Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor Henk » di apr 25, 2017 17:39

Hans van Bergen schreef:Vroeger ook in de tijd van Pigeonwood werden koeien vaststaand gekeurd. Heel veel koeien stonden nog op de grupstal en 50-60% vervanging was heel normaal. Dus heel veel beenproblemen waren er niet. Zeker ook al niet omdat mry geen beenproblemen kenden. Klauwproblemen ook niet :no: Hier op de stierenkaart kwam net onderdeel benen niet voor omdat men de manier van keuren op stand, zinloos vond.

Als ik me goed herinner was jij in de tijd dat vtf nog niet was geboren en het 'van boer tot boer' heette behoorlijk fan van Pig :yes: maar in mijn beleving was toen de grupstal op 99% van de bedrijven al grondig uitgestorven :yes:
Onze Pigs waren vooral wat kleinere dikkere maar toch lange dieren :yes: In die tijd was ik echter nog heel hf-minded :oops: en moest alles nog groot smal en melktypisch zijn :oops:
Al mn Pigs zijn naar een veehouder in Overijssel gegaan :yes: Hij kocht er eerst 2. Kwam ie kijken met zn broer in een rolstoel, die gek was van fokkerij en maar met zn stoel voor de koeien door op en neer reeste :D
Daarna belde ie elke maand wel een keer met de vraag 'hejje nog meer van zukke beesten?' :D en opt laatst had ie alle Pigs van ons op stal :yes: Achteraf gezien wss niet 1 van mn strakste acties denk ik wel es ooit... :roll: :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » di apr 25, 2017 22:14

klaasss schreef:Wat vinden jullie van de stier Murphy?

niet de zwaarste, vrij correcte beessies met prima uier en beenwerk hier beter dan de fokwaardes doen vermoeden en erg persistent (y)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Sander » wo apr 26, 2017 06:54

Sander schreef:
opelmanta schreef:aAa kijk ik ook wel naar maar alleen om de 234 voorin te houden, in willekeurige volgorde.

opmerkelijke keuze, vanwaar deze strategie?

opelmanta?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » wo apr 26, 2017 07:23

Eigenlijk is het andersom. Ik had een Chevrolet, Windstar, Mobile en voor de aardigheid Bookem op mijn lijstje gezet. Blijken allemaal weer 2, 3 en 4 voorop te hebben. Volgens mij heb ik de laatste jaren alleen Pilot en Stellando een beetje in aantallen gebruikt met een echt andere code. Het zijn nog steeds koeien overigens.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Sander » wo apr 26, 2017 08:19

kijkende naar nieuwste crv stierenkaart zijn de 5 en 6 stieren met een loep haast nog niet te vinden :?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » wo apr 26, 2017 08:29

Maar jij hebt het over koeien en stieren. :oops:
CRV heeft de veestapel in beeld, met fokken op maat -wat de monsternemer net aan de man heeft gebracht-, digiklauw, mpr, I&R, SAP, Veemanager, fosfaat, mestboekhouding en inspraak bij de coop. Dat alles in een lange gespecificeerde nota, per aanwezig dier per maand plus basisabonnement onder de noemer van Better life. 8) 8) Dan heb je geen 5 en 6 meer nodig 8)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Troost » wo apr 26, 2017 08:37

Ruim drie jaar geleden:
opelmanta schreef:Niet zo negatief. Ik ga er van uit dat de Banker dochters over drie jaar een succes zijn. Dan schreeuw ik het natuurlijk van de daken. Hippe stalnaam bedenken, stickers van "ik ben de topfokker" op de auto. BB kruisingen melken om maar heel erg hoge lactatie waardes bij de Bankers te krijgen. Grasbultjes in de ponybak maken voor Alger Meekma, geen staarten meer scheren. Lezingen geven over de fokkerij, met K&L in debat gaan dat pro-cross achterhaald en onnodig is. Als het over drie jaar erg stil is dan is het anders gelopen, en ja dan vertel ik lekker niks

