Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Fokdoel van de veehouder

Berichtdoor Sander » di feb 07, 2017 22:24

toch niet slecht voor een koe van 77 punten 1 b lopen :lol: :lol:

tis toch jammer voor iemand die zegt dat je van veebeoordelen veel leert over de ideale bouw van een koe, dat na zoveel jaar veebeoordelen dan zo'n oordeel over deze koe wordt gegeven.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » wo feb 08, 2017 09:54

Inderdaad, de laatste grote keuring in Utrecht buiten.
1 b achter Garterin, de witte koe van Blikman, volgens mij.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Erikjan » wo feb 08, 2017 10:23

Robert schreef:Inderdaad, de laatste buiten.

Als je het toch over koeien in Ruurlo hebt: Inge 189 http://edepot.wur.nl/152051
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hans van Bergen » wo feb 08, 2017 11:30

Sander schreef:toch niet slecht voor een koe van 77 punten 1 b lopen :lol: :lol:

tis toch jammer voor iemand die zegt dat je van veebeoordelen veel leert over de ideale bouw van een koe, dat na zoveel jaar veebeoordelen dan zo'n oordeel over deze koe wordt gegeven.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

On-fucking-gelofelijk. Als je wel eens in het Veeteelt museum was geweest had je gezien dat kampioenen uit de jaren 80 dit soort prul uiers hebben. Wat toen 90 punten was is nu 77 punten. Althans in een optimistische bui. Wil je iets anders wil mag je
alleen naar beneden. 75 mag ook nog wel. In 1984 had je al Alpenrex dochters met veel veel veel betere uiers en benen als dit beestje. Deze koe zou nu, op dit moment, een taxatiewaarde hebben van 200 euro. Of wou jij anno 2017 een koe met een onkant uiers en brede vsp grove spenen boven de 80 uit laten komen :lol: :lol: :lol: :lol: Kijken jongen met die 2 dingen langs je neus (y)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Jozef » wo feb 08, 2017 11:59

Ik vind het eigenlijk wel een mooie vlotte koe met prima uier en goed beenwerk. Of dat nou toevallig 77 punten waard is of 85, zal mij een worst wezen :oops:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Sander » wo feb 08, 2017 12:10

ik ken de koe niet, maar voor wat ik zo op de foto kan zien is het gewoon een beste koe, qua frame/melktype mag ik dit soort koeien graag. ik zie helemaal geen onkant uier, beetje onbalans maar niet iets om je zorgen om te maken. spenen hoeven niet grover maar prima in orde zo. mijn tientonner heeft ze nog wel een slag dikker en langer zo op het oog te zien. maar dat fok je in 1 generatie eruit. benen lijkt niks mis mee op de foto maar is lastig oordelen.

kun je onfuckinggelofelijk vinden. tis mijn mening en daar moet u het mee doen 8)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » wo feb 08, 2017 13:55

Erikjan schreef:Als je het toch over koeien in Ruurlo hebt: Inge 189 http://edepot.wur.nl/152051

Zoek jij ruzie met Hans van B.?
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Hindrik » wo feb 08, 2017 14:05

Sander schreef:ik ken de koe niet, maar voor wat ik zo op de foto kan zien is het gewoon een beste koe, qua frame/melktype mag ik dit soort koeien graag. ik zie helemaal geen onkant uier, beetje onbalans maar niet iets om je zorgen om te maken. spenen hoeven niet grover maar prima in orde zo. mijn tientonner heeft ze nog wel een slag dikker en langer zo op het oog te zien. maar dat fok je in 1 generatie eruit. benen lijkt niks mis mee op de foto maar is lastig oordelen.

kun je onfuckinggelofelijk vinden. tis mijn mening en daar moet u het mee doen 8)

Zo een hadden wij vroeger thuis ook [s'winters nog een vaars erbij] koe gaf in begin 70 er jaren al een bus vol/dag.
En dat op een eenvoudig rantsoen van gras of hooi en wat veekoeken.
Helaas in 76 verongelukt
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor teuntje93 » wo feb 08, 2017 18:52

tsja dat hans dit een slechte koe vind zegt volgens mij genoeg over hans zijn kijk op koeien. Ben nog altijd zeer benieuwd naar hoe hans zijn koeien eruit zien. :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » wo feb 08, 2017 18:54

Erikjan schreef:
Robert schreef:Inderdaad, de laatste buiten.

Als je het toch over koeien in Ruurlo hebt: Inge 189 http://edepot.wur.nl/152051

die inge 375 rechtsonder op de foto, dat vind ik nu een mooie koe. zo zouden stiermoeders er vandaag de dag ook uit moeten zien (al dan niet met of zonder een genomisch profiel).
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Richt » wo feb 08, 2017 20:44

teuntje93 schreef:tsja dat hans dit een slechte koe vind zegt volgens mij genoeg over hans zijn kijk op koeien. Ben nog altijd zeer benieuwd naar hoe hans zijn koeien eruit zien. :yes:

Moeten wel donders goede koeien zijn zoals ik dat hier hoor :shock:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Hans van Bergen » vr feb 10, 2017 12:00

teuntje93 schreef:tsja dat hans dit een slechte koe vind zegt volgens mij genoeg over hans zijn kijk op koeien. Ben nog altijd zeer benieuwd naar hoe hans zijn koeien eruit zien. :yes:

Jij mag ze anders ook even uitpunten hoor. Ik wil ze overigens best 10 punten meer geven. Als iemand laat zien dfat ze hier op de foto 14 jaar oud is en 11 keer gekalfd heeft. Dan is een uier wat uit balans is geen probleem
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr feb 10, 2017 12:09

opelmanta schreef:
Erikjan schreef:Als je het toch over koeien in Ruurlo hebt: Inge 189 http://edepot.wur.nl/152051

Zoek jij ruzie met Hans van B.?

Koe ken ik wel. Was ook een voorbeeld voor mij. Ik stond er helemaal klaar voor om al mijn koeien met een zoon van haar te insemineren. Kenners wezen me er al op toch nog eens kritisch te kijken. Ik ben afgereisd naar Munster naar de EK en daar zag ik wel dat het uier niet zo perfect was van dichtbij. Ook op andere fronten kon ze absoluut niet mee met de duitse koeien. Ki Samen zetten een zoon in van de duitse winnaar, Impressive. Stier bleek achteraf (n) Leermomentje :arrow: Keurings koeien trutype etc leuk om naar te kijken maar niks. Jubilant was tuuk ook een erkent mastitus verspreider :x
Hans van Bergen

Berichtdoor opelmanta » vr feb 10, 2017 16:12

Stukje begint met Delta Select (Lightning x Stadel).
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor teuntje93 » vr feb 10, 2017 18:12

Hans van Bergen schreef:

Jij mag ze anders ook even uitpunten hoor. Ik wil ze overigens best 10 punten meer geven. Als iemand laat zien dfat ze hier op de foto 14 jaar oud is en 11 keer gekalfd heeft. Dan is een uier wat uit balans is geen probleem

ik zie helemaal geen uier wat uit balans is. ik zie wel een koe die prima in balans is en goed zal functioneren
we doen zomaar iets...
teuntje93

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij