog gewoon inzetten wat koeien worden toch wel erg best naarmate ze ouder worden ondanks een vaak slechte vaarzenlijst.

en ik zie vaak wel verschil in bouw van koeien tussen aaa bedrijven en hoge indexbedrijven. en de koeien op de eerste bedrijven spreken me nou eenmaal vaak meer aan dan de laatste. dus ga ik mooi zo door. en ik heb niet altijd zin in een potje veebeoordelen maar ga toch vaak ff kieken, want je steekt der altijd weer wat van op :yes: meer dan van keuringen, daar heb ik steeds minder mee, maar das mijn mening.
Sander

Berichtdoor Sander » di apr 25, 2017 11:35

Hans van Bergen schreef:Je moet cijfers van oude stieren niet al te serieus nemen.

neem ze altijd nog wat serieuzer dan die jonge stieren van tegenwoordig
Sander

Berichtdoor john jakobs » di apr 25, 2017 14:31

Geeske44 schreef:Snap de discussie over cijfers. Alleen vraag ik mij de waarde en betrouwbaarheid altijd af. Kan aan mij liggen maar ben het vaak niet eens bij het veebeoordelen met de jury. Had van fidelity twee koeien, allebei afgevoerd vanwege beenwerk als tweede kalfskoe. Opzich benen goed maar kruis verkeerd waardoor ze slecht liepen. Vind ik raar dat zo'n stier goed scoort voor benen.
In het verleden had mijn vader een stier gebruikt die bij inzet 104 voor benen had. De stier was Pigeonwood. Had nog een oude stierenkaart gevonden. Stier heeft nu de mooie benenscore van 83.
Mijn oudste koeien zijn van Cedric, 11 en 10 jaar. Stadel zoon benen 95.
Cijfers zeggen zoveel als de waarde die je er aan geeft.

die knik voor in het kruis of zeg maar achter op de rug is een kenmerk waar niet op gekeurd wordt ,, volgens mij, maar waar toch verschillende koeien door weg gaan fidelity heeft het ik heb verschillende kians gehad die het hebben zijn vader andries gaf ze en pig ook,zit gewoon in die lijn hoop alleen dat curtis het niet heeft want die hek wel groot ingekocht
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor teuntje93 » di apr 25, 2017 14:49

lendenen bedoel je?
wat jij beschrijft voorkom je door aan aAa te doen. :yes:

met aAa kijk je naar het volledige skelet en niet naar wat losse onderdelen zoals bijv. kruisligging. Bij een goed kruis zijn lendenen, draaier, zitbeenderen, staartstuk, heup allemaal van belang. Dus heb je een koe met een oplopend kruis moet je kijken waar de oorzaak zit en niet klakkeloos een stier adviseren met hellende kruizen zoals stierafzetprogramma's dat doen. Je lost het probleem pas op als je het bij de oorzaak aanpakt. En wil je goede benen, moet je toch bij het kruis beginnen, daar zit nog wel eens het probleem :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Hans van Bergen » di apr 25, 2017 16:55

Vroeger ook in de tijd van Pigeonwood werden koeien vaststaand gekeurd. Heel veel koeien stonden nog op de grupstal en 50-60% vervanging was heel normaal. Dus heel veel beenproblemen waren er niet. Zeker ook al niet omdat mry geen beenproblemen kenden. Klauwproblemen ook niet :no: Hier op de stierenkaart kwam net onderdeel benen niet voor omdat men de manier van keuren op stand, zinloos vond.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » di apr 25, 2017 16:57

Ik heb overigens nooit problemen gehad met de lendenen van Pig of Kian :no: Fidelity week niks van :no: Kian heeft tuuk een hellend kruis dat geeft al veel sterkte aan de lendenen
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij