Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Corjan » di jan 02, 2007 18:15

Geef mij maar gewoon een hele witte klauw :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Sander » di jan 02, 2007 21:39

Mijn mening is ook meegenomen in dat onderzoek. eiwit, uier, AAA, celgetal, vruchtbaarheid, benen.

Mijn fokdoel is een stal vol koeien te fokken die voldoen aan de bij economie genoemde punten.

Vind het een grote fabel dat zwarte klauwen harder zijn. Ik kan het in ieder geval niet merken en onze klauwbekapper, die dagelijks toch heel wat klauwen ziet, vind het ook maar onzin.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » di jan 02, 2007 22:29

Sander als je geen klauwen bekapt weet je er ook geen jota van. Als je bekapper nooit andere rassen of sowiso zwarte klauwen ziet ist ook moeilijk een mening te hebben.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor john verhaar » wo jan 03, 2007 01:40

Mijn klauwbekapper zegt ook dat er geen verschil is tussen wit en zwarte klauwen :? en sorry :oops: Henk,Luc en een iedereen die mijn getuit over ZAND onder tussen meer dan zat is ik wilde alleen maar aangeven dat de manier waarop een koe loopt en of kan lopen heel veel afhangt van haar leef omgeving en dat al die benen fokkerij in NL de laatste 10 jaar nog weinig op geleverd heeft en dat wij hier zonder eenige aandacht voor benen 3x per dag 2100 koeien naar de melkstal zien rennen :wink:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Sander » wo jan 03, 2007 12:03

Hans van Bergen schreef:Sander als je geen klauwen bekapt weet je er ook geen jota van. Als je bekapper nooit andere rassen of sowiso zwarte klauwen ziet ist ook moeilijk een mening te hebben.

Ik bekap wel koeien en onze klauwbekapper ziet meerdere rassen. Nog meer vooroordelen Hans?
Sander

Berichtdoor Henk » wo jan 03, 2007 12:08

Hans van Bergen schreef:Sander als je geen klauwen bekapt weet je er ook geen jota van. Als je bekapper nooit andere rassen of sowiso zwarte klauwen ziet ist ook moeilijk een mening te hebben.

zwarte klauwen zijn vele malen harder dan witte. heb er in mn leven onderhand genoeg bekapt om daar achter te komen :!: en dan zullen die slijptolbekappers het weer beter weten zeker :? los daarvan; dr zijn zat bedrijven die door foute voeding allemaal puddingklauwen hebben... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » wo jan 03, 2007 14:19

Mijn witte klauwtjes doe ik ook met de slijptol, omdat ze voor het messie te hard zijn :? Ik heb nu wel eens het idee, en oke ik heb geen bergen ervaring, dat de koeien met de langste tenen wel eens een zwart puntje hebben :? Slijt mischien niet hard genoeg af, omdat ze nog harder zijn, of ik ben gewoon gek :oops: Het maakt mij eigenlijk geen zak uit wat voor kleur ze hebben, hoef op dit punt met de fokkerij geen rekening tehouden 8)
Corjan

Berichtdoor Anton » wo jan 03, 2007 19:01

voordat de moderators ingrijpen :lol: wie heeft er een ander fokdoel dan een mooie, probleemloze duurzame koe die veel kg eiwit produceerd. volgens mij is dit het fokdoel van elke boer, kleurtje van de koe maakt dan niets uit 8) probleem is alleen om een stal met die koeien vol te krijgen :cry:
Anton

Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 03, 2007 20:57

john verhaar schreef:....en sorry :oops: Henk,Luc en een iedereen die mijn getuit over ZAND onder tussen meer dan zat is

ik ben het niet zat, helemaal niet, ik stel er binnenkort nog enkele vragen over ... in het topic "zand in de boxen" en zal je mening daarover erg op prijs stellen.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Jacobsen » do jan 04, 2007 11:49

Corjan schreef:Het maakt mij eigenlijk geen zak uit wat voor kleur ze hebben, hoef op dit punt met de fokkerij geen rekening tehouden 8)

Heb genoeg ervaring met veestapel die bestaat ui 2/3 met zwarte klauwen. Als er een koe kreupel loopt is het 9,5 van de 10 keer 1 met witte klauwen :!:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Sander » do jan 04, 2007 14:17

Anton schreef:voordat de moderators ingrijpen :lol: wie heeft er een ander fokdoel dan een mooie, probleemloze duurzame koe die veel kg eiwit produceerd. volgens mij is dit het fokdoel van elke boer, kleurtje van de koe maakt dan niets uit

met kleurtje zul je wel het ras bedoelen. En als je veel kg eiwit in je fokdoel hebt geformuleerd blijven er niet veel rassen over. Dus kleurtje doet er wel degelijk toe.
Sander

Berichtdoor Rienk » zo jan 07, 2007 00:10

Gaan er nog boeren met vaarzen/koeien naar de keuring in Beilen op 1 maart?
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor Corjan » zo jan 07, 2007 01:59

Jacobsen schreef:
Corjan schreef:Het maakt mij eigenlijk geen zak uit wat voor kleur ze hebben, hoef op dit punt met de fokkerij geen rekening tehouden 8)

Heb genoeg ervaring met veestapel die bestaat ui 2/3 met zwarte klauwen. Als er een koe kreupel loopt is het 9,5 van de 10 keer 1 met witte klauwen :!:

Ik heb bar weinig ervaring, bekap alleen mijn eigen veestapel en zie geen verschil :wink:

Mag het eigenlijk niet zeggen maar mijn twee crossbreds lopen nu met tape in de ronte op zwarte klauwen :? Goed het zijn er teweinig voor een goed vergelijk :wink:
Corjan

Berichtdoor Sander » zo jan 07, 2007 15:43

Rienk schreef:Gaan er nog boeren met vaarzen/koeien naar de keuring in Beilen op 1 maart?

maibee
Sander

Berichtdoor Rienk » zo jan 07, 2007 15:50

Sander schreef:
Rienk schreef:Gaan er nog boeren met vaarzen/koeien naar de keuring in Beilen op 1 maart?

maibee

Je moet ze toch aanmelden voor 15 januari?.. over wat voor dieren praat je als je heen gaat??
wij gaan waarschijnlijk zelf heen met een Grandprix( hij lijkt helemaal niet op grandprix, supergroot denk 1.58 plus brede voorhand) vaars uit een bernard*Marconi
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij