Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Robert » za dec 23, 2006 21:41

Kunnen jullie je vinden in de wensen zoals 'de veehouder' ze heeft
(zie laatste Veeteelt) Benen en % eiwit al belangrijkste wens
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor jan.nl » za dec 23, 2006 23:26

Robert P schreef:Kunnen jullie je vinden in de wensen zoals 'de veehouder' ze heeft
(
zie laatste Veeteelt) Benen en % eiwit al belangrijkste wens

Ja zeker,goede benen zorgen voor de melk en een gezonde koe,met een hoog eiwit % in de melk.. De overige kenmerken zoals melkaanleg etc zijn toch al volop aanwezig.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

fokdoel van de veehouder

Berichtdoor timokeuh » zo dec 31, 2006 23:10

Ja, zeker.
Benen vind ik zeer belangrijk bij keuze van een stier.
Ook % eiwit wordt alsmaar belangrijker.
Maar het verbaast mij dat duurzaamheid en uiergezondheid niet tot de wensen van de veehouder behoren. Volgens mij zijn dit ook 2 belangrijke factoren die belangrijk zijn in de keuze van een stier.
timokeuh

Beroep: veehouder
Interesses: koeien, fendt

Berichtdoor Gerrit » ma jan 01, 2007 11:16

Waarom zo op benen fokken als je management beenwerk afstraft???
Vraag aan de dairymen met zand in de boxen hoeveel zij afvoeren voor beenwerk, en trek je conclusie.....

Zand is echt niet zaligmakend, maar leverd een sneller en groter voordeel op dan fokkerij op 't gebied van beenwerk.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Benny Leferink » ma jan 01, 2007 14:09

de aanleg is bij veel dieren anwezig alleen nu nog de koe erbij die het makkelijk kan produceren. Door CR-delta zijn die eigenschappen er wel uitgefokt of je krijgt andere mankementen erbij.
Benny Leferink

Berichtdoor Jacobsen » ma jan 01, 2007 14:23

Je kunt volgens mij nog zo op beenwerk fokken, maar volgens mij moeten we het meer bij de klauw zoeken! We moeten naar die pikzwarte klauw toe :!: :!: (het bewijs is te vinden bij: zweeds roodbont, brown swiss, jersey enz..)
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor john verhaar » di jan 02, 2007 02:17

Dichte vloeren en ZAND in de boxen hoef je niet meer op benen te fokken. :idea: en benen is volgen mij meer dan de kleur van de klauwen vergeet niet dat 2/3 van het gewicht van een koe op de voor benen komt, en de meeste problemen komen voor bij de achter benen :shock: .als je iets van AAA begrijpt weet je dat het gebruik van de benen begint bij de rug dan kruis vorm plaats van draaier in het kruis, de samen hang van dit bepaald hoe goed een koe kan lopen maar dit geheel word sterk beinvloed door haar leef omgeving vandaar dat ik dit stukje ook weer af sluit met dichte vloeren en een dikke laag ZAND in de boxen en de been problemen zijn opgelost :!: :!:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Jacobsen » di jan 02, 2007 10:46

helemaal mee eens john :!: Toch hou ik me bij mijn uitspraak dat er wel eens wat te weinig met die zwarte klauw wordt gedaan :!:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Rienk » di jan 02, 2007 11:16

john verhaar schreef:Dichte vloeren en ZAND in de boxen hoef je niet meer op benen te fokken. :idea: en benen is volgen mij meer dan de kleur van de klauwen vergeet niet dat 2/3 van het gewicht van een koe op de voor benen komt, en de meeste problemen komen voor bij de achter benen :shock: .als je iets van AAA begrijpt weet je dat het gebruik van de benen begint bij de rug dan kruis vorm plaats van draaier in het kruis, de samen hang van dit bepaald hoe goed een koe kan lopen maar dit geheel word sterk beinvloed door haar leef omgeving vandaar dat ik dit stukje ook weer af sluit met dichte vloeren en een dikke laag ZAND in de boxen en de been problemen zijn opgelost :!: :!:

Dikke laag zand??.. je maakt dan weer een nieuw probleem.. hoe wil je de zand en de mest gescheiden houden.. toch wel iets om over na te denken met het nieuwe mestbeleid. kben het met eens dan, zand echt een goede ondergrond is voor in de boxen. maar net zoals ik zeg, je maakt van het ene probleem, een nieuw probleem
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor Henk » di jan 02, 2007 12:48

Zand zand en noggus zand :roll: dit is al het 3e topic dat verkracht wordt door zand... :? :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » di jan 02, 2007 13:01

Henk heeft gelijk.
In dit topic mag een korte verwijzing naar zand.
Maar voor echte diepgang over zand in de boxen heeft dit onderwerp een eigen topic.
Wil het aub een beetje op zijn plaats houden.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Henk » di jan 02, 2007 13:23

Nette bal Luc :!: Pak ze aan die zandhazen... 8)

Verder; mijn wens is niet specifiek dat afgezaagde eiwit en benen maar un stal vol sterke donders met un zeer hoge zelfredzaamheid die hun produktieve jaren zeer efficient doorbrengen op mn farmpje :idea:

Henk

Berichtdoor jurjen » di jan 02, 2007 13:59

Volgens mij is de voeding ook van groot belang ,structuur en niet te veel eiwit .
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Corjan » di jan 02, 2007 15:35

Een zwarte klauw is mooi als de hele klauw zwart is, en niet alleen het puntje :evil:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » di jan 02, 2007 18:02

Corjan schreef:Een zwarte klauw is mooi als de hele klauw zwart is, en niet alleen het puntje :evil:

Met BS fok je mooie harde zwarte klauwen. de snoeiharde benen krijg je dr gratis bij :D Met SRB krijg je vaker baggerbonte poten waardoor het pigment soms niet in de hele klauw aanwezig is. Merk je meteen als je zukke dieren ooit im kapbox krijgt; beduidend zachtere klauwen :? . OF gebruik een egaalrode bul zoal bv Orraryd. Geeft veelal eenkleurig rode kalveren met pikzwarte klauwtjes :idea:

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij