Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 22:12

Freddy schreef:Zijn er hier mensen met Malki dochters aan de melk?
Is de melksnelheid echt zo traag als de 88 doet vermoeden?

Crv heeft haar paradepaardje, Danno, er om van de kaart gehaald.
Ook ms 88 en 22 euro.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor sivert » ma dec 10, 2018 22:13

We melken 3 dochters van Malki. Ze hebben LW van 122, 101 en 129 en een melksnelheid van respectievelijk 2.6 , 1.2 en 3.1 kg melk per minuut. Dat is dus 1 echt taaimelkse van de 3 en de andere beide normaal.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 22:15

sivert schreef:
john jakobs schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/175063-indexdraai-roodbont-hoornloze-fun-p-stijgt-naar-tweede-plaats/?tid=TIDP129005XF60C04B4954A465CB23EBB364D233608YI5&utm_campaign=2018_Melkvee_wk49&utm_medium=Email&utm_source=E-mail&utm_content=20181206_MV_NB grappig alle drie de stieren in de proef gebruikt en beesten van aan de melk

De genomicstieren die ik had gebruikt vallen vooral tegen, alleen Ecomotion doet het goed. Freeplay heeft evenals Percher zo ongeveer 200 punten NVI verloren (n) . Op de pinken ben ik al gestopt met genomics, maar bij de koeien ga ik nu ook maar meer oudere bewezen stieren gebruiken.
Jij had toch een halfbroer van G-force waar je wel over was te spreken gebruikt? Hoe gaat het met Pello, daar is ook niet veel van over gebleven.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 22:22

john jakobs schreef:zijn hier ook de laatste geonomics van crv...de rede waarom we daar mee gestopt zijn is dat je voor de goeie meteen vol moet betalen ,wat opzicht logisch is en in de mindere ben ik niet geintreseerd . ben over gestapt op kampen,, waar je elke stier int begin voor 5 euri kunt aanschaffen , en waar ik mijn hobby nog een beetje kan uitoefenen
Word je daar gelukkig van? Ik koop niet alles bij Crv maar hun 5 euro stieren maken gehakt van de Ki Kampen topstieren op Nvi. Voor wat Nvi waard is maar je moet toch wat.
opelmanta

Berichtdoor sivert » ma dec 10, 2018 22:36

opelmanta schreef:
sivert schreef:
john jakobs schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/175063-indexdraai-roodbont-hoornloze-fun-p-stijgt-naar-tweede-plaats/?tid=TIDP129005XF60C04B4954A465CB23EBB364D233608YI5&utm_campaign=2018_Melkvee_wk49&utm_medium=Email&utm_source=E-mail&utm_content=20181206_MV_NB grappig alle drie de stieren in de proef gebruikt en beesten van aan de melk

De genomicstieren die ik had gebruikt vallen vooral tegen, alleen Ecomotion doet het goed. Freeplay heeft evenals Percher zo ongeveer 200 punten NVI verloren (n) . Op de pinken ben ik al gestopt met genomics, maar bij de koeien ga ik nu ook maar meer oudere bewezen stieren gebruiken.
Jij had toch een halfbroer van G-force waar je wel over was te spreken gebruikt? Hoe gaat het met Pello, daar is ook niet veel van over gebleven.

We hebben van 2 halfbroers van G-Force dochters gehad, van Coloretto (v. Gerard) 2 dochters, hiervan loopt er nog 1 met LW 106 en daarvan hebben we een Pello dochter met LW 115 (had een vaarskalf van Bart) en van Bocelli loopt er 1 nakomeling (1 vaarskalf van 5 rietjes, enige drachtigheid van Bocelli) Dit is een mooie laatrijpe koe met een gemiddelde productie. We melken 10 dochters van Pello, er is nog geen enkele uitgevallen ondanks veereductieplannen en fosfaatrechten. Ze hebben LW van 108, 92, 86, 116, 105, 107, 117, 115, 90 en 103. De slechte exterieurcijfers zie ik niet echt terug in de koeien. Het zijn eigenlijk maar gewone koetjes wat exterieur aangaat, niet goed en niet slecht.
sivert

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 22:42

Oké.
opelmanta

Berichtdoor sivert » ma dec 10, 2018 22:46

opelmanta schreef:
john jakobs schreef:zijn hier ook de laatste geonomics van crv...de rede waarom we daar mee gestopt zijn is dat je voor de goeie meteen vol moet betalen ,wat opzicht logisch is en in de mindere ben ik niet geintreseerd . ben over gestapt op kampen,, waar je elke stier int begin voor 5 euri kunt aanschaffen , en waar ik mijn hobby nog een beetje kan uitoefenen
Word je daar gelukkig van? Ik koop niet alles bij Crv maar hun 5 euro stieren maken gehakt van de Ki Kampen topstieren op Nvi. Voor wat Nvi waard is maar je moet toch wat.