Tis dus anders gelopen..... Heb je er wat aan de melk en toch nog een beetje tevreden over?
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor opelmanta » wo apr 26, 2017 08:44

Wat is dat moeilijk, van Robert. Op een paar aparte koeien komt ter lering en de vermaak een Bookem. De betere waar ik wat van wil aanhouden Chevrolet. En als ik er normaal niets van aanhoud een 5 euro stier. Voor pinken heb ik nog wat Fanatic en Pilot. Ook weer opgelost.
Sap kijkt er wel naar maar daar kijk ik weer niet te veel naar.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » wo apr 26, 2017 08:48

Troost schreef:Ruim drie jaar geleden:
opelmanta schreef:Niet zo negatief. Ik ga er van uit dat de Banker dochters over drie jaar een succes zijn. Dan schreeuw ik het natuurlijk van de daken. Hippe stalnaam bedenken, stickers van "ik ben de topfokker" op de auto. BB kruisingen melken om maar heel erg hoge lactatie waardes bij de Bankers te krijgen. Grasbultjes in de ponybak maken voor Alger Meekma, geen staarten meer scheren. Lezingen geven over de fokkerij, met K&L in debat gaan dat pro-cross achterhaald en onnodig is. Als het over drie jaar erg stil is dan is het anders gelopen, en ja dan vertel ik lekker niks

Tis dus anders gelopen..... Heb je er wat aan de melk en toch nog een beetje tevreden over?

Ja. De eerste hadden wel bar weinig melk maar dat trekt nu rap bij. Zal wel toeval zijn geweest. Ze zijn zwart en niet heel erg te groot. Ik zal de mpr nog eens bekijken.
opelmanta

Berichtdoor Robert » wo apr 26, 2017 08:53

opelmanta schreef: De eerste hadden wel bar weinig melk maar dat trekt nu rap bij. Zal wel toeval zijn geweest.

Dat werd ook bij Savard gezegd 8)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor BonteKoe » vr apr 28, 2017 09:44

Afbeelding

Voorste 2e kalfs Red Mystery andere 3e kalfs Red Mystery

Afbeelding
4e Kalfs Red Mystery.
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor klaasss » vr apr 28, 2017 10:50

BonteKoe schreef:Afbeelding

Voorste 2e kalfs Red Mystery andere 3e kalfs Red Mystery

Afbeelding
4e Kalfs Red Mystery.

Wat is de productie van de koeien?
klaasss

Berichtdoor BonteKoe » vr apr 28, 2017 12:19

de onderste ;
1e 346dgn 7857kgm 4.56v 3.72e
2e 393 10920 4.77 3.83
3e 269 9441 4.38 3.63
4e 70l.l. 3051 4.18 3.48
Gehalten zullen er wel weer bij komen.

De 2ekalfs;
308dgn 7664kgm 4.80v 3.70e
Is nu nog niet gemonsterd maar geeft tegen de 40L en denk met wel goede gehalten.

3e kalfs;
279dgn 6881kgm 3.86v 3.46e
455 11383 4.30 3.79
Ook nog niet gemonsterd maar geeft nu zo'n 45L.

Melk nog een 3e kalfs Red Mystery die over 3 lijsten 104 lw gemiddeld staat. En er staat er nog 1 droog voor 3e lijst die de eerste 2 lijsten 106 en 107 lw haalde.
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor pieterv » vr apr 28, 2017 12:23

Met andere woorden...
Je bent heel tevreden over deze mooie koeien? :?: :?: (y) :yes: :wink:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor pieterv » ma mei 01, 2017 15:55

Kan iemand verklaren hoe die omrekeningen eigenlijk gebeuren? (Robert?)

Ik zit bij WWS te kijken:
Brewmaster
+1.48 kruisbreedte. Omgerekend op crv site: 104.

Shakespeare
+1.84 kruisbreedte. Omgerekend op crv site: 102.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij