Omzet & Aanwas

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Omzet & Aanwas

Berichtdoor Bram » di dec 19, 2006 17:45

Hoe is omzet en aanwas bij jullie gelopen afgelopen jaar :?:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Bram » di dec 19, 2006 17:56

Wij hebben dit jaar 47 kalveren getrokken, 23 vaarskalveren en 24 stierkalveren. Waarvan 5 dood, veel te hoog percentage, :twisted: Waren 3 Blauwe; 1 tweeling stierkalf en vaarskalf, allebei dood en een stierkalf wat er dood afkwam. Ook twee kalveren uit vaarsen een Grandprix stier en een Win 395 vaarskalf er dood afgetrokken.
We hebben van de 23 vaarskalveren er nog 19 over, 2 blauwtjes verkocht en 2 kalveren dood.
We hebben 3 koeien afgemest dit jaar, en 2 voor weiderij verkocht. Normaal mesten we alles af, maar die 2 wilden niet verdrogen en absoluut geen potentie om zware koeien te worden, veehandelaar had ze in zijn land gejaagd, maar hij zei dat hij er niets op had verdiend.
Ook nog 2 koeien naar noodslacht, 1 had gebroken poot en andere erg kreupel werd niet beter en maar weggedaan voor stalperiode. Ook een koe geeuthanaseerd, had zenuw in rug beschadigt rond afkalven en zat helemaal vol peniciline voor Coli-infectie en pijnstillers.
Ook een blauw pink voor eigen consumptie in diepvries gedaan.
Vijf vaarzen verkocht; 2 drachtige vaarzen een Slogan en een Donjuan naar Rusland, een drachtige Cash naar Engeland en een drachtige Laurenzo naar Spanje. Ook een verse Sierra verkocht voor binnenlandse markt. Zoals het er nu uitziet gaan we met 5 dieren meer het jaar uit als we er in gegaan zijn.
Bram

Berichtdoor Henk » di dec 19, 2006 19:54

tot vandaag dit jaar 204 kalveren geboren waarvan 105 bullekes. 8 kalveren zijn dood gegaan. verder 30 pinken verkocht, 21 vaarzen en 52 koeien :idea: 6 koeien de pijp uit, allen mietjes :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jurjen » di dec 19, 2006 20:00

Meer verkocht dan er vaarskalveren zijn gebooren ,wat melk aan het verleasen :wink:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Henk » di dec 19, 2006 20:14

noop :idea: heb n gigabult vaarzen staan; komt maar geen eind aan lijkt wel :roll: donderdag gaan er weer 2 weg naar n collega. melkproduktie zat 300000 kg boven vorig jaar. werd me te zout maar melk nu nog steeds 150000 boven vorig jaar.....met 20 koeien minder :idea: leasemelk is sjitduur :evil: moet nog ff kijken hoe ik dit ga oplossen :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » wo dec 20, 2006 00:11

Henk schreef:moet nog ff kijken hoe ik dit ga oplossen :?
Vlug een hoop melk bijkopen Henk voor hij weer duurder wordt :wink: . Misschien dat JIJ het wel recht gerekend krijgt dat het nog interesant is :? . Nou ikke niet, heb nog ruimte in stal en voor mest maar zie er volgend jaar ook maar van af. Denk zelf dat de prijs volgend jaar helemaal in elkaar donderd ( althans hoop ik ) 8)
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Bram » wo dec 20, 2006 09:58

Ik zou ook geen quota meer bijkopen, je koopt alleen maar gebakken lucht, kun je beter gebakken cake kopen. :roll:
Wij melken ook fors boven quota, gaan nog effe kijken hoe we het op gaan lossen, misschien dat we nog wat gaan leasen maar daar verdien je ook weinig aan. Misschien dat we guste koeien maar vast droog zetten, dan zijn ze van 't voorjaar goed verdroogt en groeien ze goed als ze in 't land komen. :idea:
Bram

Berichtdoor Wim R » wo dec 20, 2006 10:08

Bram schreef:
Wij melken ook fors boven quota, gaan nog effe kijken hoe we het op gaan lossen, misschien dat we nog wat gaan leasen maar daar verdien je ook weinig aan.
Bram misschien heb je nog wat vaarzen of jonge melkkoeien die je evt kwijt wilt. In NL zijn ze duur, gisteren was hier een belg die op zoek was naar goede vaarzen en melkkoeien voor een belgische veehouder . Schijnt dat in BE voor een goede vaars rond de 1400 euro of meer wordt betaald. Eiwit is niet zo belangrijk in BE als ze maar goed melk geven. Heb in het vroege voorjaar 7 vaarzen en 3 oudere melkkoeien verkocht voor gem 1275 per stuk , kosten voor export en keuring waren voor handelaar :lol:
Wim R

Berichtdoor Hans van Bergen » wo dec 20, 2006 11:51

Bram wat gaan jullie doen om dat hoge % dooie kalveren aante pak :?: ken
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Bram » wo dec 20, 2006 17:22

Dat zie ik als een incident; vorig jaar hadden we op ongeveer hetzelfde aantal kalveren geen dode kalveren. Als je een dode tweeling hebt tikt dat gelijk goed door in percentage, maar ik vindt het nog niet zo erg om er een probleem in te zien.
Bram

Berichtdoor Koets » wo dec 20, 2006 17:43

Je hebt altijd nog met levend spul te maken, kun je niks aan doen als kalveren dood worden geboren als de geboorte normaal verloopt :!:
Als je te laat assistentie verleend (of te vroeg), kun je 't aan jezelf wijten soms.
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Wim R » wo dec 20, 2006 19:32

Hans van Bergen schreef:Bram wat gaan jullie doen om dat hoge % dooie kalveren aante pak :?: ken
Bram aantal dode kalveren kan wel eens te maken hebben met de positieve tankuitslag van BVD. :evil: Wij hebben in het verleden wel eens een periode dat van vaarzen drie keer een dood kalf van af kwam. Kalf goed volgroeid verder niets aan de hand. Konden dat toen niet plaatsen wat het was, maar later toen de koeien bloed was getapt voor bvd was alles te verklaren. :(
Wim R

Berichtdoor Robert » wo dec 20, 2006 19:50

De koeien en vaarzen prijs daalt behoorlijk. Op het ogenblik wordt er goed gemolken. De aanvoer bij Friesland was de laatste maanden sterk gestegen. Ik heb nog wel een paar afmelkers (van goede kwaliteit) te koop.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor auke » wo dec 20, 2006 21:50

gisteren een cello gekocht. gaf 50 liter voor 1150
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor N Arends » wo dec 20, 2006 21:56

auke schreef:gisteren een cello gekocht. gaf 50 liter voor 1150

Gaf :?: :?: nu niet meer dan :lol: :lol:
Allemaal de beste wensen voor 2007.