John gebruikt volgens mij vooral roodbont en die hadden met Bart (v. Whattsapp, ook al behoorlijk gezakt :? ) en Angelo vorig jaar interessante stieren. En proefstieren die meer moeten kosten dan bewezen stieren zoals bv. Bookem, Brekem of Balisto slaat natuurlijk ook nergens op. Ik had een paar jaar geleden nog Lambert gebruikt voor 5 euro, dat zijn fijne vaarzen, LW 108, 119 en 116 en dan maken ze in latere lijsten ook nog eens een enorme progressie. Eigenlijk wel een gemiste stier. De productie-index stijgt van € 240 in de 1e lijst naar € 527 in de 5e lijst
sivert

Berichtdoor opelmanta » di dec 11, 2018 07:53

sivert schreef: Ik had een paar jaar geleden nog Lambert gebruikt voor 5 euro, dat zijn fijne vaarzen, LW 108, 119 en 116 en dan maken ze in latere lijsten ook nog eens een enorme progressie. Eigenlijk wel een gemiste stier. De productie-index stijgt van € 240 in de 1e lijst naar € 527 in de 5e lijst
Daar kan ik je de hand geven, ik heb er 5. 2e kalfs 120 en 111; vaars 110 en 126 en één nog niet mpr. Zijn maar een beetje kleiner en een mooie afstamming. Je kon hem bijna overal op zetten. Wel 2 verongelukt, dat is weer jammer.
opelmanta

Berichtdoor Jozef » di dec 11, 2018 16:40

Heb er met mijn sperma handelaar ook over gehad. Hij hoorde amper over taaie Malki's.
Hij vroeg zich af in hoeverre dit zuiver berekend wordt...
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Erikjan » di dec 11, 2018 18:32

Jozef schreef:Heb er met mijn sperma handelaar ook over gehad. Hij hoorde amper over taaie Malki's.

Komt weg bij de runderen die zijn ingeschreven door de inspecteur en mogelijk via de gegevens van de robotmelkers :?:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Nix » di dec 11, 2018 19:56

Zou mij nix verbazen. Ze zijn dol op robot data bij crv. Toen ik stopt met mpr heb programmaatje wat de data naar crv verstuurd na zelf na 4 weken verwijderd. Nu sturen ze al 7 maanden een herinnering dat de data koppeling niet werkt.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor sivert » di dec 11, 2018 20:59

Erikjan schreef:
Jozef schreef:Heb er met mijn sperma handelaar ook over gehad. Hij hoorde amper over taaie Malki's.

Komt weg bij de runderen die zijn ingeschreven door de inspecteur en mogelijk via de gegevens van de robotmelkers :?:

Met keuren geef ik een cijfer voor melksnelheid aan de hand van de gegevens uit de computer, betrouwbaarder kan niet. Van de 3 vaarzen is er dus 1 taai en de andere beiden normaal. Als dat het algemene beeld zou zijn valt het nog wel mee met taaimelkse koeien.
sivert

Berichtdoor prosolo » wo dec 12, 2018 01:31

3, 2e kalfs Malki's aan de melk. ms 2.0, 3.3 en 3.9. Die met 2.0 komt uit een hele taaie Bobax, die ik om die reden als vaars heb opgeruimd.
prosolo

Berichtdoor opelmanta » wo dec 12, 2018 07:09

Dat is niet te best. Van de zes is er één onbruikbaar en één onbruikbaar als hij meer als 40 liter gaat geven. 33 % afvoer wegens melksnelheid.
opelmanta

Berichtdoor sivert » wo dec 12, 2018 20:48

opelmanta schreef:Dat is niet te best. Van de zes is er één onbruikbaar en één onbruikbaar als hij meer als 40 liter gaat geven. 33 % afvoer wegens melksnelheid.

Onze 2e koe met 100.000 kg melk was hartstikke taai en gaf op de top 50 kg melk en daarvan had een achterkleindochter afgelopen jaar de 100.000 kg melk vol gemaakt (die hebben we ook nog steeds). Als je maar niet teveel taaie koeien hebt zie het probleem niet direct. En met een melkstal kun je zo'n koe de eerste keer achteraan zetten en daarna vooraan, 2 ronden dus. Dat hadden we ook al eens. (Een Cash dochter met gigantische spenen, de tepelbekers hingen aan de punten van de spenen)
sivert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij