Van stierkalf naar fokstier

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Van stierkalf naar fokstier

Berichtdoor rox » zo nov 05, 2017 15:25

Hallo,
gisteren is er een mooi stierkalfje geboren (v. Bernini). Het kalf heeft een erg mooie bouw voor een (fok)stier.
Via welke weg kun je een stierkalfje tot waarde brengen als fokstier (bij de KI)?
rox

Re: Van stierkalf naar fokstier

Berichtdoor MelkboerLuc » zo nov 05, 2017 17:24

maak een A4 tje met de afstamming van het kalf en de productiegegevens van de koe-familie.

Probeer uit te vissen wat de genetische verwachtingswaarde is van dit kalf
productie en exterieur

Toets dit aan het aankoopbeleid van verschillende KI stations

Stuur het A' tje door naar de aankopers vergezeld van een mooi foto

Als je binnen de 2 weken geen antwoord terug hebt is er weinig kans op interesse
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Re: Van stierkalf naar fokstier

Berichtdoor bastiaan250 » di nov 07, 2017 00:08

NIET

Als deze KI waardig was, was deze al uitverkoren geweest via genomic en was u al gebeld. Anders gentest laten doen, misschien dat ie er dan uit rolt :idea: Echter zal er naar mijn mening steeds minder stieren van u of een collega op een KI belanden. Vaak hebben de KI's al de hoogste index dieren zelf in handen. Daar komen genomic stiertjes uit die weer gebruikt worden op de hoogste dieren die ze al hebben, zodat je een genomic KI stier krijgt uit een genomic KI stier die vaak een jaar of meer later voor ons als boer beschikbaar komt. Dus wordt top-fokken een uitzondering denk ik, als je een stiertje voor de KI wil opfokken.

En staan de ki's nog meer aan het roer.

maar dat is mijn visie
bastiaan250

Beroep: boer en melken

Keer terug naar Koe en fokkerij